آفتاب

ابرپلاستیک هوشمند با تحمل وزن 1000 برابر خود

ابرپلاستیک هوشمند با تحمل وزن 1000 برابر خود

دانشمندان برای نخستین ‌بار موفق به ساخت نوعی ابر پلاستیک شدند که قادر به تحمل وزن بیش از 1000 برابر خود است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا منطقه خراسان، محققان معتقدند که از این پلاستیک می‌توان برای تولید پوست مصنوعی و لباس یک‌تکه استفاده کرد، چراکه مفهوم پلاستیک هوشمند به معنای بازگشت پلاستیک به وضعیت اولیه در صورت رسیدن به دمای نزدیک بدن یا 35 درجه سانتیگراد است.

پروفسور میچ آنتیماتین، متخصص مهندسی شیمی از دانشگاه روچستر نیویورک اظهار کرد: تولید پلاستیک‌های بسیار مقاوم و با قابلیت بازگشت به حالت اولیه در صورت کسب دمای بدن، مرزهای جدیدی را در عرصه پزشکی و سایر بخش‌های مرتبط با پلیمر در دسترس قرار خواهد داد.

وی در ادامه افزود: امکان بازگشت به حالت اولیه با تحریک دما تنها یک عملکرد پلاستیک هوشمند است، چرا که در این پلاستیک می‌توان مقدار زیادی انرژی کشسان ذخیره کرد که هنگام بازگشت به حالت اولیه در صورت کنترل و تبدیل، کاربردهای بیشماری خواهد داشت.

اولین گام برای طراحی پلاستیک هوشمند، شناسایی روش کنترل کریستالی شدن مولکول‌ها هنگام خنک‌ شدن و کشیده‌ شدن است.

پژوهشگران با شناسایی اتصال‌دهنده‌های مولکولی به عنوان روشی برای اتصال رشته‌های پلیمری، امکان بازگشت پلیمر به حالت اولیه را امکان‌پذیر ساختند.

آنها معتقدند که از فناوری پلاستیک هوشمند می‌توان در ساخت نخ بخیه، پوست مصنوعی، لباس‌های کنترل دمای بدن در پزشکی و لباس‌های یک‌تکه با قابلیت تغییر شکل استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N1144832

وبگردی