آفتاب

صلیب سرخ درخواست ریاض برای توقف کمک‌رسانی به یمن را رد کرد

صلیب سرخ درخواست ریاض برای توقف کمک‌رسانی به یمن را رد کرد

کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواست ریاض برای خروج کمک رسانان از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریما کمال، سخنگوی کمیته صلیب سرخ در صنعا در این باره گفت، عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ معمولا عبور از خطوط مقدم درگیری‌ها را می‌طلبد تا به مناطق جنگی دسترسی پیدا کند.

کمال ادامه داد: برای دسترسی به افرادی که در یمن نیاز به کمک دارند ما به پیگیری تضمین‌های امنیتی از سوی تمام گروه‌ها در تمامی مناطق ادامه می‌دهیم. ما در حال حاضر قصد تغییر برنامه‌ها را نداریم و به عملیات خود در تمام مناطق ادامه می‌دهیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به غیرنظامیان در مناطق درگیر دسترسی پیدا کنیم.

پیش از این عربستان از سازمان ملل خواسته بود تا کمک رسانان را از مناطقی که مورد هدف ائتلاف تحت رهبری ریاض قرار می‌گیرند، خارج کند. سازمان ملل این درخواست را رد و به سعودی‌ها ملزومات بین‌المللی در دسترس نهادهای بشردوستانه در یمن را یادآوری کرد.

استفن اوبرین، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه نیز طی نامه‌ای به عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل خاطرنشان کرد: سازمان‌های بشردوستانه براساس اصول شناخته شده بین المللی وظیفه ارائه کمک‌های حیاتی را برعهده دارند و به آن‌ ادامه خواهند داد.

در پاسخ به نامه اوبرین، المعلمی گفته است: این درخواست نباید درخواستی برای جلوگیری از دسترسی کمک‌های بشردوستانه در یمن انگاشته شود.

سازمان ملل تاکنون مشاجره‌های متعددی با عربستان بر سر کمک رسانی در یمن داشته است؛ جایی که 80 درصد جمعیت آن با کمبود تغذیه وحشتناک رو به رو هستند.

از ماه مارس سال گذشته تا کنون بیش از 6100 تن در جنگ یمن کشته شده‌اند که حدود نیمی از آنها غیرنظامی بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N1143211

وبگردی