آفتاب
در مراسم بزرگداشت استاد گوش، حلق و بینی مطرح شد؛

متخصصان ایرانی، پیش‌قراولان رشته گوش،حلق و بینی

متخصصان ایرانی، پیش‌قراولان رشته گوش،حلق و بینی

مراسم بزرگداشت بیستمین سال درگذشت "دکتر محمد حسن خردپیر" استاد و پزشک رشته گوش، حلق و بینی در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در این مراسم با بیان اینکه برون داد چنین مراسمی این است که ما بتوانیم خصلت‌های مشخص در جامعه پزشکی را برجسته کرده و به نسل جوان جامعه پزشکی آموزش دهیم گفت: این خصلت‌ شناسی و اسلوب شناسی تکریم از بزرگان درس‌های بزرگی برای جامعه پزشکی خواهد داشت تا بتوان آنها را به نسل جوانتر منتقل کرد.

وی افزود: چیزی که منجر به برگزاری مراسم بزرگداشت برای فردی مانند دکتر خردپیر شده است خصلت‌هایی چون فتوت، رادمردی، جوانمردی بود که از فضیلت‌های استاد بودند.

دکتر زالی با اشاره به شخصیت چند وجهی دکتر خردپیر گفت: این استاد هم در فیزیک متبحر بودند و هم در پهلوانی و ورزش‌هایی چون کشتی فعالیت می‌کردند. این پهلوانی استاد را به مردم نزدیک کرده بود مانند پهلوان تختی که از متن مردم آمده بود و جز با مردم با کسی معامله نکرد. بنابراین این پهلوانی یکی دیگر از ویژگی‌های استاد بود.

زالی با بیان اینکه رشته گوش و حلق و بینی در مرزهای نوین دانش در حال حرکت است گفت: امروز این رشته بر مدار دستان پر توان متخصصین گوش و حلق و بینی کشور قرار دارد و پیچیده ترین جراحی‌ها در این رشته در کشور در حال انجام است. بنابراین خوشحالیم که در چنین رشته نوین و پیچیده‌ای متخصصین ایرانی پیش قراول هستند. رشته گوش و حلق و بینی امروز در یک قله بزرگ قرار دارد که نتیجه انشای مناسبی است که از سوی اساتیدی مانند خردپیر انجام شده است.

در ادامه این مراسم دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واقعیت این است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگانی داریم که علاوه بر جنبه علمی برجسته تاثیرات دیگری در جنبه رفتار حرفه‌ای داشته‌اند، حال الگو گرفتن از این افراد برای انتقال رفتار حرفه‌ای به نسل‌های بعدی تنها راه است. به نظر می‌رسد که دکتر خردپیر یکی از افرادی بودند که چنین نقشی را ایفا کردند و این وجه ممیزه‌ای است بین افرادی که فقط دانش دارند و کسانی که علاوه بر دانش معلم نیز هستند.

تونل کاری پزشکان شیشه‌ای باشد

جعفریان با اشاره به چند بعدی بودن شخصیت این استاد رشته گوش و حلق و بینی گفت: گروه پزشکی به دلیل ماهیت رشته و حجم زیاد کار مسیری را که مانند یک تونل است طی می‌کند یعنی کارشان از یک نقطه مشخص آغاز شده و به نقطه مشخص دیگری ختم می‌شود و فقط در یک راه مستقیم پیش می‌روند این در حالیست که ما نیاز به دیدن اطرافمان داریم.

پزشکی به حدی به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود که گاهی پزشک به جای صحبت با یک انسان فقط یک بخش بدن بیمار را می بیند و این باعث می‌شود که پزشک از جامعه فاصله گرفته و اعتراض جامعه را نپذیرد.به نظر می‌رسد که شما افرادی مانند دکتر خردپیر این دیدگاه را کنار گذاشته و به جنبه‌های مختلف هم توجه داشتند.

وی افزود: بنابراین باید سعی کنیم که حداقل اگر در تونل پزشکی پیش می‌رویم دیوارهای این تونل شیشه‌ای باشد و نگاهمان وسیع تر شود.

انتهای پیام

کد N1150746

وبگردی