آفتاب
گفت‌وگو با محمد سلطانی‌فر - استاد ارتباطات

نقاط قوتی که ایسنا را به صدر رساند

نقاط قوتی که ایسنا را به صدر رساند

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها یکی از دلایل موفقیت ایسنا در این سال‌ها را نگاه این رسانه در حوزه خبر دانست.

پس از آنکه ایسنا توانست برای دومین بار پیاپی عنوان برترین خبرگزاری را با فاصله‌ی محسوس در جدول امتیازات رتبه‌بندی رسمی خبرگزاری‌ها به دست آورد، دکتر محمد سلطانی‌فر - استاد ارتباطات - در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش رسانه ایسنا درباره نقاط قوتی که به کسب چنین جایگاهی از سوی این خبرگزاری منجر شد، مطالبی را بیان کرد.

پرسش دیگر از این استاد ارتباطات، درباره‌ی مساله‌هایی بود که خبرگزاری‌ دانشجویان ایران با برطرف کردن آنها می‌تواند همچنان جایگاه برتر خود را حفظ کند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ایسنا یک خبرگزاری نیمه‌دولتی و نیمه‌خصوصی است، اظهار کرد: به‌رغم این موضوع، این خبرگزاری به‌نوعی به دولت‌ها وابستگی پیدا کرده است؛ به دلیل تغییر دولت‌ها، ترکیب متشکل از دانشجویان که نگاه چپ‌گرا دارند و افرادی که به هر حال ذات ایسنا را شکل داده‌اند و ریشه این خبرگزاری برای آن‌هاست، اجبارا تغییر کردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر قرار باشد این دست از خبرگزاری‌ها مستقل باشند و بتوانند به ذات اصلی خودشان که انتقاد کردن در حوزه‌ی رسانه‌ای است، بپردازند، باید نگاهی اساسی به ساختار اقتصادی آنها داشت که آنها را خیلی وابسته به دولت‌ها نکند؛ به هر حال دولت‌ها در حال تغییر هستند، ولی این خبرگزاری‌ها هستند که ثابت می‌مانند.

سلطانی‌فر در پایان برای نمونه، به رویکرد بی‌بی‌سی به‌عنوان یکی از رسانه‌های مطرح دنیا اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه ساختار این رسانه به گونه‌ای است که با تغییر دولت‌ها ساختار اقتصادی آن تغییر نمی‌کند و می‌توانند فضای انتقادی‌شان را حتا نسبت به دولتی که از آن ارتزاق می‌کنند، داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1145648

وبگردی