آفتاب
بهرام محمدیان:

آموزش و پرورش باید در آینده هوشمند شود

آموزش و پرورش باید در آینده هوشمند شود

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید در دهه‌های آینده به سراغ آموزش و پرورش هوشمند نه مدرسه هوشمند برویم بنابراین آشنایی معلمان و مدیران با کاربرد فناوری ضروری است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام محی الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: با توجه به اینکه هوشمندسازی مدارس ناشناخته مانده و تعبیر نادرستی از آن در جامعه ایجاد شده است، همه باید همت کرده تا مفهوم هوشمندسازی اصلاح شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش را نباید یک وزارتخانه تلقی کرد بلکه این مجموعه یک نهاد در تربیت فردی و اجتماعی افراد است.

محمدیان با اشاره به اینکه باید برای آینده آموزش و پژوهش برنامه ریزی کرد، افزود: باید در این مجموعه، انسان‌ها را نه برای دیروز و امروز بلکه برای فرداهای دور تربیت کنیم.

وی با تاکید بر تربیت فرزندان براساس زمان گفت: باید سیاست‌ها، در آموزش و پرورش براساس آینده پایه‌ریزی شود.

محمدیان با اشاره به اینکه برخی هوشمندسازی را به معنای دست یابی به سخت افزار تلقی می‌کنند، عنوان کرد: در فناوری هوشمندسازی، استفاده از نرم افزارها برای پیشبرد تعلیم و تربیت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید در دهه آینده به سراغ آموزش و پرورش هوشمند نه مدرسه هوشمند برویم، یادآورشد: در این راستا باید همه معلمان و مدیران با کاربرد فناوری آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه به منظور توسعه فناوری در فضای تعلیم و تربیت از اعتبارات همه منابع استفاده کنیم، افزود: امروز کتاب یک رسانه است اما رسانه فراگیر نیست، بنابراین باید به دنبال تولید محتوای الکترونیکی در مدارس باشیم.

محمدیان با تاکید بر اینکه در محیط‌های مجازی اخلاق فناورانه نداشته و برای این فضا تربیت فناورانه نشده‌ایم، گفت: وب گردی که منجر به ول گردی در این فضا می‌شود ناشی از عدم تربیت زیست فناورانه افراد است.

وی با اشاره به تغییر کتاب درسی پایه 10 دوره متوسطه افزود: امسال کتاب‌های پایه دهم با کتب دیگر پایه‌ها متفاوت بوده دارای سطح تخصصی خوبی است.

محمدیان با بیان اینکه باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته‌های مختلف به همه جنبه‌ها همانند استعداد و توانایی افراد توجه شود، ادامه داد: برای دوره‌های فنی و حرفه‌ای 27 رشته و کاردانش نیز 120 رشته متناسب با علایق دانش آموز و بازار کسب و کار پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ایجاد باشگاه معلمان، افزود: معلمان اهل قلم در این حوزه شناسایی شده و از دانش آنان در تولید محتوای الکترونیکی استفاده خواهد شد.

مسئول هوشمند سازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش اظهار کرد: نبود اعتبار چالش اصلی در بحث هوشمند سازی است که باید 50 هزار مدرسه در قالب 126هزار کلاس درس هوشمند سازی شوند اما تاکنون یک چهارم اعتبار مورد نیاز برای این امر منظور شده است.

رحمان عیسی زاده افزود: به منظور اجرای کامل هوشمندسازی مدارس نیاز به اقتصاد مقاومتی، منابع مردمی و بخش خصوصی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به لزوم وجود ابزار هوشمندسازی در مدارس، نگاه به فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان نیز در این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

کد N1149780

وبگردی