آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

افزایش بهره‌وری آب در سایه بهبود روش‌های آبیاری سطحی

افزایش بهره‌وری آب در سایه بهبود روش‌های آبیاری سطحی

عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: بهره‌وری آب از طریق پذیرش آبیاری قطره‌ای، بهبود روش‌های آبیاری سطحی موجود و ترویج مستمر مدیریت بهتر آب در مزارع افزایش می‌یابد.

رضا عادل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه آذربایجان‌شرقی، با بیان این مطلب اظهار کرد: مدیریت مناسب آبیاری در کاهش اتلاف آب نقش بنیادین دارد.

وی با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای موجبات استفاده بهینه از هر قطره آب را مقدور می‌کند، اظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب با استفاده از سیستم‌های مناسب آبیاری امکان‌پذیر می‌شود.

عادل‌زاده با تأکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت گفت: تغییر الگوی کشت، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری برای جبران کم‌ آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهم‌ترین مصرف‌ کننده آب است، ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای آبیاری صحیح، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی مناسب آبیاری می‌تواند موجب افزایش عملکرد شده و از هدر رفت آب به دلیل آبیاری اضافه در برخی مزارع یا مناطق جلوگیری کند.

وی آبیاری قطره‌ای را در افزایش بهره‌وری تاثیرگذار دانست و افزود: بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی و توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری داشته باشد.

عادل‌زاده تاکید کرد: جلوگیری از تلفات فرونشست عمقی، تبخیر از سطح خاک و روان‌آب سطحی در مزارع، راهکارهایی تاثیرگذار در کاهش اتلاف آب محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

کد N1144908

وبگردی