آفتاب

20 درصد جنگل‌های زاگرس در معرض دخالت‌های زراعی ‌

20 درصد جنگل‌های زاگرس در معرض دخالت‌های زراعی ‌

‌عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مرور منابع نشان می‌دهد حدود 20 درصد جنگل‌های زاگرس در معرض دخالت‌های زراعی در زیر اشکوب قرار دارند.

مجید توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: استمرار زراعت در عرصه‌های جنگلی به مرور خاک را فقیر و ناتوان می‌سازد.

وی اضافه کرد: از این مقدار بیش از 65 درصد دارای شیب بیش از 15 درصد هستند. حداکثر شیب مورد استفاده 40 درصد و حداقل سطح کشت زیر اشکوب 0.015 هکتار است.

توکلی ادامه داد: در این اراضی علاوه بر اینکه تجدید نسل جنگل به کلی منتفی است، جنگل‌زدایی تدریجی نیز با حذف درختان و جست گروه‌ها صورت می‌پذیرد. استمرار زراعت در عرصه‌های جنگلی به مرور خاک را فقیر و ناتوان می‌سازد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: همچنین طبق یک سنت دیرین، پس از برداشت محصول و تعلیف دام از پس‌چر مزارع، برای تسهیل در امر شخم و شیار آتی، مبادرت به آتش زدن بقایای موجود در عرصه می‌شود.

وی تصریح کرد: آتش به درختان سر پا نیز غالباً سرایت می‌کند که حداقل خسارت آن سوختن تاج درختان و تضعیف آنان است. کشت زیر اشکوب و آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی در جنگل‌های زاگرس سبب شده تا همواره این جنگل‌ها تحت فشار قرار داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1152066

وبگردی