آفتاب
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مطرح کرد

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بندر چابهار با سیاست‌های راهبری دولت

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بندر چابهار با سیاست‌های راهبری دولت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با سیاست‌های راهبردی و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت دولت، افزایش سرمایه‌گذاری را در این بندر شاهد هستیم.

سیاوش رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی دارد.

رضوانی گفت: بندر چابهار با توجه به موقعیت ویژه خود می‌تواند در سیاست‌های راهبردی نقش آفرینی کند.

وی بیان کرد: اتصال بندر چابهار به راه‌آهن در آینده، معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران، افزایش ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا از 2.5 میلیون تن کنونی به هشت ‌میلیون تن و امکان پهلوگیری کشتی‌های 100‌هزار تنی در بندر چابهار در آینده از مزیت‌های بالقوه این بندر است.

رضوانی افزود: با توجه به حجم کالا در بندر چابهار باید بزرگراه‌های استان با شتاب بیشتری احداث شود.

سیاوش رضوانی با بیان اینکه بندر چابهار پیشانی توسعه محور شرق کشور و دروازه کریدور بین‌المللی جنوب است، تصریح کرد: این بندر در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی مطرح است.

وی با اشاره بر اینکه عملیات اجرایی دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی از سال 1362 آغاز شده خاطرنشان کرد: هرکدام از بنادر با تکمیل چهار پست اسکله به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر فعالیت خود را انجام می‌دهند.

رضوانی افزود: از سال 87 عملیات اجرایی طرح توسعه بنادر چابهار شروع و تقریباً پس از دو سال ممانعت به دلیل مسائل زیست محیطی برای جابجایی مرجان‌ها این موضوع به کندی پیش رفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در تشریح وضعیت موجود بندر شهید بهشتی عنوان کرد: درحال حاضر 245 هکتار اراضی این بندر است که با اتمام لایروبی 195 هکتار به آن اضافه خواهد شد.

وی با اشاره بر اینکه مساحت انبارهای مسقف بنادر استان ۳۰هزار متر مربع است، اظهار کرد: مساحت بارانداز نیز 16 هکتار است.

وی با بیان اینکه بندر شهید بهشتی در حال حاضر دارای پنج پست اسکله است، افزود: این اسکله‌ها شامل دو پست اسکله نفتی و دو پست اسکله چند منظوره برای پذیرش کشتی‌های 30 هزار تنی و یک پست اسکله 80 هزار تنی با عمق 14 متر آبخور است.

وی اقدامات انجام شده طرح توسعه بندر شهید بهشتی در فاز یک را پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی آن دانست و ادامه داد: در حال حاضر اسکله‌ای تا سطح آب 1780 متر ساخته شده همچنین ایجاد اسکله دیگری نیز تا سطح عرشه ۸۰۰ متر نیز از دیگر اقدامات بندر شهید بهشتی بوده است.

رضوانی با اشاره به اینکه ۱۷میلیون متر مکعب قرار است لایروبی در این بندر انجام شود، خاطرنشان کرد: تاکنون 10.4 میلیون مترمکعب لایروبی انجام شده است.

وی همچنین در تشریح وضعیت بندر شهید کلانتری گفت: کل مساحت این بندر 30 هکتار است که 35 هزار متر‌مربع محوطه بارانداز، 3000 مترمربع انبار مسقف و 40 هزار مترمربع محوطه کانتینری را شامل می‌شود.

وی با بیان برخی اقداماتی که برای طرح توسعه‌ای فاز اول در بندر کلانتری باید انجام شود، گفت: تاکنون احداث قسمت انتهایی موج شکن به طول 1650 مترمربع به اتمام رسیده است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی استان همچنین از پیشرفت ۷۰ درصدی سه پست اسکله چند منظوره در بندر شهید کلانتری به طول 540 متر خبر داد و خاطرنشان کرد: احداث یک ترمینال کانتینری شامل دو پست اسکله به طول 640 مترمربع نیز به پایان رسیده است.

رضوانی تصریح کرد: لایروبی این بندر به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق 16 متر باید انجام شود که تاکنون 11 میلیون مترمکعب آن انجام شده و تا چهار ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

وی در پایان اظهار کرد: میزان تجهیزات مورد نیاز در فاز یک 110 دستگاه از قبیل چرثقیل، لیفتراک، شناور، ریچ استیکر و ... است.

انتهای پیام

کد N1147933

وبگردی