آفتاب
معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطرح کرد

ریشه‌کن شدن بیماری فلج اطفال در سیستان و بلوچستان

ریشه‌کن شدن بیماری فلج اطفال در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در حال حاضر بیماری فلج اطفال تنها در دو کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد که امیدواریم با پیش‌بینی که سازمان جهانی بهداشت انجام داده تا سال ۲۰۱۸ این بیماری درهمه‌ی دنیا ریشه‌کن شود.

مهدی طباطبایی در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: به برکت وجود شبکه‌های نظام سلامت از ۱۳ سال گذشته تاکنون هیچ مورد مثبتی در رابطه با بیماری فلج اطفال در استان گزارش نشده است.

وی با اشاره به برنامه موفق ریشه‌کنی فلج اطفال تصریح کرد: در سال ۱۹۸۸سازمان جهانی بهداشت ریشه کنی فلج اطفال را در دستور کار قرار داد که ۱۲۵ کشور دنیا در این دستور قرار داشتند.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۰۰، سال هدف ریشه کنی فلج اطفال قرار گرفت، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات موجود به این هدف نرسیدیم که در سال۲۰۱۶ تنها دو کشور افغانستان و پاکستان از ۱۲۵ کشور نتوانستند این بیماری را درکشورهایشان ریشه‌کن کنند.

این مسئول عنوان کرد: کشور افغانستان و پاکستان در همسایگی کشور ایران قرار دارند که طی گزارشات انجام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر موارد فلج اطفال در این دوکشور نیز کاهش پیدا کرده است.

طباطبایی افزود: علی‌رغم مرز طولانی مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان و باوجود شبکه نظام سلامت خدمات اولیه واکسیناسیون به مردم این دو کشور نیز کشور شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه واکسیناسیون روتین فلج اطفال سالی دو مرتبه انجام می‌شود، گفت: تمامی کودکان زیرپنج سال هر ساله واکسینه می‌شوند که در هر راند ۴۶۰ هزار کودک در سطح استان از این خدمت بهره‌مند می‌گردند.

طباطبایی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و مطابق توان ایجاد درمانگاه مرزی را برای بیماریابی ایجاد کرده‌ایم اما برای تحقق این امر باید طرف پاکستانی و افغانستان دخیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: بدانیم اگر به دنبال توسعه شاخص‌های بهداشتی هستیم باید نقاط مرزی را ویژه ببینیم تا نظام سلامت جامعه تحت شعاع قرار نگیرد چراکه همچنان سلامت مردم از سوی مردم مورد تهدید است و باید در این زمینه نگاه جامع منطقه‌ای فی ما بین سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان داشت.

وی همچنین در ادامه با اشاره به بیماری مالاریا نیز گفت: ۷۵ درصد از مواردی که در رابطه با بیماری مالاریا دراستان ثبت شده وارده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: عمده افراده مبتلا اتباع بیگانه هستند که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده یا ایرانیانی هستند که به کشورهای افغانستان و پاکستان تردد دارند.

وی در خصوص اینکه در کشورهای همسایه مسئولان در تلاشند این بیماری را به مرحله حذف برسانند عنوان کرد: در مورد حذف ممکن است انتقال محلی صورت نگیرد اما موارد وارده از دیگر کشورها اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: برای کاهش مالاریا مبارزه با ناقل بیماری و سالم‌سازی محیط باید انجام شود.

طباطبایی گفت: جهت تقویت نظام مراقبت و شناسایی موارد بیماری پرسنل از طریق کیت‌های تشخیص مالاریا درمدت زمان ۳۰ دقیقه این بیماری را شناسایی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در حال حاضر۷۵۰۰ داوطلب سلامت در استان فعال هستند که نحوه استفاده از کیت‌های تشخیص مالاریا به آنها آموزش داده شده است.

طباطبایی در پایان اظهار کرد: ترددهای غیرقانونی در دو سوی مرز و هجوم کارگران فصلی به کشور این موضوع را دچار چالش کرده که با برنامه‌ریزی به دنبال حذف این بیماری باید پیش رفت.

انتهای پیام

کد N1143477

وبگردی