آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

بازشناسی انتخابات مجلس خبرگان رهبری/ائتلاف «دو به دو» در مازندران

بازشناسی انتخابات مجلس خبرگان رهبری/ائتلاف «دو به دو» در مازندران

ساری - مازندران چهار کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد و به ازای هر کرسی حدو ۱.۷۵ نفر برای پنجمین دوره انتخابات این مجلس رقابت دارند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در مازندران هفت داوطلب برای کسب کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری رقابت دارند و عمده این رقابت‌ها به شکل مستقل فعالیت دارند. هرچند نام برخی از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری مازندران در لیست جامعه مدرسین و روحانیت مبارز دیده می‌شود اما بیشتر آنان در فعالیت‌های تبلیغاتی روی محور مستقل بودن تأکیددارند.

در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مازندران چهره‌های سرشناسی ثبت‌نام کرده‌اند که به شاخص‌ترین چهره آن می‌توان به رئیس دستگاه قضا، آیت‌الله لاریجانی آملی اشاره کرد. همچنین نام آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران که دو دوره به‌عنوان منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بود، نیز در لیست داوطلبان دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دیده می‌شود، آیت الله سید رحیم توکل، آیت الله علی معلمی، آیت الله سید صادق پیشنمازی، آیت الله محمد حسن گلی شیردار و آیت الله علی اکبر سیفی کناری از دیگر داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران هستند.

جریان شناسی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران و روند تبلیغات و برنوشته‌های تبلیغات مازندران حکایت از ائتلاف دوبه‌دو را در این دوره انتخابات نشان می‌دهد. در روزهای اخیر، پوسترهایی با تصاویر آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران و آیت‌الله لاریجانی رئیس دستگاه قضایی در فضای تبلیغات مجازی و حقیقی مازندران پخش می‌شود که نشان از ائتلاف دو نامزد برای کسب آرای مردم در این دوره دارد، همچنین تصاویری از آیت‌الله معلمی و سیفی نیز در فضای تبلیغات استان مازندران دست‌به‌دست می‌شود.

نام نورالله طبرسی، صادق لاریجانی، علی معلمی و علی‌اکبر سیفی مازندرانی در فهرست منتشرشده از سوی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز دیده می‌شود

علاوه بر این نام نورالله طبرسی، صادق لاریجانی، علی معلمی و علی‌اکبر سیفی مازندرانی در فهرست منتشرشده از سوی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز دیده می‌شود.

آیت‌الله سید رحیم توکل استاد حوزه و دانشگاه و داوطلب پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مازندران در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا مستقل وارد عرصه انتخابات شده‌اید یا از حمایت گروهی برخوردار هستید، می‌گوید: در این انتخابات به‌صورت مستقل رقابت می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا نامزدهای انتخابات مازندران در قالب گروه‌های سه یا چهار نفره ائتلاف نمی‌کنند و لیست نمی‌دهند اظهار داشت: در این زمینه برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

تحلیل و بررسی برآیندهای تبلیغاتی مجلس خبرگان رهبری در مازندران نشان می‌دهد که سهم و اقبال مردم حوزه مرکز مازندران به سمت داوطلبانی چون آیت‌الله طبرسی، لاریجانی، معلمی، توکلی و سیفی باشد.

رویکرد انتخاباتی ذکرشده در حالی است که بیشتر داوطلبان مازندران ساکن و یا متولدشده حوزه مرکزی مازندران هستند و سهم غرب استان از هفت داوطلب خبرگان رهبری، دو نفر است که آیت‌الله مقدسی فرد به نفع یکی از نامزدهای فعلی مجلس خبرگان رهبری، انصراف داده است.

تخلفات تبلیغاتی به انتخابات خبرگان هم کشیده شد

تبلیغات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مازندران از ۲۲ بهمن‌ماه امسال شروع شد و تخلفات تبلیغاتی به این مجلس نیز کشیده شد تا جایی که سبب تذکر ستاد انتخابات مازندران شده است.

تهیه بیلبوردهای بزرگ و نصب آن بر درودیوارها و تأسیسات دولتی سبب اعتراض دیگر داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز شده است و در این زمینه آیت‌الله توکل می‌گوید: مجریان درزمینهٔ برخورد با تخلفات انتخاباتی قاطعانه برخورد کنند.

مهرداد ابراهیمی دبیر ستاد انتخابات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی مظاهر و تخلفات تبلیغاتی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی بنرها و پوسترهای نصب‌شده خارج از میزان تعیین‌شده که طی نامه‌ای به برخی نامزدها تذکر داده‌شده است.

ابراهیمی بابیان اینکه اندازه بنر باید ۷۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر باشد درعین‌حال تصریح کرد: از فردا تمامی بنرهایی که اندازه آن بیش از این میزان باشد و اگر روی تأسیسات دولتی شامل کیوسک‌ها و تیرهای برق نصب‌شده باشد، جمع‌آوری ی شود.

مازندران در ادوار گذشته ۲۱ نماینده در مجلس خبرگان رهبری داشته است و تا قبل از جدا شدن استان گلستان، سهم مازندران از مجلس خبرگان رهبری شش کرسی بوده است.

در دوره اول آیت‌الله عبدالله واعظ جوادی آملی، آیت‌آیت‌الله هادی روحانی‌راد، آیت‌الله اسماعیل صالحی‌نفت‌چاهی، آیت‌الله سیدجعفر کریمی‌دیوکلاهی، آیت‌الله حسین محمدی‌لائینی و آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی منتخب مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری بوده‌اند، همچنین در دوره دوم، آیت‌الله حسین محمدی‌لائینی، آیت‌الله اسماعیل صالحی‌مازندرانی، آیت‌الله سیدحبیب‌الله طاهری، آیت‌الله سیدصابر جباری، آیت‌الله عبدالله واعظ جوادی آملی و آیت‌الله هادی روحانی‌راد به مجلس خبرگان رهبری راه یافته‌اند.

در دوره سوم نیز، آیت‌الله سیدصابر جباری، آیت‌الله هادی روحانی‌راد، آیت‌الله نورالله طبرسی، آیت‌الله سیدجعفر کریمی و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی و در دوره چهارم نیز آیت‌الله نورالله طبرسی، آیت‌الله صادق لاریجانی‌آملی، آیت‌الله علی معلمی و آیت‌الله سیدصابر جباری به مجلس خبرگان رهبری راه یافته‌اند.

 افزایش شمار داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در مازندران

در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران ۲۹ داوطلب ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد هشت نفر معادل ۲۸ درصد تأیید صلاحیت شدند و صلاحیت ۱۴ نفر معادل ۴۸ درصد احراز نشد و هفت نفر نیز معادل ۲۴ درصد انصراف دادند.

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه یک پرونده ثبت‌نامی انتخابات داوطلب خبرگان رهبری از تهران به مازندران ارجاع شد، افزود: به‌این‌ترتیب، شمار داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان به ۲۹ نفر افزایش‌یافته است.

وی بیان کرد: جوان‌ترین داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان ۴۱ ساله و مسن‌ترین ۷۵ ساله هستند و میانگین سنی داوطلبان ۵۶ سال است و شمار داوطلبان این دوره نسبت به ۱۷ داوطلب دوره چهارم رشد داشته است.

مجلس خبرگان رهبری، متشکل از فقهای واجد شرایط است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی‌فقیه را دارد. اعضای مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت‌ساله بارأی مستقیم مردم به‌عنوان نماینده انتخاب می‌شوند و تعداد آنان در این دوره ۸۸ نفر است.

مجلس خبرگان رهبری مطابق تعریف قانون اساسی یک مجلس انتخابی تمام‌عیار است.  این مجلس به علت حساسیتی که در انتخاب رهبر دارد دارای استقلالی است که هیچ نهاد دیگر ندارد و طبق اصل ۱۰۸ قانون اساسی صلاحیت خودتنظیمی دارد تا هیچ نهادی نتواند این مجلس کوچک اما راهبردی را تحت نفوذ و تغییرات ناشایست قرار دهد.

تبلیغات مجلس خبرگان رهبری از ۲۲ بهمن‌ماه آغازشده و این روزها به اوج خود رسیده است و همه منتظر هفتم اسفندماه و روز برگزاری انتخابات و هفت داوطلب تائید صلاحیت شده در مازندران مشغول تبیین برنامه‌ها و اهداف خود هستند.

کد N1154954

وبگردی