آفتاب

احتمال ابتلا به سرطان پستان در مبتلایان به پرکاری تیروئید بیشتر است

احتمال ابتلا به سرطان پستان در مبتلایان به پرکاری تیروئید بیشتر است

محققان بیمارستان دانشگاهی آرهوس در دانمارک می گویند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان مبتلا به پرکاری تیروئید بیش از سایرین است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، خبر خوب برای زنان دچار کم کاری تیروئید هم این که این گروه از بیماران شش درصد کمتر از زنان سالم در معرض خطر سرطان پستان هستند.

این پژوهش وسیع حاصل تحقیقی 36 ساله است که طی آن 80 هزار زن مبتلا به پرکاری و 61 زن مبتلا به کم کاری تیروئید حضور داشتند که همگی آنان در ابتدای این تحقیق به سرطان مبتلا نبودند.

محققان خاطرنشان کردند گرچه بین پرکاری تیروئید و سرطان پستان رابطه پیدا شده است، اما این امر اصلا نمی‌تواند بدین معنا باشد که فرد مبتلا به سرطان پستان به بیماری‌های تیروئید و یا بالعکس مبتلا می‌شود.

به گفته پژوهشگران غده‌های تیروئید در کنترل متابولیک، رشد و بلوغ اعضای بدن نقش اصلی را ایفا می‌کنند و زنان در مقایسه با مردان بیشتر به پرکاری تیروئید مبتلا می‌شوند که رقم مبتلایان را می‌توان تقریباً 51 نفر از 100 هزار نفر عنوان کرد.

نکته‌ای که محققان در آخر به آن اشاره کردند "یک دست بودن" جمعیت مورد مطالعه در این تحقیق عنوان شده که همگی دانمارکی بودند و مانند سایر تحقیقات بین‌المللی نژاد و ملیت‌های مختلف را شامل نمی‌شود و به همین دلیل عمومیت دادن این نتایج را به سایر اقشار زود پنداشته‌اند.

این پژوهش در مجله "European Journal of Endocrinology" منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N1145131

وبگردی