آفتاب

دوربین معروف تاریخ سینما در دستان کلاری

دوربین معروف تاریخ سینما در دستان کلاری

بزرگداشت محمود کلاری فیلمبردار و عکاس با سابقه، با اهدای تندیسی از دوربین cameflex در فرانسه برگزار شد.

بزرگداشت محمود کلاری فیلمبردار و عکاس با سابقه، با اهدای تندیسی از دوربین cameflex در فرانسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، مراسم بزرگداشت این هنرمند ایرانی به تازگی در فرانسه برپا شد و طی آن تندیسی از دوربین cameflex که اولین دوربین ساخت کارخانه اکلره است و فیلم‌های معروف تاریخ سینما همچون آثار آلن رنه، رنوار، برسون، کلمان، ژان لوک گودار و ... با آن فیلمبرداری شده، توسط داریوش خنجی دیگر فیلمبردار ایرانی حاضر در برنامه به کلاری اهدا شد.

این هنرمند در این سفر علاوه بر حضور در برنامه بزرگداشتش، با همراهی داریوش خنجی مستر کلاسی را به مدت سه شب برگزار کرد. این مستر کلاس با نمایش عکس‌های سیاه و سفید کلاری آغاز شد و با گفتگو درباره رابطه عکاسی و فیلمبرداری ادامه پیدا کرد.

همچنین گزیده‌ای از آثار کلاری به انتخاب داریوش خنجی نمایش داده شد و بعد از آن بحث و گفتگو درباره این آثار انجام شد.

به گزارش ایسنا، محمود کلاری به تازگی مدیریت فیلمبرداری تازه‌ترین فیلم علیرضا داوودنژاد را با نام "فراری" بر عهده داشت.

او همچنین برای فیلمبرداری فیلم " بادیگارد" ساخته ابراهیم حاتمی کیا که به تازگی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر نمایش داده شد، نامزد دریافت جایزه شد.

محمود کلاری (زاده ۱۳۳۰ در تهران) عکاس، مدیر فیلم‌برداری و کارگردان ایرانی است. او دوره تخصصی شناخت و تکنیک عکاسی را در نیویورک گذرانده و در آژانس بین‌المللی عکس خبری سیگما در پاریس عکاسی کرده است. او اولین نمایشگاه عکس خودرا با عنوان حکایت تنهایی آدم در سال ۱۳۵۵ در تهران برگزار کرد.

او در سال ۱۳۵۹ یکی از ۱۵ عکاس برتر سال توسط مجله تایم شناخته شد و عکس‌های او در مجلات فرانسوی، آلمانی و آمریکایی چاپ شده است. کلاری به ایران بازگشت و از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ به عنوان دبیر واحد عکاسی تلویزیون فعالیت کرد.

او به عنوان استاد مهمان در دانشگاه تهران عکاسی خبری تدریس می‌کرد. او فعالیت حرفه‌ای سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلمبرداری فیلم "جاده‌های سرد" آغاز کرد. تاکنون دو فیلم در تاریخ سینمای ایران به اسکار راه یافته است (بچه‌های آسمان اثر مجید مجیدی و جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی) که محمود کلاری مدیر فیلمبرداری‌شان بوده است.

جشنواره فیلم فجر در سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۸۷ بزرگداشتی برای محمود کلاری برگزار کرد.

در کارنامه هنری این هنرمند همکاری با کارگردان‌هایی چون عباس کیارستمی، بهمن فرمان آرا،مسعود کیمیایی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، محسن مخملباف، مجید مجیدی، تهمینه میلانی،اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود جعفری جوزانی، مانی حقیقی، جعفر پناهی و ... را دارد.

انتهای پیام

کد N1143372

وبگردی