آفتاب

باغ کلکسیون زرشک ثبت جهانی می شود

باغ کلکسیون زرشک ثبت جهانی می شود

قرار است طی تفاهم نامه ای باغ کلکسیون زرشک که در پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی قرار دارد، ثبت جهانی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول کدخدایی، رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بر توجه به تنوع ژنتیکی و شناسنامه دار کردن ذخایر زیستی کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از افزودنی های وارداتی مورد استفاده در صنعت غذا نظیر صمغ ها، رنگ ها، طعم دهنده ها و امولسیفایرها انواع طبیعی آن در داخل کشور وجود دارد اما متاسفانه از آنها در جهت منافع کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی شود.

وی افزود: این عدم توجه باعث شده که برای تامین نیازهای اساسی در بخش غذا به سایر کشورها وابسته باشیم که این موضوع خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور است.

کدخدایی همچنین ثبت ذخایر ژنتیکی را در کنار احصاء کاربردهای آن در صنعت اقدامی اصولی تلقی کرد و گفت: همکاری دو مجموعه باید برای دراز مدت برنامه ریزی شود تا نتایج آن در جامعه ملموس شود.

در ادامه عبدالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران پس از بازدید از بخش های مختلف پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و آشنایی با توانمندی ها و دستاوردهای این موسسه پژوهشی تصریح کرد: فعالیت های ستودنی بسیاری در این مرکز انجام شده که نقطه قوت آن کاربردی بودن در صنعت و انجام پروژه های مشترک با بخش خصوصی است.

وی افزود: خوشبختانه زمینه های همکاری های مشترک بسیاری میان دو مجموعه وجود دارد که از جمله آنها می توان به کاربرد پرو بیوتیک ها و پری بیوتیک ها در صنعت غذا، افزایش بقای باکتری های پروبیوتیک، جمع آوری کلکسیون ژنوتیپ های مختلف زعفران و سایر ذخایر زیستی بومی کشور و تکثیر گونه های دارای ارزش اقتصادی اشاره کرد.

وی بر تداوم نگاه اقتصادی به انجام پروژه های مشترک دوجانبه تاکید و بیان کرد: گیاهانی در کشور وجود دارد که دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار بالاتر از حد استاندارد هستند که این موضوع می تواند یکی از زمینه های همکاری مشترک محسوب شود.

در این دیدار، تفاهم نامه ای مبنی بر اجرای پروژه های مشترک پژوهشی نیمه صنعتی، برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینار و کنفرانس، فراهم آوردن امکان فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی و ارائه مشاوره های علمی و فنی منعقد شد.

همچنین مقرر شد که برای نگهداری نمونه پشتیبان از ذخایر ژنتیکی موجود در باغ کلکسیون زرشک ضمن شناسنامه دار کردن گونه های موجود در این کلکسیون ارزشمند برای ثبت جهانی آن اقدام شود.

کد N1155730

وبگردی