آفتاب
ابتکار اعلام کرد

از بین رفتن تنوع زیستی دریاها طی 30سال با تخلیه زباله

از بین رفتن تنوع زیستی دریاها طی 30سال با تخلیه زباله

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه هماهنگی اجرای فاز دوم طرح مسیر سبز ساحل پاک گفت: اجرای طرح مسیر سبز، ساحل پاک، در فرودین 93 موفق و ضروری بوده و از این رو برای فروردین 95 نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، معصومه ابتکار در جلسه هماهنگی اجرای فاز دوم طرح مسیر سبز، ساحل پاک دوشنبه شب که معاون وزارت کشور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، استانداران و مدیران کل حفاظت محیط زیست شش استان قزوین، تهران، البرز، گیلان، گلستان و مازندارن، شهردار قزوین و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان برگزار شد افزود: هم اکنون به واسطه برخورداری اکثر استان‌ها از برنامه پنج ساله مدیریت پسماند، اقدام عملیاتی در این حوزه تسریع خواهد شد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در برنامه بلندمدت مدیریت پسماند استان‌ها، مسائل به صورت فنی‌تر و تخصصی‌تر پیگیری خواهد شد که البته وزارت کشور در این زمینه همکاری بسیار مناسبی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مدیریت پسماند در کشور، اقتصادی، علمی و برخوردار از فناوری‌های نوین ملی و بین‌المللی شود، اظهار کرد: در بخش فرهنگی، اجتماعی و مشارکت‌جویانه پسماند نیز ارزیابی‌ها نشان داد، اجرای طرح مسیر سبز، ساحل پاک، در فرودین 93 موفق و ضروری بوده و از این رو برای فروردین 95 نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: احتمال ادامه اجرای این طرح در سال آینده به ویژه در تابستان به دلیل حجم بالای سفرها و افزایش تخریب و آلودگی به ویژه در استان‌های ساحلی شمالی وجود دارد و از این رو افزایش مشارکت مردمی و بهبود و ارتقای آموزش‌های ارائه شده در این طرح ضروری است.

ابتکار ضمن اشاره به کارگروه مشترک صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: پیش از این رایزنی‌هایی با رئیس صدا و سیما به منظور پوشش فرهنگی و آموزشی این طرح از طریق صدا و سیما ملی و مراکز استان های درگیر در پروژه صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: محتوای آموزشی که قرار است توسط شهرداری‌ها، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شود می‌تواند در برنامه‌های صدا و سیما مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و پرورش نیز از طریق کارگروه‌های مشترک و زمینه‌های همکاری ایجاد شده، پیگیری خواهد شد.

ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مرجع برای انتقال مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای به حضور فعال سازمان‌های مردم‌نهاد از نخستین جلسه برنامه‌ریزی این طرح در سال 92 و مراحل اجرایی فاز نخست این طرح در سال 93 داشت و گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مرجع همچون هنرمندان و ورزشکاران در این عرصه و انتقال مباحث آموزشی از طریق آنها ضروری است.

ابتکار ضمن تاکید بر جنبه‌های علمی و تخصصی این طرح، تصریح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از جمله نهادهای موثر همکار در این زمینه خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت راه برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی در استان‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستاها برای پیگیری هماهنگ و بهتر موضوع و تداوم طرح به ویژه در مسیرهای اصلی استان‌ها شکل بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برنامه‌های پنج ساله مدیریت پسماند استان‌ها الزاما باید با نگاه اقتصادی تهیه و تدوین شود.

تاکید اتحادیه اروپا برای بازگشت پسماند به چرخه اقتصادی

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه پسماند در تمام دنیا موضوعی اقتصادی است، گفت: به همین دلیل اتحادیه اروپا درسال 2015 اقتصاد خود را با تمرکز بر موضوع بازیافت و بازچرخانی تعریف کرده است.

ابتکار افزود: اتحادیه اروپا تاکید می‌کند از محل استفاده صحیح از منابع اولیه و خام، استفاده مجدد از منابع فرآوری شده و بهره‌برداری شده و تبدیل به انرژی یا بازیافت، پسماند باید به چرخه اقتصادی بازگردد.

وی با ذکر نمونه کاغذ A4 ، گفت: در ایران نهایتا کاغذ A4 را به شکل نگه‌دارنده تخم مرغ بازیافت می‌کنیم در حالیکه همین کاغذ در اروپا تا هفت بار با همان کیفیت نخستین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی اقتصادی در حوزه پسماند و توجه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت پسماند استان‌ها و ملی، تصریح کرد: با این نگاه، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این عرصه نیز راحت‌تر خواهد بود.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به توافق پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی و برنامه مشارکت ملی کشورهای جهان در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشت و اظهار کرد: با توجه به این توافق مهم، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی از حضور در این عرصه استقبال خواهند کرد.

ابتکار ادامه داد: در سطح ملی نیز ایران برخوردار از ظرفیت‌ها و فناوری‌های بسیار خوبی در حوزه پسماند است و البته مصوبه دولت در حوزه زباله سوزها هم، فعالیت در این زمینه را اقتصادی می‌کند و از این رو کمک بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: امکان بازیافت تمام پسماندها وجود ندارد و همواره برخی از پسماندها همچون زباله‌های عفونی و بیمارستانی هستند که نیاز به استفاده از زباله‌سوز دارند.

زباله‌سوز، مرکز کمپوست و پسماند مشمول ارزیابی زیست محیطی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست زباله سوز، مرکز کمپوست و پسماند را مشمول ارزیابی زیست محیطی دانست و گفت: برای حل زباله تولید صنایع مستقر در شعاع 120 کیلومتری نیز راه حل‌های ممکن از طریق کمیسیون زیربنایی در حال پیگیری و تدوین است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: به دلیل برخورداری انرژی از یارانه و قیمت ناچیز انرژی در ایران، تبدیل کامل زباله به انرژی از طریق زباله‌سوزها، صرفه اقتصادی ندارد و از این رو نباید صرفا همه زباله را تبدیل به انرژی کرد.

وی در خصوص سواحل و مدیریت صحیح سواحل پیشنهاد داد: پایه مطالعات سواحل در سازمان بنادر و دریانوردی هست ولی این مطالعات نیاز به بازنگری و اصلاح با نظر سازمان حفاظت محیط زیست دارد و اگر این موضوع مورد موافقت قرار گیرد، اصلاح و بازنگری می‌تواند در کارگروه سواحل استان‌های شمالی با شرح و خدمات ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرد.

ابتکار ادامه داد: مطالعات سواحل می‌تواند پس از بازنگری و تصویب و قرار گرفتن در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، مورد استفاده و اجرا قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت سواحل موضوع آمایش و پسماند نیز را در بر می‌گیرد و از این بسیار حائز اهمیت است.

ادامه تخلیه زباله در دریاها 50 درصد تنوع زیستی دریایی را در 30 سال آینده از بین خواهد برد

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تحقیقات و گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که در صورت ادامه روند کنونی تخلیه زباله در دریاها طی 30 سال آینده 50 درصد تنوع زیستی و گونه‌های دریایی از بین خواهد رفت و البته خزر نیز متاسفانه در این حوزه با چالش‌های بزرگی مواجه است.

ابتکار ضمن اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی استان‌ها، از تلاش استانداران در زمینه رفع چالش پسماند به ویژه در استان‌های شمالی کشور به رغم چالش‌های اعتباری موجود تقدیر کرد.

بر اساس این گزارش، هوشنگ خندان‌دل، معاون عمرانی وزارت کشور معاون عمرانی وزارت کشور نیز در این نشست با اعلام اینکه حدود یک سوم زباله کشور در سه استان ساحلی شمالی تولید می‌شود، گفت: اجرای درست و دقیق برنامه مدیریت پسماند برای این سه استان می‌تواند بخش بزرگی از معضل پسماند کشور را رفع کند و الگویی برای سایر بخش های کشور باشد.

خندان دل ضمن تاکید بر لزوم اقتصادی کردن موضوع پسماند، تصریح کرد: این موضوع نیازمند تهیه و تدوین فرآیندهایی به منظور ایجاد توجیه اقتصادی برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این عرصه است.

معاون عمرانی وزارت کشور ادامه داد: برای حرکت در مسیر اقتصادی کردن پسماند، باید بازیافت و تولید انرژی از زباله را دستور کار قرار دهیم و بازارهای انرژی و کمپوست را تقویت کنیم.

وی به مصوبه اخیر هیات دولت اشاره کرد و افزود: تخصیص ضریب فزآینده برای قیمت انرژی حاصل از تولید برق از زباله نسبت به سایر انرژی‌های تولیدی، گام بسیار مهمی در زمینه ایجاد چرخه اقتصادی پسماند و مداخله بخش خصوصی در این حوزه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، خندان دل تاکید کرد: انتخاب راهکارهای اقناعی برای سرمایه‌گذاری و تشویق بخش خصوصی به منظور ورود در این عرصه، بسیار مهم است و البته در کنار این موضوع باید ساماندهی بخش خصوصی ذی صلاح و ایجاد و ساماندهی بازار لازم برای این حوزه مثلا در بخش کمپوست در نظر گرفته شود.

وی افزود: ضروری است تمام این اقدامات زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست و با نظر تخصصی این سازمان باشد و البته در بازدید از مراکز زباله‌سوز ساری و مازندران هم تاکید کردم که انتخاب تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در این عرصه و محل استقرار این تکنولوژی‌ها باید با تایید سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N1147978

وبگردی