آفتاب

آغاز فصل زنبورداری، کندوکاوی آرامبخش در مازندران

آغاز فصل زنبورداری، کندوکاوی آرامبخش در مازندران

بسیاری از مصرف عسل‌های طبیعی لذت می‌برند و به ویژه در مناطق جنگلی مازندران دیدن کندوهای عسل در دل طبیعت برای گردشگران و مسافران لذت بخش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، یکی از مشاغلی که در استان مازندران، پس از فصل زمستان انتظار دامداران به سر می‌رسد، زنبورداری است.

زنبورداری در مناطق بکر طبیعی مازندران از رونق خاصی برخوردار است از این رو زمانی که به پایان سال نزدیک می‌شویم، تکاپوی این گروه نیز آغاز می‌شود.

بسیاری از مصرف عسل‌های طبیعی لذت می‌برند و به ویژه در مناطق جنگلی مازندران دیدن کندوهای عسل در دل طبیعت برای گردشگران و مسافران لذت بخش است و از سویی کمتر فردی این توانایی را در خود می‌بیند که یک زنبوردار باشد با این وجود زنبورداری شغلی زیبا، آرامبخش و دلنواز است.

معمولا در اسفند ماه برخی از گیاهان مانند بید مشک و حسرتی زودتر به گل‌دهی می‌رسند. در این زمان زنبورداران به رفت و آمد زنبورهای خود در سکوی پرواز دقت کرده و دوست دارند اولین محموله‌های گرده را که توسط زنبوران کارگر، به داخل کندو حمل می‌شود تماشا کنند.

این همان صحنه هایی است که هر زنبوردار همواره در طول زمستان انتظار و آرزوی آن را داشته و بدین ترتیب همزمان با آغاز فصل فعالیت زنبوران، سفیدی طبیعت و سیاهی شب‌های سرد و طولانی زمستان به سرآمده و روزهای سرسبز بهاری و شادابی طبیعت در راه است.

نامدار قاسمی بشلی زنبوردار مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ساخت کندو به دو روش سنتی یا بومی و روش مدرن صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در روش مدرن کندو یا به شکل لانگسترو یعنی کندویی که در آن 10 قاب و کندویی که به شکل دانت است 24 قاب در کندو قرار می‌گیرد.

وی روش سنتی یا بومی را دارای تغییرات خاص در زمان‌های دور دانست و عنوان کرد: در روش سنتی در گذشته زنبورها را در ظروف سفالی شبیه خمره پرورش می‌دادند و سپس طی تغییراتی در مناطق شمالی به دلیل آنکه چوب فراوان بود، تنه استوانه‌ای درختان را از طول 2.5 کرده و در درون آن خای می‌شد و بعد از اتصال دوباره از آن به عنوان کندو استفاده می‌کردند.

این زنبوردار افزود: در نواحی کوهستانی که درخت کم بود از خوشه هرس شده انگور به دلیل انعطاف پذیری بود استوانه‌ای به طول 1.5 متر و عرض 60 سانتی متر می‌بافتند، در قسمت میانی این کندو چوبی شبیه ضرب در قرار می دادند که به "چوب روزی" شهرت دارد و زنبوردار هر سال از ابتدای کندو تا وسط چوب ضربدر عسل‌ها را خالی می‌کند و بقیه عسل برای زمستان گذرانی زنبورها باقی می‌ماند.

قاسمی ادامه داد: در هر کلنی حشره‌ای حدود دو سانتی متر به نام ملکه یا فرمانده کلنی، حدود 30 تا 120 هزار زنبور کارگر و تعداد 150 تا 500 حشره به عنوان زنبور نر حضور دارند.

وی کندو را همان خانه زنبور عنوان کرد و با اشاره به اینکه که کندو نماد کل هستی و همه اقشار تحت فرمان یک ملکه فعالیت می کنند، اظهار کرد: جالب توجه این است که در هر کندو گروهی به عنوان پزشک، سرباز، نگهبان و پرستار نوزاد، ملکه کارگر، بنا و مهندس گروه تجسس زندگی می کنند.

قاسمی کندوی مدرن 10 شانه بهتر دانست و بیان کرد: عسل‌های طبقه بالای کندو را برداشته و یک سوم آن برای زمستان گذرانی باقی می‌گذاریم، بنابراین اگر طی پنج سال برف و سرما مداوم باشد زنبورها نیاز به تغذیه مصنوعی ندارند.

این زنبوردار در خصوص تغذیه مصنوعی با بیان اینکه اگر بخواهیم به جای تغذیه با عسل از تغذیه مصنوعی در فصل زمستان استفاده کنیم، افزود: باید در هر کندو، هر 15 روز تا آمدن فصل بهار، از 200 گرم "کیک زنبور" تغذیه کرد به این صورت که شکر پودر شده همراه با آرد سویا به علاوه عسل که با دمای ملایم با پودر شکر خمیری تهیه شده که سفت و نرم نباشد و سپس آن را در داخل ظرف پایه گلدان، روی قاب می‌گذاریم اگر به کیک دسترسی نبود از "نبات خشک" استفاده می‌شود.

وی در خصوص اقداماتی که در فصل بهار برای باید انجام داد، یادآور شد: بعد از فصل زمستان تا زمانی که شهد کافی نیست یعنی مرکبات کمتر از 20 درصد گل دارند برای تحریک زنبورها به تخم‌ریزی و بچه دهی به طور منظم شکر را به صورت دو به یک یعنی دو قسمت آب جوش سرد شده و یک قسمت شکر که با هم مخلوط شده‌اند در درون کندو باید ریخته شود.

قاسمی زمان برداشت عسل را اواخر شهریور یا مهر عنوان کرد و گفت: عسل را باید زمانی که تخمی در کندو نیست برداشت کنیم.

وی در خصوص بیماری هایی که زنبور را تهدید می‌کند، یادآور شد: در فصل بهار بیماری نوزما، لوک اروپایی و آمریکایی زنبورها را بیمار می‌کند و همچنین باید برای مبارزه با کنه‌ها از کنه کش استفاده شود.

این زنبوردار همچنین با اشاره به اینکه از زندگی زنبور عسل می‌توان 48 درس گرفت، گفت: زنبور 120 نوع زبان دارد؛ انسان‌ها تا کنون به چهار زبان زنبور دست یافتند و 116 زبان زنبور برای ما نامفهوم است که برای همین چهار زبان هزاران کتاب نوشته شد.

قاسمی در خصوص خواص درمانی عسل گفت: عسل باعث شفای عاجل شده و اگر شربت عسل و مرکبات را بخوریم باعث تسکین گلودرد و آنفلوانزا می شود و همچنین لیمو عسل سبب ضد سرماخوردگی، دارچین و عسل سبب حال خوش، میخک و عسل سبب ضد دندان درد، سرکه سیب و عسل ضد رفلاکس، شیر، پرتقال و عسل سبب نرم کننده پاشنه، عسل و شکر خام سبب ضد خشکی پوست، عسل و ماست سبب ضد آکنه و جوش و عسل و آناناس سبب ترک سیگار می‌شود.

گزارش از زهرا اشکیود - خبرنگار ایسنای مازندران

انتهای پیام

کد N1148325

وبگردی