آفتاب

صدای موسیقی تلفیقی و راک زیر سایه مشکلات فنی درآمد

صدای موسیقی تلفیقی و راک زیر سایه مشکلات فنی درآمد

چهار گروه موسیقی تلفیقی و راک در حالی چراغ اجراها را در فرهنگسرای «ارسباران» روشن کردند که کنسرت‌ها زیر سایه سنگین مشکلات فنی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، نخستین اجرای چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران، به گروه موسیقی تلفیقی «اَوان» اختصاص داشت که با یک ساعت تأخیر روی صحنه آمدند و آن‌گونه که در طول اجرا مشخص شد، دلیل این تأخیر وجود مشکلات متعددی در صدابرداری و نواقص فنی سیستم‌های سالن بود.

این گروه که تلاش می‌کند با کشف نقاط مشترک موسیقایی در سبک‌ها و فضاهای گوناگون تجربه کسب کند، در موسیقی‌اش نگاهی گفت‌وگو محور همراه با موسیقی‌های دیگر با محوریت موسیقی دستگاهی و مقامی ایران و کشف نشانه‌های مشترک با موسیقی سایر ملل دارد. شاید همین اهداف بلندپروازانه و تعداد زیاد نوازنده‌هایی که با سازهای الکتریکی و سنتی به اجرای برنامه پرداختند، سبب شده بود مخاطبان شاهد قطعات موسیقی منسجمی از این گروه نباشند. در بیشتر قطعاتی که سنتور یا کمانچه نواخته می‌شدند، علاوه بر مشکل صدابرداری، نبودن هماهنگی بین این سازهای سنتی ایرانی با سازهایی مانند ساکسیفون و درامز، باعث شده بود که نوای سازهای ایرانی به‌درستی شنیده نشود.

برنامه‌ی گروه «اَوان» شامل پنج قطعه بود و توسط حمید نعمتی (گیتار الکتریک)، علیرضا برزگر (سنتور)، دانیال جلالی (ساکسیفون)، فرید فرزیان‌پور (درامز)، میلاد مرادی (کمانچه)، مهرداد مهدی (آکاردئون)، آرش ضرابی (کنترباس)،‌ برزو بهرامی (کوبه‌ای) و رشاد شالپوش (دیوان و عود) روی صحنه اجرا شد.

گروه بعدی که با حضور تماشاگران در سالن، سازهای خود را روی صحنه آورد و شروع به نواختن کرد، «دال» بود.

این گروه قطعات منسجم‌تری را روی صحنه آورد و به‌دلیل حضور نداشتن خواننده مهمان، یکی از قطعات هم با همراهی مخاطبان اجرا شد.

تلاش گروه «دال» این است که در کنار بهره‌گیری از موسیقی ایرانی، از نظر سازبندی گرایشی جهانی‌تر داشته باشد. ملودی‌های این گروه صرفا تم ایرانی ندارند، اما در بخش خوانندگی، آواز ایرانی در کارهای این گروه شنیده می‌شود.

این گروه موسیقی تلفیقی نیز هشت قطعه را شامل گذر اردیبهشت، شعری که زندگی است، هفت شهر، قصه‌ها، طعم شیرین خیال، بوم، لحظه‌ها را انتظارم و آواز نواخت. آرش آذر (دودوک و بالابان)، امین هدایتی (خواننده)، شایان شکرآبی (پیانو)، میلاد سعدی (سازهای کوبه‌ای)، یزدان بهمنی (سازهای کوبه‌ای)، سالار غفاربجویی (ویولنسل)، آرین کشیشی (گیتارباس) و غزل مهدوی (ترانه‌سرا) اعضای این گروه را تشکیل می‌دادند.

سانس بعدی اجراها که قرار بود ساعت 21 در ارسباران آغاز شود، به‌دلیل بی‌نظمی و مشکلات فنی در ساعت 22:30 شروع شد و گروه موسیقی «داماهی» با قطعات موسیقی محلی مخاطبان را سر ذوق آورد.

«داماهی» که در فرهنگ بومی مناطق جنوبی ایران به معنی ماهی بزرگ است از سال 1391 شکل گرفته و رد پای سبک‌هایی مانند جز، پاپ، راک و موسیقی محلی ایرانی و موسیقی هندی در کارهای این گروه به گوش می‌رسد. دارا دارایی (سرپرست و گیتاربیس)، ابراهیم علوی (بربت، گیتار)، حمزه یگانه (پیانو، کیبورد، بنجو)، رضا کولغانی (خواننده)، همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای) و آرش پژندمقدم (درامز) اعضای این گروه بودند.

خواننده پرانرژی «داماهی» مخاطبان را به همراهی هرچه بیشتر وادار و با حرکات بدن و حالت چهره‌اش برای انتقال بیشتر حس هر قطعه تلاش می‌کرد. تلاش دالغانی و نوازندگان این گروه توانسته بود چند مخاطب غیرایرانی حاضر در سالن را نیز با قطعات موسیقی همراه کند.

دالغانی پیش از اجرای قطعه پایانی از هواداران «داماهی» خواست تا برای اجرای گروه کامنت در سالن بمانند.

آخرین اجرای شامگاه گذشته به گروه کامنت با سبک «آلترناتیو راک» اختصاص داشت. این گروه هم که از سال 1386 تشکیل شده، به‌دنبال ایده‌های تازه در موسیقی ایرانی است و با گروه شش نفره‌اش شامل کیان پورتراب (گیتار آکوستیک و خواننده)، نیما رمضان (گیتار الکترونیک)، بردیا امیری (درامز)، اشکان آبرون (کیبورد) و آرین کشیشی (گیتار بیس) قطعاتی را با همراهی مخاطبان اجرا کرد.

نیما رمضان نیز در سخنانی، به‌خاطر بی‌نظمی‌ها عذرخواهی و اظهار کرد: ما دوست داشتیم همه‌چیز منظم باشد و به این منظور از ساعت 10 صبح اینجا هستیم؛ اما به هر حال، روز نخست اجراها در ارسباران است و امیدواریم مشکلات برای روزهای آینده حل شود.

خواننده این گروه نیز با اشاره به اجرای پرانرژی گروه «داماهی» گفت: اعضای گروه «داماهی» از بهترین موزسین‌های ایرانی هستند.

او همچنین با تشکر از وزارت اشاد افزود: چنین پکیجی از موسیقی برای اولین‌بار است که در جشنواره اجرا می‌شود و امیدواریم این روند در سال‌های بعد هم ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، عوامل فنی سالن فرهنگسرای ارسباران در طول اجرای هر چهار گروه، رفت‌وآمدهای آزاردهنده‌ای را روی سن داشتند تا از میزان مشکلات در زمینه صدابرداری کم کنند. البته هنرمندان هر چهار گروه، به‌دلیل تأخیر ایجادشده و مشکلات فنی پیش‌آمده از مخاطبان عذرخواهی کردند.

انتهای پیام

کد N1143352

وبگردی