آفتاب

ولایتی: گسترش روابط با ژاپن در اولویت سیاست خارجی ایران است

ولایتی: گسترش روابط با ژاپن در اولویت سیاست خارجی ایران است

ایسنا نوشت: رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به استراتژی ایران در نگاه به شرق، گسترش روابط با ژاپن در اولویت سیاست خارجی این کشور است.

 علی‌اکبر ولایتی امروز چهارشنبه در نشستی با کاتسیوکی کاوایی، مشاور ویژه نخست‌وزیر ژاپن در امور سیاست خارجی با اشاره به روابط خوب تهران و توکیو خاطرنشان کرد: باوجود این که در سال‌های اخیر وقفه‌ای در روابط ایجاد شد ولی خوشحالیم که تعامل با این کشور از سرگرفته شد.

او ادامه داد: ایران و ژاپن روابط طولانی در قبل و بعد از انقلاب داشتند. آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در زمان ریاست مجلس به ژاپن سفر کرد و ما در سال‌های گذشته روابط خوبی داشتیم و خوشحالیم که روابط بهتر شده است.

ولایتی با اشاره به اهمیت شرق در سیاست خارجی برای مقام معظم رهبری افزود: رهبری در سیاست خارجی اهمیت ویژه‌ای برای شرق قایل هستند که در این میان ژاپن در آسیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دو کشور بزرگ ایران و ژاپن می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند در اختیار داشته باشند.

ولایتی با بیان این که در این دوره از روابط باید تلاش کرد مناسبات محکم و پایداری را طراحی کنیم، افزود: در گذشته تحولات بین‌المللی موضوعات منطقه‌یی را تحت تاثیر قرار می‌داد اما امروز تحولات و موضوعات منطقه‌یی بر عرصه بین‌الملل و تحولات آن تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: منطقه خاورمیانه بر تحولات منطقه‌یی تاثیرگذار است و ایران و ژاپن که در قاره آسیا قرار دارند، می‌توانند در این زمینه بسیار اثرگذار باشند.

مشاور ویژه نخست‌وزیر ژاپن در امور سیاست خارجی نیز در بخش دیگری از این دیدار سفرش به تهران را به نفع روابط دو کشور دانست و تاکید کرد: من حامل پیام ویژه‌ای از نخست‌وزیر ژاپن هستم و شینزو آبه خواستار گسترش همکاری‌ها و تبادل نظر در موضوعات مهم منطقه‌یی و بین‌المللی با ایران است.

او گفت: من برای زمینه‌سازی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران به خواست شخص وی به این کشور سفر کرده‌ام و امیدوارم گفت‌وگوهای نتیجه بخش انجام دهیم.

کاوایی که به همراه هیاتی 15 نفره به ایران سفر کرده است، یادآور شد: من به تازگی در این مسوولیت هستم و امیدوارم بتوانم مقدمات سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را فراهم کنم.

ولایتی نیز در پایان با تشکر از پیام ویژه نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد که حتما این پیام و مباحث مطرح شده در این جلسه را به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنم.

52310

کد N1149441

وبگردی