طراح لباس نمایش «یک سیب برای دو نفر» معتقد است: طراحی لباس در تئاتر کودک و نوجوان به لحاظ طراحی، فنی و ساخت و ساز، به مراتب دشوارتر از تئاتر بزرگسال است، اما بسیار مظلوم واقع شده است.
به گزارش ایسنا، «یک سیب برای دو نفر» تازهترین نمایش حمیدرضا ملاحسینی است که در تالار هنر روی صحنه میرود و با شیوه ای متفاوت به شکل فیلم شهری، کروماتیک و انیمیشن و با حضور بازیگر، نمایشی ضد جنگ برای مخاطبان کودک و نوجوان ارئه میکند.
زیبا موسوی، طراح لباس این نمایش درباره چگونگی پیوستن به این گروه نمایشی گفت: در تازهترین اثر بیکلام آقای ملاحسینی که تمرینهایش با توجه به شیوه نوین اجرایی اش (تلفیق فیلم و تئاتر در راستای موضوع اثر) حدود دو سال طول کشید، طراحیهای من هم در طول این دو سال بارها عوض شد .در این نمایش، طراحی لباسها تاریخ ، زمان و مکان خاصی ندارد و با توجه به تم ضد جنگ اثر از لباسهایی با زمینه سفید استفاده کردم.
او با اشاره به اینکه برای تفکیک سه شخصیت اصلی یک تک رنگ را در نظر گرفته و از آن تک رنگ ها در بعضی از قسمت های لباس استفاده کرده است، ادامه داد: برای نشان دادن سه کاراکتر دیگر این نمایش، غول، درخت و نقاش به جهت نداشتن زمان کافی بازیگر برای تعویض لباس از المانها و نشانههایی که با توجه به این شخصیتها طراحی شد که بازیگر بتواند آن نشانهها را در کمترین زمان یا حتی در برابر مخاطب به لباس اصلی خود اضافه کند.
موسوی که فارغالتحصیل طراحی صحنه و لباس است، درباره جایگاه این رشته در تئاتر اظهار کرد: مشکل اصلی اینجاست که هنوز جایگاه طراحی لباس در بین برخی از هنرمندان مشخص نشده است، اما خوشبختانه کمکم به این سو میرویم که این هنر در تئاتر به خصوص تئاتر کودک و نوجوان جای خود را بیابد.
این طراح ادامه داد: در طراحی لباس نمایش «یک سیب برای دو نفر» سعی کردم که طراحی را در راستای شخصیت، ویژگیها و ضوابط موجود در آن طراحی کنم.
موسوی بیان کرد: در آغاز هدفم انجام طراحی لباس برای تئاتر کودک و نوجوان نبود، اما بر حسب اتفاق وارد مقوله طراحی لباس تاتر کودک و نوجوان شدم. جذابیت و خلق کردن در آثاری که مخاطب کودک و نوجوان دارد برای من هیجان انگیزتر است و از نظر روحی من را اغنا می کند.
این هنرمند، طراحی لباس در تئاتر کودک و نوجوان را به لحاظ طراحی، فنی و ساخت و ساز، به مراتب دشوار تر از تئاتر در بخش بزرگسال دانست و افزود: در تئاتر کودک به جهت داشتن شخصیتهای غیر متعارف مثل حیوانات، اشیا، گیاهان و ... طراح ناگزیر است طراحی این شخصیتهای غیر متعارف را در قالب لباس برای آدمی انجام دهد و دست به طراحیهای عجیب و غریب و گاهی ساخت و سازهایی غیر عادی بزند و این دشواری کار در بخش کودک و نوجوان بسیار متفاوت و دشوارتر از طراحی لباس تئاتر در بخش بزرگسال است، که متاسفانه در جامعه تئاتر نه برای نمایش کودک و نوجوان اهمیت خاصی قایل میشوند و نه به طراحان صحنه و لباس این بخش .
موسوی که جایزه ویژهای برای طراحی لباس نمایش « پریماه در آسمان » به کارگردانی محمدرضا مالکی را در نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان دریافت کرده است، گفت: به اعتقاد من برای حفظ شان و جایگاه و شناساندن تئاتر کودک و نوجوان در ابتدا باید از خودمان شروع کنیم به همین منظور سال گذشته در چهارمین جشنواره بینالمللی مد و لباس غرفهای به عنوان طراحی لباس تئاتر کودک و نوجوان برپا کردم که در این غرفه لباسهایی با طراحیهایم از نمایش های تئاتر کودک و نوجوان که روی صحنه رفته بود را به معرض تماشا گذاشتم و با استقبال مخاطبان روبرو شدم.
این طراح لباس همچنین درباره مشکلات موجود برای طراحان توضیح داد: ابتداییترین و شاید مهمترین مشکل برای ما مسئله بودجه است. در تئاتر امروز به خاطر وجود مشکلات مالی و هزینهای که طراحی و اجرای طرح دربردارد، بسیاری از کارگردانها ترجیح میدهند با کمترین هزینه ممکن لباس نمایش خود را فراهم کنند در حالی که از تاثیر لباس بر بازیگر و تماشاگران و انتقال بهتر مفهموم نمایش غافل هستند. لباس میتواند به تماشاگر در کشف شخصیت بازیگر کمک کند و اگر بازیگری بازی خوبی نداشته باشد لباس به خود او و تماشاگرش بسیار کمک خواهد کرد. خوشبختانه در این نمایش بحران بودجه و مشکلات پیرامونش بسیار کمتر بود.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است