آفتاب
مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی وزارت بهداشت خبر داد

کمبود تخت بیماران روان در کشور/ اعلام آمار جدید اعتیاد تا اوایل سال95

کمبود تخت بیماران روان در کشور/ اعلام آمار جدید اعتیاد تا اوایل سال95

مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت تعداد معتادان کشور براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر را یک میلیون و 350 هزار نفر عنوان کرد که این میزان با حساب مصرف تفننی به دو میلیون نفر می‌رسد.

"احمد حاجبی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: در حال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر یک کار پژوهشی کشوری انجام می‌دهد که تا پایان امسال یا اوایل سال آینده آمار جدید معتادان کشور براساس این کار پژوهشی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در خصوص بازرسی‌های صورت گرفته در باره تعرفه درمان اعتیاد اظهار کرد: در بازدید میدانی که توسط کارشناسان وزارتخانه انجام می‌شود، به طور اتفاقی از افرادی که تعرفه پرداخت کرده‌اند سوال می‌شود و اگر تعرفه خارج از مصوبه اخذ شده باشد، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، در خصوص درمان اعتیاد مشکل چندانی در حوزه تعرفه وجود ندارد، بلکه عمده مشکل در دیگر حوزه‌های درمانی نظیر کمبود تخت‌های درمانی است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در ادامه به نحوه نظارت این وزارتخانه بر مراکز درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی پروانه را از وزارت بهداشت اخذ می‌کند و براین اساس، امر نظارت هم بر عهده وزارتخانه است و با استفاده از ابزارهای نظارتی عملکرد این مراکز به طور دقیق رصد می‌شود.

وی افزود: به طور مشخص احداث کلینیک متادون با اخذ مجوز از وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و امر نظارت بر عملکرد این کلینیک‌ها هم بر عهده وزارت بهداشت است.

مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای جبران کمبود تخت بیماران روان گفت: یکی از سیاست‌های ما در سال 94 افزایش تخت‌های روانپزشکی بوده است و تلاش کرده‌ایم که این افزایش تخت‌ها در بیمارستان عمومی صورت بگیرد. امسال در این کار موفق بودیم و تعداد قابل توجهی تخت روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه این کار تسهیل پیدا کند و راحت‌تر بتوانیم این کار را انجام دهیم، شروع کار تامین تخت‌های بیماران روانی از بیمارستان‌هایی بوده که ضریب اشغال پائین‌تری دارند.

وی تصریح کرد: این بیمارستان‌ها شناسایی شده‌اند و شانس موفقیت این طرح نیز بالاست. استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است و با همین رویکرد کار را دنبال کردیم و موفق هم بودیم.

حاجبی درخصوص عدم استقبال بیمارستان‌ها از اجرای مصوبه‌ اختصاص 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی به بیماران روانی به دلیل عدم درآمدزایی، گفت: این مصوبه برای اولین بار در سال 1376 امضا شد و اصلا اینگونه نیست که 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی به بیماران روانی اختصاص یابد.

وی افزود: در این مصوبه این طور آمده است که 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی که ضریب اشغال زیر 70 درصد دارند مشمول اجرای این طرح هستند.

به گفته وی، طی این چند سال‌ استقبالی هم از این مصوبه نشده است. البته این به معنای تخلف بیمارستان‌های عمومی نیست. این یکی از مشکلات ماست و بحث جدیدی هم نیست، ما بارها و بارها در مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: شاید برای یک رئیس بیمارستان خیلی جذاب نباشد که بخواهد تخت روانپزشکی در بیمارستان عمومی ایجاد کند، اما در عین حال مکانیسم‌هایی ایجاد کرده‌ایم که این مکانیسم‌ها باعث شد علیرغم همین غیرجذاب بودن، تعداد قابل توجهی تخت روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی ایجاد شود.

اضافه شدن کارشناس سلامت روان به تیم سلامت در طرح تحول

حاجبی در ادامه به پرسش دیگری مبنی بر تاثیر اجرای طرح تحول نظام سلامت در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی نیز پاسخ گفت و افزود: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در طرح تحول سلامت بوقوع پیوست، اضافه شدن کارشناس سلامت روان به تیم سلامت بود.

وی اظهار کرد: این یکی از بزرگترین قدم‌هایی است که وزارت بهداشت توانست در راستای ارتقای کیفی و کمی خدمات سلامت روانی اجتماعی بردارد، چرا که با حضور کارشناسان سلامت روان در حوزه نظام سلامت این قابلیت برای ما بوجود آمد که خدمات نوینی را در تیم سلامت طراحی کرده و به مرحله اجرا در بیاوریم.

انتهای پیام

کد N1145849

وبگردی