آفتاب

اثرات سوء حادثه چرنوبیل بر حیات‌وحش در بلندمدت

اثرات سوء حادثه چرنوبیل بر حیات‌وحش در بلندمدت

پس از گذشت 30 سال، ذرات رادیواکتیو به جا مانده از حادثه اتمی چرنوبیل همچنان تاثیر سوء بر حیات‌وحش و پوشش گیاهی این منطقه دارد.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با گذشت حدود 30 سال از وقوع حادثه اتمی چرنوبیل همچنان مقادیر قابل توجهی از ذرات رادیواکتیو در منطقه وجود دارد که بر اثر آن حیوانات و گیاهان در معرض اشعه‌های یونیزه کننده قرار می‌گیرند. برای مثال در مطالعه اخیر آشکار شد که این مواد موجب بروز نابینایی در حیوانات می‌شود.

کارشناسان اظهار داشتند: آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض میزان بالایی از مواد رادیواکتیو در بررسی‌های بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته اما اثرات مخرب تماس با میزان پایین‌تری از این مواد در بلندمدت روی حیات وحش همچنان ناشناخته مانده است.

در این مطالعه کارشناسان روی یک نوع موش صحرایی بررسی‌هایی انجام دادند. این گونه از موش صحرایی در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان تشعشعات در آن نسبتا بیشتر است.

به گفته کارشناسان، تعداد موارد ابتلا به آب مروارید در این حیوانات بیش از حد معمول است. همچنین تاثیر این ذرات تنها در موش‌های صحرایی ماده حائز اهمیت بوده است.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، کارشناسان همچنین اظهار داشتند که امکان ارتباط خطر ابتلا به آب مروارید در موش‌های ماده با تولیدمثل نیز وجود دارد چرا که جنس ماده موش‌های صحرایی مبتلا به آب مروارید شدید، تعداد کمتری بچه به دنیا می‌آورند.

انتهای پیام

کد N1143387

وبگردی