آفتاب

پیام معاون اجرایی رئیس جمهور درباره محیط زیست

پیام معاون اجرایی رئیس جمهور درباره محیط زیست

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور در رابطه با وضعیت محیط زیست در کشور پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

زمانی به مفاهیم زیست محیطی صرفاً به عنوان زینت می پرداختند و صحبت از بروز مشکلاتی در آینده در صورت عدم توجه به بعضی از الزامات می‌شد.

امروز با کمال تأسف، آثار و نتایج آن تعلّل و ناباوری رخ نموده است و در گوشه و کنار دنیا هر از چندگاهی شاهد وقوع فجایع هولناکی هستیم که ریشه در زیست ناجوانمردانه با طبیعت دارد.

نَمی که با کم نوجهی ابناء بشر، بَر پی حیات سبز نشست، امروز گه گاه سقف را بر سر ساکنان خانه جهان آوار می کند. از گزارشات زیست محیطی در حوزه آب تا جنگل ها و مراتع و تولیدات صنعتی مخرب محیط زیست، از پسماندها گرفته تا تجاوز به تالاب ها و محیط های زیست طبیعی و حیات وحش، نابودی و انقراض گونه های مختلف جانوری و گیاهی و برخی ذخائر مهم زیستی و ... در می یابیم که اگر به مسائل زیست محیطی بسیار فراتر از تأمین نیازهای اولیه هرجامعه اعم از: ساختمان و پل و جاده و ریل و صنعت و گردشگری و معدن و رشد اقتصادی و درآمد سرانه و ... نیاندیشیده و بها ندهیم، در آینده نه چندان دور، حوادث و بلایای امروزی، به فجایع بزرگتری که حیات را در کره زمین به مخاطره خواهد انداخت بدل می گردد.

در کشور عزیزمان ایران، امروزه کلانشهرها در اوقاتی از سال به مراکز مخوف مرگ آرام عده ای از هموطنان تبدیل می شوند و ما نمی توانیم از کنار این حقیقت به آسانی بگذریم.

خوشبختانه سیاست های کلی حفاظت از محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ و نقشه راه برای انجام وظایف مجریان، بر پایه آن معلوم شده است و از این پس مسئولیت بر شانه قوای سه گانه و در کنار آنها نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیر دولتی و همه مردم شریف که تک تک آنها در این مسئولیت شریکند، بیش از پیش سنگینی می‌کند.

امروز آغاز هر طرح و پروژه عمرانی با هر درجه از اهمیت، اگر با مطالعات دقیق زیست محیطی صورت نپذیرد گناهی نابخشودنی است. با کمال تأسف در حال حاضر حدود شصت طرح و پروژه نسبتاً بزرگ در دست اجراء در کشور، بدون تأیید مطالعات زیست محیطی و مجوزهای لازم به عنوان میراثی از گذشته روی دست ما مانده است، که بایستی با اهتمام سازمان حفاظت محیط زیست در اولویت نخست مورد رسیدگی دولت و مراجع قانونی ذیربط قرار گیرد و همزمان باید با وسواس و دقت از آغاز هر طرح جدید بدون انجام این مطالعات خودداری گردد. خوشبختانه رئیس جمهور فکور و اندیشمند ما یکی از مهمترین محورهای برنامه های خود را اصلاح وضعیت محیط زیستی کشور قرار داده است.

جمله معروف او را فراموش نمی کنیم که فرموده: "تالاب و رودخانه و جنگل هم حریم دارد. ممکن است ما بتوانیم با اقتدار حریم آنها را بشکنیم و خانه ای و استراحتگاه مفرحی در حریم آنها بسازیم و دمی پای خود را به آب سرد و جان بخش رودخانه نزدیک کرده و از آن لذت ببریم، ولی دیری نمی پاید که سیلی از این مسیر عبور کرده و خانه و استراحتگاه بظاهر امن و مفرّح ما را به همراه ساکنانش با خود خواهد برد."

تجاوز به هیچ حریمی بی هزینه نیست و برخی از این هزینه ها کمرشن و بنیان کن است. به امید ایران سبز با اعمال مدیریت سبز.

محمد شریعتمداری

معاون اجرایی رییس جمهور

انتهای پیام

کد N1144870

وبگردی