آفتاب

صدای برخورد سیاهچاله‌هایی که امواج گرانشی را ثابت کردند بشنوید/چهچهه‌های فضایی

صدای برخورد سیاهچاله‌هایی که امواج گرانشی را ثابت کردند بشنوید/چهچهه‌های فضایی

کشف امواج گرانشی و اثبات درست بودن تئوری اینشتین همه دوستداران علم را هیجان زده کرده است. این کشف با رصد امواج گرانشی حاصل از دو سیاهچاله صورت گرفت و حالا می‌توانید به صدای بازسازی شده این برخورد سهمگین در فاصله 1/3 میلیارد سال نوری زمین گوش دهید.

 

 

برخورد و تصادف دو سياهچاله با جرم‌هاي تقریبی ۳۶ و ۲۹ برابر جرم خورشید در فاصله ۱/۳ میلیارد سال نوری از زمین موجی گرانشی ایجاد کرد كه در روي زمين دانشمندان در تاسيسات لايگو توانستند آن را رصد كنند.

آنچه در تأسیسات لایگو رصد و ثبت شد موج گرانشی ناشی از تبدیل جرمی معادل با سه برابر جرم خورشید به انرژی در هنگام ترکیب دو سیاه‌چاله با یکدیگر بود که در نوع خود مشاهده و رصد آن بی‌نظیر به حساب می‌آید.در بخش اول اين تصاوير فركانس صوتي كه مي شنويد دقيقا منطبق با فركانس امواج گرانشي است. در بخش دوم همان صدا با فركانسي بالاتر بازسازي شده كه براي گوش انسان راحت‌تر قابل شنيدن باشد. هر چقدر سياهچاله‌ها به هم نزديك‌تر مي‌شوند امواج گرانشي هم شديدتر مي‌شود. دانشمندان نام اين اصوات را ‍Chirps به معناي «چهچهه»  گذاشته‌اند. به خاطر اينكه رويدادهايي كه باعث ايجاد امواج گرانشي مي‌شود مي‌تواند صدايي مانند چهچهه پرندگان داشته باشد.

5454

کد N1145132

وبگردی