آفتاب

اراک، تخته سیاه مدیران شهری

اراک، تخته سیاه مدیران شهری

مدیرعامل موسسه گردشگری طلوع سفر زاگرس گفت: اراک محل آزمون و خطای مدیران و مسئولان شده و آنان با تجارب حاصل از آزمون و خطاهای خود در این شهر با انتقال به دیگر استان‌ها خدمات گسترده‌تر و مطلوب‌تر را در دیگر نقاط کشور ارائه ‌می‌دهند.

مدیرعامل موسسه گردشگری طلوع سفر زاگرس گفت: اراک محل آزمون و خطای مدیران و مسئولان شده و آنان با تجارب حاصل از آزمون و خطاهای خود در این شهر با انتقال به دیگر استان‌ها خدمات گسترده‌تر و مطلوب‌تر را در دیگر نقاط کشور ارائه ‌می‌دهند.

امیرعباس احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با بیان اینکه جلوه‌های بصری یک شهر علاوه بر اثرگذاری در جذب گردشگر بر روی علاقه مردم نسبت به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیز تاثیرگذار است، گفت: متاسفانه در اراک آن‌طور که شایسته این شهر است به این موضوع پرداخته نشده و منظر زیبایی وجود ندارد.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به مفاخر و مشاهیر اراک بیان کرد: در جلوه‌های بصری این شهر می‌توان از معرفی بزرگان تاریخی اراک بهره گرفت به نحوی که در کنار معرفی مشاهیر نمایی زیبا را به نمایش بگذاریم و اینکار به نحوی باید ارائه شود که گویای بزرگی تاریخ اراک باشد، اما متاسفانه ما از این پتانسیل به خوبی بهره نبرده‌ایم.

وی با بیان اینکه معابر و خیابان‌های اراک در شأن آوازه صنعتی این شهر نیستند، افزود: اراک به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته شده است، اما معابر نامناسب این شهر نتوانسته به اندازه نام این پایتخت رشد پیدا کند.

احمدی توجه به پتانسیل‌های اراک و جذب گردشگر با استفاده از این پتانسیل‌ها را زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال دانست و بیان کرد: در اراک از این فرصت استفاده نشده است، در صورتی که با در نظر گرفتن مکان‌هایی به عنوان کافه فیلم، کافه کتاب یا مراکزی برای نمایش تئاتر البته به نحوی مطلوب نه صرفا برای رفع تکلیف، می‌توانیم علاوه بر جلب رضایت گردشگران به ایجاد علاقه نسبت به شهر در میان شهروندان کمک کنیم.

این فعال گرشگری ادامه داد: وقتی که در دیگر کلانشهرها امکانات مورد نیاز برای تفرج شهروندان در حد مطلوبی موجود باشد و در اراک فقدان این امکانات مشاهده شود، نمی‌توان انتظار داشت که مردم نسبت به شهر خود عرق داشته باشند.

وی افزود: باید قبول کنیم نیاز امروز جامعه قابل مقایسه با نیاز دیروز نیست. امروز زندگی در شهرهای بزرگ بویژه شهرهای صنعتی از جمله اراک به دلیل روزمرگی که مردم به آن گرفتار هستند، نیازهایی را به وجود آورده که جامعه باید پاسخگوی این نیازها باشد.

احمدی بیان کرد: در نظر گرفتن مکانی که تحت عنوان پارک تنها کمی چمن‌کاری شده است، قطعا جوابگوی نیاز امروز جامعه نیست و اراک در این حوزه از دیگر شهرها فاصله زیادی دارد. مقایسه امکانات رفاهی این شهر با دیگر شهرها و عدم تامین نیازهای روز سبب کاهش عرق مردم نسبت به شهرشان می‌شود.

بازار تاریخی اراک منقش‌ترین و منظم‌ترین بافت تاریخی جهان

مدیر عامل موسسه گردشگری طلوع، بازار تاریخی اراک را از جمله پتانسیل‌های جذب گردشگر دانست و بیان کرد: به جرات می‌توان گفت بازار تاریخی اراک منقش‌ترین و منظم‌ترین بافت تاریخی جهان است، اما در حد ظرفیتی که دارد در حوزه جذب گردشگر از آن بهره گرفته نشده در صورتی که می‌توانستیم ظرفیت‌هایی ویژه را برای دیده شدن این اثر و جذب گردشگر ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها با حفاظت از بافت تاریخی شهر، ضمن معرفی بخشی از تاریخ، بستری برای جذب گردشگر مهیا می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد برای تخریب بافت تاریخی که جزو بافت فرسوده به حساب آورده می‌شود مجوز صادر شده و به راحتی داشته‌های خود را که می‌تواند بستری برای ایجاد فرصت‌های شغلی بواسطه ورود گردشگر باشد، را از دست می‌دهیم.

چمن‌کاری یا پارک؟

احمدی با بیان اینکه پارک تعریف خاص خود را دارد. اینگونه نیست که فضایی چمن‌کاری شده را به وجود آوریم و نام پارک را برای آن انتخاب کنیم، افزود: المان‌ها و مکان‌های تفریحی که در یک پارک در نظر گرفته می‌شود باید نیاز مردم را به تفریح تامین کند.

این فعال گردشگری ادامه داد: پارک‌های اراک به زمین وسیعی محدود شده‌اند و تنها تفاوتی که با شرایط قبل از پارک شدن دارند چمن‌کاری شدن زمین خاکی و سنگفرش شدن محل رفت و آمد و استقرار چند وسیله بازی کودکان است، در این اماکن تفریح بزرگسالان در نظر گرفته نشده است.

وی بیان کرد: با این شرایط نه تنها نیاز شهروندان پاسخ داده نمی‌شود بلکه نمی‌توانیم گردشگران را نیز جذب کنیم.

مدیر عامل موسسه گردشگری طلوع ادامه داد: در بسیاری از شهرها به خصوص در ورودی‌ شهر پارک‌های مناسبی احداث می‌شود که گردشگران حتی برای ساعاتی کوتاه در این پارک‌ها اتراق می‌کنند و همین عامل بهانه‌ای برای جذب گردشگر و معرفی چهره‌ای مناسب از شهر می‌شود.

این فعال گردشگری نامگذاری پارک‌ها را نیز عاملی برای جذب و حضور بیشتر مردم عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه بوستان گفت‌وگو در تهران نامی جذاب دارد که افراد با شنیدن این نام برای رفتن به این پارک ترغیب می‌شوند، این نکته مهم در اراک به هیچ عنوان در نظر گرفته نشده است.

ضرورت تشکیل حلقه‌ای از دستگاه‌های مرتبط برای توسعه گردشگری

وی توسعه گردشگری را منوط به سیاست‌گذاری مناسب دانست و با بیان اینکه تنها سخن گفتن از توسعه گردشگری در این راستا کفایت نمی‌کند، گفت: شهرداری، سازمان حفاظت از محیط زیست، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خانه سازمان‌های مردم نهاد و سایر دستگاه‌های مرتبط باید برنامه‌ای منسجم و عملی را در این خصوص پایه‌ریزی کرده و بستر رونق گردشگری را مهیا کنند.

احمدی با بیان اینکه رونق گردشگری نیاز به تامین زیرساخت‌هایی از جمله منظر مناسب شهری، به وجود آوردن تفرج‌گاه‌های مناسب، حفظ بافت تاریخی و ... دارد، افزود: تامین این زیرساخت‌ها سبب کسب رضایت شهروندان نیز می‌شود و شغل‌هایی نیز به این واسطه ایجاد خواهد شد که در کاهش نرخ بیکاری می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: گردشگری بر همه بخش‌ها اثر می‌گذارد، اگر ما بخواهیم در این حوزه به رونق دست پیدا کنیم باید فضای پاک و محیط زیست مطلوبی داشته باشیم، باید معابر و پل‌های مناسبی در نظر گرفته شود، باید هتل‌ به اندازه کافی احداث شده و کمبودهای شهری مرتفع شود که همه این موارد در بهبود کیفیت زندگی شهری اثر مثبت دارد.

اعطای مجوز در سایه بی توجهی به معماری اراک

مدیر عامل موسسه گردشگری طلوع با بیان اینکه نمای ساختمان‌ها نیز در اراک از زیبایی و معماری مناسب برخوردار نیست، افزود: برای پی بردن به این موضوع نیازی نیست که تخصص معماری و سواد بصری تخصصی داشته باشیم. با نگاهی اجمالی به ساختمان‌ها می‌توان به این موضوع پی برد و قطعا متولیان این امر در اعطای مجوزها توجهی به معماری اراک نداشته‌اند.

احمدی ورودی مناسب یک شهر را عامل مهمی در جذب گردشگر دانست و خاطر نشان کرد: اراک سه ورودی دارد که متاسفانه هیچ کدام از این سه ورودی کوچک‌ترین جاذبه‌ای برای مسافران گذری از این شهر ندارد.

وی با بیان اینکه اراک پتانسیل مناسبی برای جذب گردشگر دارد، افزود: باید با رفع چالش‌ها و مشکلات این شهر علاوه بر رونق گردشگری و ایجاد اشتغال زمینه علاقه‌مندی بیشتر شهروندان به اراک را فراهم کنیم و این امر تنها با یک برنامه‌ریزی دقیق و همکاری دستگاه‌ها امکانپذیر است.

انتهای پیام

کد N1153986

وبگردی