آفتاب
بشار اسد:

راههای ارتباطی ترکیه و تروریستها مختل شده است

راههای ارتباطی ترکیه و تروریستها مختل شده است

رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با یک روزنامه سوئیسی خواستار تداوم برخورداری از حمایتهای ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، « بشار اسد» در گفتگو با روزنامه تاگس آنسایگر درباره احتمال پذیرش طرح آتش بس روسیه و آمریکا اظهار داشت: ما بارها مطرح کرده ایم که تنها بیان و اعلان طرح آتش بس کفایت نمی کند. در عین حال ما با اجرای آن موافق هستیم.

رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه در شرایط کنونی بهتر است از توقف عملیات ها در سوریه گفته شود، افزود: در سوریه عوامل مهم دیگری به ایفای نقش می پردازند. بطور مثال تروریست ها در تلاش هستند از آتش بس برای بهبود موقعیت خود سوء استفاده کنند.

اسد با اشاره به اینکه کشورهایی مانند ترکیه از تروریست ها با اعزام مبارز، سلاح یا کمک های لجستیکی حمایت می کنند، تصریح کرد: بطور قطع با وجود آتش بس تلاش ها و مبارزه های دیگری مثلا علیه داعش، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی تحت نفوذ القاعده وجود خواهد داشت.

این مقام سوری در ادامه درخصوص پیشروی های ارتش سوریه در حلب به این روزنامه گفت: ما با پیشروی به این شهر توانسیتم اداره بخش زیادی از آن را در دست بگیریم که نکته حائز اهمیت در این میان برای ما قطع راه های ارتباطی بین ترکیه و تروریست ها است.

اسد با اشاره به اینکه هدف نبرد در حلب همین قطع همکاری میان ترکیه و تروریست هاست، افزود: مسدود کردن کامل بین حلب و ترکیه هنوز روی نداده اما در عین حال همکاری بین ترکیه و تروریست ها بطور چشمگیری مختل شده است.

وی درخصوص تاثیر اعلام مواضع روسیه درقبال حملات اخیر هوایی به مواضع مهم سوریه اظهار داشت:بدون هیچ شک و شبهه ای حمایت های ایران و روسیه در پیشروی ارتش سوریه نقش مهمی داشته است.

اسد در توضیح گفته خود تصریح کرد: در حال حاضر این سوال که آیا ما بدون حمایت روسیه و ایران نیز می توانستیم به این پیشرفت ها دست پیدا کنیم، سوالی است که به سختی می توان برای آن پاسخی یافت. کاملا بدیهی است که ما به تداوم این حمایت ها نیاز داریم. زیرا در حال حاضر بیش از هشتاد کشور با ابزار مختلف از تروریست ها حمایت می کنند. شماری از این کشورها با حمایت های مالی و ارائه پول و برخی کشورهای دیگر هم با حمایت های سیاسی به این مسئله دامن می زنند.

اسد با ذکر این نکته که سوریه کشور کوچکی نیست، گفت: ما توانایی جنگیدن داریم و در این راه به کمک های بین المللی نیز نیازمندیم.

رئیس جمهوری سوریه همچنین اظهار داشت: آمریکایی ها در شمال سوریه شمار زیادی از غیرنظامیان خود را مستقر کرده اند.

این مقام سوری درخصوص واکنش سوریه به اعزام احتمالی نیروهای زمینی به بهانه مبارزه با گروه داعش از طرف ترکیه و عربستان تصریح کرد: ما موظف هستیم از کشور خود دفاع کنیم. مبارزه با داعش از سوی ترکیه و عربستان تنها یک بهانه است. اما اگر این اقدام انجام شود ما با آن ها مانند تروریست ها برخورد می کنیم.

اسد با رد پذیرش گروه های مسلح و مخالف سوری به عنوان شریک مذاکرات به این روزنامه گفت: از منظر قانونی هر کسی که سلاح به دست علیه ملت و دولت مبارزه می کند یک تروریست است.

وی در ادامه به خبرنگار تاگس آنسایگر گفت: نکته ای که مطرح کردم نه تنها در کشور ما که در کشور شما یا هر کشور دیگری صادق است. زمانی که سلاح ها زمین گذاشته شده و برای پیشبرد اهداف سیاسی مشارکت شود می توان از مشروعیت آنها سخن به میان آورد.

رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه با تروریست ها مذاکره نمی کنیم، گفت: ما با همه تروریست ها بدون توجه به تابعیت آن ها به صورت یکسان برخورد می کنیم. تحویل آن ها به کشورهای متبوع به توافقات دو جانبه با کشور مربوطه در ارتباط است.

این سیاستمدار سوری در خصوص اتخاذ راهکار سیاسی درباره اینکه اگر دولت کنترل تمام قلمرو سوریه را در دست بگیرد معتقد است: بهترین حالت، تشکیل یک دولت وحدت ملی متشکل از تمام احزاب سیاسی است.

وی در توضیح اظهارات خود گفت: این دولت باید شرایطی را فراهم کند تا به یک قانون اساسی جدید پرداخته شود.  وقتی ما درباره آینده سوریه صحبت می کنیم و با احزاب مختلف در این باره بحث می کنیم باید همچنین درباره قانون اساسی سخن بگوییم. در این جریانات باید البته انتخابات هم برگزار شود.

بشار اسد درباره چشم انداز ده ساله خود به تاگس آنسایگر گفت: این نکته حائز اهمیت است که من کشورم را چگونه می بینم.

اینکه من بخواهم در ده سال آینده سوریه را نجات دهم به معنی تداوم حضور در قدرت به عنوان رئیس جمهوری این کشور نیست.

رئیس جمهوری سوریه درباره اینکه آیا در ده سال آینده نیز در پست ریاست جمهوری حضور دارد یا خیر، گفت: هدف من باقی ماندن در قدرت نیست و من به آن علاقه ای ندارم. اگر ملت سوریه بخواهد من در قدرت باقی می مانم و در غیر این صورت نه.

اسد همچنین در خصوص گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره سوریه مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی از سوی دولت وی اظهار داشت: این بخشی از تحریف های رسانه ای است که در قبال سوریه انجام می شود.

وی با غم انگیز خواندن فرار سوری ها از کشورشان به علت درگیری ها به این روزنامه گفت: تروریست ها و تحریم های کشورهای غربی و بخصوص آمریکا از دلایل عمده مهاجرت آن ها به دیگر کشورها ارزیابی شده است. اسد خواستار بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان شد.

کد N1155586

وبگردی