آفتاب

تالاب‌های پلدختر قابلیت ثبت جهانی را دارد

تالاب‌های پلدختر قابلیت ثبت جهانی را دارد

‌مشاور طرح ژئوتوریسم لرستان گفت: براساس معیارهایی که یونسکو در اختیار ما گذاشته است، شیرز کوهدشت، تالاب‌های پلدختر و دریاچه گهر، قابلیت ثبت جهانی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، علیرضا امری کاظمی در جلسه ویژه ژئوتوریسم لرستان با بیان اینکه مطالعات جامعی از وضعیت کنونی استان در بحث ژئوتوریسم انجام شده و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده است، اظهار کرد: مطالعات اولیه و پایه‌ای که در بحث طرح جامع مورد استفاده قرار گرفته ارزیابی میدانی و حتی ژئوسایت‌های استان بوده است.

مشاور طرح ژئوتوریسم لرستان یادآور شد: پس از ارزیابی‌های انجام شده در استان به این نتیجه رسیدیم که کل استان پتانسیل لازم را در بحث ژئوپارک‌ها دارد.

امری کاظمی گفت: در هر شهرستانی از لرستان دو ژئوسایت وجود دارد و این در حالیست که برخی شهرستان‌ها نظیر پلدختر دارای چند ژئوسایت است.

مشاور طرح ژئوتوریسم لرستان با بیان اینکه در ارزیابی‌های انجام شده رتبه ژئوسایت‌ها مشخص شده و معیارهای در نظر گرفته شده به‌صورت محلی، ملی و بین‌المللی است، افزود: زیباشناختی و ارزش عمومی و امکانات و وضعیت دسترسی از دیگر معیارهای معرفی بهترین ژئوسایت‌ها در استان است.

امری کاظمی ادامه داد: براساس معیارهایی که یونسکو در اختیار ما گذاشته است،شیرز کوهدشت، تالاب‌های پلدختر و دریاچه گهر قابلیت ثبت جهانی را دارد.

وی با تأکید بر اینکه ثبت ملی اکثر ژئوسایت‌های لرستان انجام شده است، یادآور شد: ثبت ملی تمام ژئوسایت‌های لرستان تا اوایل سال آینده عملیاتی خواهد شد.

مشاور طرح ژئوتوریسم لرستان بیان کرد: کارگروهی در کشور برای ثبت ملی ژئوسایت‌ها به ریاست سازمان زمین‌شناسی و همکاری میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و کمیسیون ملی یونسکو تشکیل شده که در آن مناطق پیشنهاد شده برای ثبت ملی بررسی می‌شوند.

انتهای پیام

کد N1155514

وبگردی