آفتاب
وزیر بهداشت،

صنعت دارویی کشور پوست‌اندازی کند

صنعت دارویی کشور پوست‌اندازی کند

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت صادرات در حوزه دارو، گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم صنعت دارویی کشور پیشرفت کرده که بتوانیم بازار دارویی تشنه منطقه را تصاحب کنیم؛ این شدنی است به شرط اینکه تلاش کنیم و با چشم بینا و بصیرت کامل به نداشته‌هایمان واقف باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم معرفی 12 قلم دارو و دو تجهیزات پزشکی تولید داخل با بیان اینکه من از سوی دولت و رئیس دولت برای تشکر از شما داروسازان آمده‌ام گفت: فکر می‌کنم که امروز هیچ چیز مردم را خوشحال نمی‌کند مگر اینکه فکر کنند که کشورشان در جهت توسعه و پیشرفت است و در جهت توسعه استقلال اقتصادی کشور گام‌های موثری برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه حرکت در جهت توسعه استقلال اقتصادی کشور به رونق معیشت، کاهش بیکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد، خطاب به داروسازان افزود: اگر بگوییم کشور در حوزه سیاسی و اقتصادی نیازمند مجاهد است، شما در راس این هرم هستید؛ چرا که کمتر حرف می‌زنید و بیشتر عمل می‌کنید و حاصل عمل شما چیزی جز تولید، فناوری، استقلال کشور و توسعه امنیت کشور نیست. بر این اساس به همه شما افتخار می‌کنیم و امیدواریم هر هفته بتوانید دل مردم را شاد کنید.

فضای کشور مبتنی بر وحدت و همدلی باشد

هاشمی ادامه داد: ما معتقدیم که جایگاه این ملت و نسل ایرانی فراتر از چیزی است که اکنون در آن قرار داریم و تاریخ کهن ما نشان دهنده صحت این موضوع است. بنابراین امیدواریم کسانی که مسئولند برای رشد بهتر کشور تلاش کنند؛ این موضوع میسر نمی‌شود مگر اینکه فضای کشور فضای همدلی، وحدت و توجه به آرمان‌های بلندی باشد که افرادی در راستای آنها جانشان را فدا کرده‌اند. همچنین شایسته پروری و شایسته بینی در راستای گروه گرایی و منفعت طلبی امکانپذیر نیست و امیدواریم در آینده بیشتر شاهد شایسته پروری باشیم.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از سازمان غذا و دارو و بزرگان صنعت دارویی کشور، گفت: امیدوارم سال آینده پرشمارتر و با کیفیت بیشتری بتوانیم از افرادی که در این مسیر تلاش می‌کنند تقدیر کنیم.

هاشمی با تاکید بر اهمیت صادرات در حوزه دارو گفت: به نظر من در حوزه دارو ارزش شما به صادرات است و زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که صنعت دارویی کشور پیشرفت کرده که بتوانیم بازار دارویی و تشنه منطقه را تصاحب کنیم. این شدنی است؛ به شرط اینکه تلاش کنیم و با چشم بینا و بصیرت کامل به نداشته‌هایمان واقف باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون سهم ما از صادرات 200 میلیون دلار هم نیست، گفت: میزان صادرات ما با آنچه که می‌خواهیم فاصله بسیار زیادی دارد. درست است که در این دولت صادرات دارویی ما دو برابر افزایش یافت اما میزان آن افتخار آمیز نیست. حال اگر صادرات توسعه یابد مسئول و مخاطب افزایش آن شما داروسازان هستید. چرا که دولت تلاش خود را انجام داده است.

وی با اشاره به مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌ها ادامه داد: دکتر ظریف، وزیر امور خارجه با لطف خدا و شجاعت رئیس جمهور تلاش خود را انجام داده و در حال حاضر نیز در تمام مذاکرات تلاش کردیم که این فضا به وجود آید. اکنون صنعتگران دارویی کشور عقب هستند و بانک‌ها باید به کمک آنها بیایند. حال اگر با توسعه صادرات مواجه شویم، کیفیت دارو در داخل نیز افزایش می‌یابد و قیمت‌ها برای مصرف کنندگان عاقلانه خواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم در آینده شاهد رشد و شکوفایی عرصه صادرات دارو باشیم، گفت: این مورد میسر نمی‌شود مگر اینکه صنعت داروسازی کشور پوست اندازی کند. صنایع دارویی ما باید نوسازی شوند. در این راستا هم صندوق توسعه ملی و هم شورای اقتصادی آمادگی کمک به شما را دارند.

وزیر بهداشت پنج تا شش ماه اول دوران پسابرجام را دوران طلایی خواند و گفت: باید از این فرصت جهت یافتن شرکای خارجی خود و استفاده از تجربه، مهارت، سرمایه و برندسازی آنها که بازار وسیعی را در اختیار دارند، بهره بگیریم و این کار به هنرمندی شما بستگی دارد. در عین حال گوشتان خیلی بدهکار حواشی نباشد.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه دارو همیشه حاشیه وجود داشته است، گفت: ما در این دولت سعی کردیم که محکم بایستیم و پایداری کنیم. البته این کار به منزله این نیست که بدون اشکالیم. بلکه اشکالاتی داریم و به اشکالات‌مان هم واقفیم، اما باید توجه کرد که کار در این حوزه سخت است. حال اگر به حاشیه‌ها وارد نشویم و بپذیریم که پیشرفت کشور در تعامل با دنیا و بهره‌گیری از دانش و تجربه آنهاست، می‌توانیم موفق شویم.

وی همچنین اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که ما می‌خواهیم رتبه یک منطقه را داشته باشیم، اما از هر سرمایه گذار و تولید کننده‌ای با چشم و نگاه مضنون استقبال کنیم. مگر چین که امروز با همه دنیا رابطه و تعامل دارد و مهمترین شریک تجاری‌اش آمریکاست وابسته شده! مگر کشور چین بزرگترین اقتصاد جهان را در آینده در اختیار نخواهد داشت؟ بنابراین ما باید چشم بینا و دل دریایی داشته باشیم. باید از فرصتی که ایجاد شده استفاده کنیم و نگاه سیاسی آلوده به همه مسائل نداشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل مردم اقتصاد، اشتغال و معیشت است، گفت:‌ آسیب‌های اجتماعی نیز بسیار جدی است و برای درمان آنها یکی از مسیرها مسیر سیاسی انتخابات است و در عین حال لازم است تا دولت کارآمد، مدیران کارآمد و تلاش‌های شبانه روزی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم در دو سال آینده در حوزه‌های مختلف به ویژه در «مونوکونال آنتی بادی»‌ها که امروز یکی از آنها را بهره برداری و اعلام می‌کنیم، به عدد دو رقمی برسیم. چرا که بخش عمده‌ای از درآمد دارویی جهان متعلق به این گروه‌هاست و امیدواریم شما هدفگیری‌تان قله دانش و تولید چنین گروه‌هایی در سطح بازارهای بین المللی باشد.

به گزارش ایسنا در حاشیه این مراسم، از اساتید رشته داروسازی تقدیر شد. همچنین قاب عکس دکتر حسن فرسام، استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه امضای اساتید داروسازی این دانشگاه جهت بزرگداشت مقام این استاد مرحوم به همسر وی تقدیم شد. همچنین در این مراسم سالار عقیلی، خواننده سنتی کشورمان چند قطعه را اجرا کرد.

انتهای پیام

کد N1154231

وبگردی