آفتاب
استاندارخوزستان بااشاره به‌لزوم ارتقا آموزش‌وپرورش تاکیدکرد:

ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی و واگذاری امور به آموزشگاه‌های آزاد

ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی و واگذاری امور به آموزشگاه‌های آزاد

استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم در کنار امیدواری برای ارتقای وضعیت آموزش‌وپرورش استان، بازنگری در توزیع امکانات، تلفیق امکانات ملی و استانی، تقویت انجمن خیرین آموزشی، کارها به آموزشگاه‌های آزاد و افزایش مشاکت‌هی مردمی را در تحقق این هدف ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر عبدالحسن مقتدایی در شورای آموزش‌وپرورش استان اظهار کرد: به شرایط کشور و استان واقف هستیم اما تناقضی میان امکانات استان و محرومیت‌های آن وجود دارد. البته مسائل فرهنگی و اقتصادی نیز در این خصوص تأثیر دارد و در برخی شهرستان‌ها مسائل فرهنگی حاکم هستند.

وی افزود: مهم‌ترین اقدام برای ارتقای آموزش‌وپرورش و مشارکت مردم، تقویت حس تعهد و مسئولیت در خانواده‌هاست؛ باید رقابت در جامعه به رقابت علمی تبدیل و از تمام ظرفیت‌های فرهنگی استان استفاده شود.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که باید به دنبال ایجاد تحول باشیم، تصریح کرد: باید باور و اعتماد به نفس را در جامعه ایجاد کنیم تا تحول در آن حاصل شود. از سوی دیگر ایجاد انگیزه می‌تواند در کسب موفقیت‌ها تأثیرگذار باشد. تجربه نشان داده که هر وقت کارها به مردم واگذار شده است موفق بوده‌ایم.

مقتدایی با بیان این‌که باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، گفت: باید برای ارتقای کنکور انجمن خیرین آموزشی را تقویت کرد و این انجمن در تمام شهرستان‌ها فعال شود. اقدام دیگر این است که کارها به آموزشگاه‌های آزاد واگذار شود و مهم‌تر از آن انگیزه مردم و مشارکت‌های مردمی را باید افزایش داد.

وی ادامه داد: باید برای ارتقای رتبه کنکور استان کارگروه مشترکی تشکیل و از تمام امکانات استفاده شود و هر ارگان و نهاد وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. ایجاد 120 پایگاه کنکور در استان باید در برنامه قرار گیرد؛ مشکلی از لحاظ اعتبارات وجود ندارد. اراده شورای آموزش‌وپرورش و شورای برنامه‌ریزی استان ایجاد تحول اساسی در آموزش‌وپرورش است و در این خصوص توجه شده است. گام‌های اصلی اکنون برداشته شده و اگر اعتبارات به‌صورت کامل اختصاص پیدا کند نتایج بسیاری حاصل خواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به پراکندگی توزیع امکانات در استان، گفت: باید بپذیریم که توزیع امکانات در شهرستان‌ها به‌درستی انجام نشده است‌ به طوری‌که در برخی شهرستان‌ها مراکز آموزشی و امکاناتی وجود دارد که فاقد متقاضی است. باید توزیع امکانات بررسی شود، اکنون در جایی انباشت دانش‌آموز و در جای دیگر انباشت اموال و امکانات وجود دارد.

مقتدایی با بیان این‌که باید با تلفیق امکانات ملی و استانی برنامه‌ها را به پیش برد، عنوان کرد: در موضوع اختصاص 2 درصد درآمد نفتی اکنون سهمی به مناطق محروم و مناطق نفت‌خیز داده می‌شود‌ در حالی‌که این 2 درصد باید تنها به مناطق نفت‌خیز اختصاص یابد و مناطق ما نیز سهم مناطق محروم را دارند اما این سهم به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: باید با تطبیق امکانات موجود امکانات جدیدی خلق شود. زیبنده نیست که 100 دانش‌آموز در منطقه‌ای از استان، از سال 55 به‌دلیل نداشتن مدرسه از امکان تحصیل محروم شده‌اند؛ باید امیدوار باشیم اما در کنار امیدواری باید برنامه‌ریزی نیز وجود داشته باشد. سازمان مدیریت و شورای برنامه‌ریزی بر مبنای 400 شاخص مناطق محروم را تعریف کرده‌اند‌ تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: سال آینده 2 هزار میلیارد تومان اعتبارات فرهنگی برای استان در نظر گرفته شده است و قطعأ آموزش‌وپرورش جزو حوزه‌های فرهنگی است. اولویت اول ما آموزش‌وپرورش است. باید برنامه‌ای منسجم داشته باشیم که تحت هر شرایطی این برنامه مخدوش نشود و طرحی داشته باشیم که مقطعی و روزمرگی در آن وجود نداشته باشد.

مقتدایی اظهار کرد: باید از نقطه‌ای دیگر به مسائل نگاه کرد تا این گرفتاری‌ها را که باید به حق برطرف شوند، بتوانیم رفع کنیم.

لزوم توسعه آموزشکده‌های فنی برای ارتقای رتبه کنکور استان

همچنین در این جلسه دکتر سیدبهزاد علوی، رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز گفت: برای ارتقای رتبه کنکور باید آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای توسعه یابد و رشته‌ها به‌درستی توزیع شوند.

وی اظهار کرد: بحث کنکور بسیار مهم و آموزش‌و‌پرورش ناخواسته پاسخ‌گوی این موضوع است اما این مسأله به آموزش‌و‌پرورش باز نمی‌گردد بلکه عدم توسعه آموزش عالی در استان نیز در این خصوص نقش دارد.

علوی افزود: توسعه رشته‌ها به‌درستی در استان انجام نشده و علی‌رغم وجود صندلی‌های خالی در بسیاری از دانشگاه‌های استان هنوز رقابت بر سر صندلی‌های رشته‌های خاص است. در استان که دانشگاه آزاد در رتبه‌های نخست کشور از لحاظ تعداد دانشجو است، رشته پزشکی ارائه نمی‌شود و این موضوع در رتبه کنکور استان تأثیرگذار است.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت‌های استان تصریح کرد: باید ظرفیت‌ها را برای دانشگاه در نظر گرفت. اکنون عمده دانشجویان پشت‌کنکوری از رشته‌های نظری و علوم انسانی هستند که ناشی از کمبود آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌هاست و این وضعیت در خصوص دانش‌آموزان دختر بسیار شدیدتر است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: توسعه این آموزشکده‌ها و هنرستان‌ها کمک می‌کند تا رتبه کنکور استان اصلاح شود. افزایش داوطلبان رشته‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال بومی در صنایع بسیار کمک می‌کند.

همچنین در این نشست جمشید کمایی، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان، اظهار کرد: استان در کنترل افت درصد قبولی در شاخه نظری رتبه نخست را در کشور کسب کرد؛ همچنین در توزیع متناسب بین‌رشته‌ای نیز رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

وی با بیان این‌که جمعیت دانش‌آموزی استان بسیار بالاست و این امر بر آمار کنکور تأثیر گذاشته است، گفت: استان از لحاظ جمعیت دانش‌آموزی رتبه سوم کشور پس از استان‌های تهران و خراسان رضوی را داراست. استان در سال گذشته 66 هزار داوطلب پشت‌کنکوری داشته است که در مقایسه با استان یزد که 13 هزار دانش‌آموز داوطلب کنکور داشته بسیار آمار قابل قبولی است. در استان یزد هفت هزار نفر قبولی کنکور و در خوزستان این آمار 24 هزار نفر است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد: فعالیت‌های کنکور از تابستان شروع شده‌اند اما برای ارتقای وضعیت کنکور نیاز به کمک داریم. البته آموزش عالی استان در خصوص ارتقای آمار کنکور استان بسیار مؤثر است. در خوزستان با این جمعیت تنها دو دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

کمایی با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای رتبه کنکور در استان، اظهار کرد: برای آن‌که بتوانیم مدارس روستایی و حاشیه‌ای را تحت پوشش قرار دهیم نزدیک به 6 میلیارد تومان اعتبارات نیاز است. به هر میزانی که کمک شود برای ارتقای وضعیت مؤثر خواهد بود. سال گذشته بیش از 77 هزار ساعت کلاس تقویتی کنکور توسط خیرین آموزشی به‌صورت رایگان برگزار شده است؛ برای ارتقای رتبه کنکور هر اقدام و تصمیمی باید به سرعت انجام شود.

انتهای پیام

کد N1147406

وبگردی