آفتاب

موسویان: حمله عربستان به سوریه به این 7 دلیل مرگبار است

موسویان: حمله عربستان به سوریه به این 7 دلیل مرگبار است

حسین موسویان در مقاله‌ای در سایت خبری المانیتور به اشتباه‌های مربوط به اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری آنا، در مقاله موسویان آمده است: 

عربستان سعودی با حمایت آشکار آمریکا پیشنهاد داده است تا نیروهای زمینی در حمایت از ائتلاف بین‌المللی تحت حمایت آمریکا در مبارزه علیه داعش به سوریه اعزام کند .

:

1-ایالات متحده از انقلاب‌های تونس و مصر حمایت کرد و حتی دیدگاه مساعدی به حامیان اخوان‌المسلمین داشت. ایالات متحد در این اشتباه بود که با وجود آنکه سوریه در قیاس با این کشورها، از فرقه‌گرایی اساسی فاصله بیشتری داشته و از توازن سیاسی برخوردار است، این کشور گام به گام از وضعیت مصر تبعیت خواهد کرد .

2-ترکیه، قطر و عربستان سعودی، مناسبات نسبتا حسنه خود را با سوریه قطع کردند. ‌آن‌ها می‌‌خواستند منافعشان را با هزینه ایران پیش برده و خواستار انجام هر کاری برای تحقق این هدف بودند که از جمله شامل اتخاذ موضع فرقه‌گرایی افراطی در مخاصمه سوریه و تلاش برای دور کردن علوی‌ها از قدرت بود .

3-دولت باراک اوباما در آمریکا (بحران سوریه را به مثابه) فرصتی برای سرنگونی دولت سوریه و حمایت از متحدانش در منطقه – یعنی ترکیه، قطر و عربستان سعودی- می‌نگریست در حالی که در واقعیت، تنها دیدگاه «آشوب سازنده »  .

4-رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه، با شرکت در اعتراض‌های عمده ضد دولتی در سال 2011 نیروهای افراطی را با القای این باور که واشنگتن طرف آن‌هاست، جسورتر کرد .

5-آمریکا و روسیه در ژانویه 2012 پیمان ژنو 1 را امضا کردند که زمینه‌ساز نقشه راهی برای حل مخاصمه سوریه بود. در عوض پیگیری شدید و فوری این برنامه برای ایجاد روند صلح در سوریه، آمریکا سیاست‌هایش را به سوی ترک‌ها، قطری‌ها وسعودی ها که حمایت‌های نظامی ومالی گسترده به مخالفان می‌کردند، جهت داد. این یکی از مهمترین گام‌های اشتباهی بود که در 5 سال گذشته برداشته شد. دیپلماسی همان‌طور که پرونده هسته‌ای ایران را حل کرد، یگانه راه حل بحران سوریه است .

6-کمک به مخالفان مسلح با تسلیحات و حمایت‌های لجستیکی و مالی بی پایان، با نبود یک رهبری ملی، سکولار و سیاسی معتبر، درها را به روی این موضوع باز کرد که عناصر افراطی دست بالا را پیدا کرده و خواسته‌های دموکراتیک مردم سوریه را از بین ببرند. ارتش سوریه نمی‌توانست بر اعضاء اکثریتی سنی خود تکیه کند و به همین دلیل درها به روی حزب‌الله، ایران و اخیرا روسیه باز شد تا با گروه‌های تروریستی که در مقابل سوریه بودند، مبارزه کنند. به این ترتیب این مخاصمه به یک جنگ نیابتی بین المللی و منطقه ای تبدیل شد .

7-ترسیم یک خط متمایز میان نیروهای مخالف افراطی و معتدل اکنون غیر ممکن شده و تقریبا به یک طنز تلخ تبدیل شده است. این مخالفان عمدتا از جانب کسانی رهبری می شوند که خواستار انجام هرچیزی برای پیشبرد اهدافشان هستند  همه اعضای خارجی داعش، القاعده و جبهه النصره از طریق ترکیه، یکی از اعضای ناتو وارد سوریه شدند، در ترکیه بسیاری از آن ها با پول، سلاح و مواد مخدر حمایت شده و در اردوگاه ها آموزش دیده و سپس به سوریه اعزام شدند .

.

.

کد N1144039

وبگردی