آفتاب
فعالیت بی‌رویه سایت‌های بدون مجوز در آستانه انتخابات

اصلا مشخص نیست با چه کسی طرفیم!

اصلا مشخص نیست با چه کسی طرفیم!

مدیرمسئول سایت خبری «الف» درباره‌ی افزایش سایت‌های خبری بدون مجوز در آستانه انتخابات می‌گوید: در حال حاضر قانونی را سراغ ندارم که این الزام را داشته باشد تا سایت‌های خبری ابتدا مجوز بگیرند و سپس شروع به کار کنند.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا در تکمیل مطلب بالا خاطرنشان کرد: در حال حاضر افرادی که قصد راه‌اندازی سایت یا پایگاه خبری را دارند، بدون دریافت مجوز، کارشان را شروع می‌کنند و آسیب‌ها از همین جا شروع می‌شود. متأسفانه بسیاری از سایت‌های خبری که همزمان با دوره‌های انتخابات شروع به کار می‌کنند، شناسنامه ندارند و اصلا مشخص نیست که ما با چه کسی و چه چیزی طرف هستیم، بر این اساس اخبار نادرست و شایعات هم از جمله آسیب‌هایی است که سایت‌های بدون شناسنامه و بدون مجوز به همراه دارند.

وی همچنین اظهار کرد:‌ کاری که در حال حاضر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طی یک سال گذشته انجام داده، این است که افراد اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند و سپس اطلاعات و شناسنامه مدیرمسوول و صاحب امتیاز پایگاه‌های خبری شناسایی می‌شود و در نهایت چیزی به نام پروانه فعالیت به آن‌ها داده می‌شود اما این بدان معنی نیست که قبل از آن نمی‌توانند کاری بکنند. ما برای قبل از آن هم یک خلأ قانونی داریم. ما در فضای مجازی هنوز این ساز و کار را نداریم که مثل روزنامه‌ها باشیم. روزنامه‌ها پیش از انتشار باید مجوز و شناسنامه داشته باشند اما سایت‌های خبری اینگونه نیستند؛ این در حالی است که حداقل می‌توان به شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری اهمیت داد و این الزام را به وجود آورد.

مدیرمسئول سایت «الف» در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: به نظرم به جای اینکه سایت‌ها و پایگاه‌های خبری بعدها دچار مشکل شوند و در مسیر قضایی و استعلامی قرار بگیرند، بهتر است از همان ابتدا خودشان را ثبت کنند و شناسنامه‌دار شوند تا شفاف‌تر باشند. به نظرم مهمترین خاصیت یک سایت یا پایگاه خبری پاسخگو بودن آن است. ما گاهی سایت‌های خبری داریم که حتی یک تلفن هم از آن‌ها وجود ندارد که اگر اشتباهی صورت گرفت یا اخباری به درستی منتشر نشد به آن‌ها اطلاع داده شود؛ در حالی که یک سایت خبری باید مثل روزنامه‌ها که حتی آدرس چاپخانه آن‌ها هم نوشته شده است، شفاف باشد.

مقدم در پایان تأکید کرد: آنچه در این زمینه مهم محسوب می‌شود، این است که ما باید کمی قوانین‌مان را اصلاح کنیم، البته منظورم از اصلاح ایجاد محدودیت و صرفا سخت‌گیری نیست بلکه برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی سایت‌های خبری باید قانونی طرح شود و بیشتر به سمت شفاف‌سازی و شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری برویم.

انتهای پیام

کد N1154995

وبگردی