آفتاب
معاون پرستاری وزارت بهداشت:

در عرصه پرستاری دنبال صید و شکار نباشید/ بگذارید پرستار اصیل بماند

در عرصه پرستاری دنبال صید و شکار نباشید/ بگذارید پرستار اصیل بماند

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده در این حوزه به ارائه برنامه‌های سال 95 پرداخت و گفت: به افرادی که به دنبال سیاست‌بازی هستند برادرانه توصیه می‌کنیم در عرصه پرستاری با پخش دام و دانه به دنبال شکار نگردند و بگذارند پرستاری اصیل بماند.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت ایسنا، دکتر محمد میرزابیگی در مراسم بزرگداشت روز پرستار گفت: اگرچه امروز به بهانه پرستار و به صورت نمادین گردهم آمده‌ایم اما معتقدیم که همیشه و هر روز متعلق به پرستاری است و پرستاری متعلق به زمان و مکان خاصی نیست.

وی افزود: پرستار یعنی ایستادن در حوزه‌ای فراتر از مرز، نژاد و حتی دین. چه رسد به محدود شدن در باند، گروه و یا جناحی خاص. پرستار کسی است که متصف به صفات الهی و ائمه اطهار است.

میرزابیگی با اشاره به دو سال تلاش در حوزه معاونت پرستاری وزارت بهداشت، گفت: در این حوزه با استراتژی توجه و تمرکز به اصول و مبانی و بی‌توجه به حاشیه و حاشیه‌سازی با تیمی تحت مدیریت وزیر بهداشت چند قدمی در حوزه پرستاری برداشتیم که البته کافی نیست. از طرفی کاش توسط برخی افراد تندرو فرصت سوزی نمی‌شد و می‌توانستیم از فرصت‌ها بیشتر و بهتر بهره‌برداری کنیم. البته هنوز هم فرصت‌های زیادی باقیست و قدمهای دیگری در راه داریم.

مدعیان آمار بیکاری پرستاری را به صورت مستند ارائه کنند

وی برخی از اقدامات انجام شده در این حوزه را در سال گذشته برشمرد و گفت: یکی از این اقدامات این بود که برای جبران کمبود پرستار در گروه پرستاری که کمبودهای آن اظهر ومن الشمس است نیروهایی به کار بگیریم، خود شما پرستاران شاهدید که این کمبودها بالغ بر 100 هزار نفر است که بر اساس نظرات کارشناسی اقداماتی را برای جبران این کمبود انجام دادیم.

به گفته وی، اولین و بهترین چاره ایجاد نظام سطح بندی مراقبت‌های پرستاری بود. نظام سطح‌بندی و بکارگیری متناسب نیروها بر اساس این سطوح بود به این معنا که در حوزه مراقبت‌های تخصصی، عمومی و اولیه نیروی مناسب خود را داشته باشیم که در این زمینه نیز چند اقدام انجام شد.

میرزابیگی در تشریح این اقدامات برای جبران کمبود نیروی پرستاری گفت: اولین اقدام ایجاد موسسه‌ای مطمئن توسط هیئت امنای ارزی در کنار وزارت بهداشت بود که امنیت شغلی پرستاران را تامین کرده و پرداخت حقوق و مزایای این موسسه به پرستاران مانند بیمارستان‌های دولتی بود. دومین اقدام که معاون وزیر بهداشت به آن اشاره کرد بکارگیری 16 هزار نیروی گروه پرستاری در طول طرح تحول سلامت بود که 9000 نفر از آنها برای جبران افزایش بار مراجعات و 7000 نفر برای بیمارستان‌ها و بخشهای تازه تاسیس به کارگیری شدند.

وی سومین اقدام را افزایش تا دو برابری دانشکده‌های پرستاری دانست و گفت: این سیاست از مهر ماه انجام شد. اگر تعداد فارغ التحصیلان پرستاری در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه و نیروهای طرح تحول سلامت را در کنار آمار سالانه فارغ التحصیلان بگذاریم غیر ممکن است که پرستار بیکار جویای کار داشته باشیم. بنابراین از مدعیان بیکاری در حوزه پرستاری برای چندمین بار درخواست می‌کنم که آمارشان را به صورت مستند ارائه کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه آموزش و تربیت نیروهایی به منظور بکارگیری آنها به صورت یکساله و به عنوان نیروی کمکی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای جبران کمبود نیروی پرستاری عنوان کرد و گفت: هدف ما از تربیت این نیروها این است که آنها کار بر زمین مانده بیماران را انجام دهند ضمن آنکه کارشان هیچ تداخلی با نیروهای دانشگاهی ندارد.

در زمینه نظام پرداخت پرستاران نیز اقداماتی انجام شد. اگرچه معتقدیم که میزان پرداختی پرستاران در نظام پرداخت سی فور سرویس متناسب با تلاش آنها نبوده اما گام عملی در این زمینه در مهرماه 93 برداشته شد و میزان پرداختی پرستاران از حداقل 16 درصد و حداکثر 22.5 درصد به حداقل 27.5 درصد و با احتساب پرسنل اورژانس به 29 درصد ارتقا یافت. همچنین تعرفه خدمات پرستاری به طور کامل به شورای عالی بیمه ارسال و چندین جلسه نیز در این زمینه برگزار شد.

بنا به گفته میرزابیگی، اعتبارات تاسیس و نوسازی پایون‌های پرستاری به طور کامل به بیمارستان‌ها پرداخت شده و باید تاکنون زیرنظر مدیران پرستاری به اتمام رسیده باشد. همچنین نظام اعتبار بخشی که وقت زیادی را از پرستاران گرفته بود در حرکتی تیمی با مدیریت معاونت درمان دچار تغییراتی شد.

وی افزود: برخی دیگر از اقدامات شامل بهبود جایگاه مدیریت پرستاری، تشکیل کمیته‌های بین بخشی،‌ راه اندازی سامانه هوشمند پرستاری نیز همگی در این دولت انجام شده است. البته اعتقاد داریم که رضایت به وضع موجود یعنی توقف و درجا زدن، از طرفی داشتن برنامه یعنی اینکه به وضع موجود راضی نیستیم و می‌خواهیم این حوزه را بیشتر ارتقا دهیم.

آغاز اعطای صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران از سال 95

میرزابیگی با اشاره به برنامه‌های سال 95 در حوزه پرستاری نیز گفت: در سال آینده ضمن ادامه برنامه‌های گذشته، برنامه‌های ما ناظر به بخش‌های مغفول مانده پرستاری از دریچه مردم و پرستاران است.

وی تاکید کرد: پرستاری صرفا محدود به بیمارستان‌ها نیست و باید بر اساس نیاز مردم و نظام سلامت و توانمندی پرستاران در سطح جامعه نیز حضور یابیم. بر همین اساس در سال 95 تمرکز ویژه‌ای بر ایجاد پرستاری جامعه نگر و ایجاد مراکز مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه داریم تا امکان حضور پرستاران در خارج از بیمارستان‌ها نیز وجود داشته باشد. در دنیا به طور میانگین به ازای هر 27 هزار نفر یک مرکز پرستاری در خارج از بیمارستان وجود دارد اما در کشور ما به ازای هر 400 هزار نفر مجوز یک مرکز داده شده که یا غیرفعالند و یا به صورت غیر علمی اداره می‌شوند. دلیل این اتفاق نیز عدم نظارت قوی و علمی، عدم وجود تعرفه‌های مناسب و غیره است که در سال آینده در زمینه مراقبت از بیماری‌های مزمن، سالمندان و غیره این کار را انجام می‌دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اقدام دیگر ما در سال آینده آغاز اعطای صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران است که هدف آن ارائه خدمات پرستاری ایمن به مردم با پرستارانی دارای صلاحیت حرفه‌ای، علمی و توانمند است . همچنین تعریف و توسعه شاخص‌های پرستاری در ابعاد مدیریتی و سایر زیرساخت‌های پرستاری از برنامه‌های ماست.

میرزابیگی با بیان اینکه برنامه‌های بین بخشی با سایر معاونت‌ها نیز برای سال آینده تدارک دیده‌ایم آنها را برشمرد و گفت: تهیه سند عرضه و تقاضا، توسعه تحقیق و پژوهش، توسعه اخلاق در حوزه پرستاری و غیره از دیگر برنامه‌های ماست. بی شک گفتمان پیش روی پرستاری علمی، حرفه‌ای و کارشناسی بوده و بدور از فضاهای احساسی و سیاسی برای رسیدن به هدف است. خوب است که حتی یک نفر از ما هم فرصت سوزی نکنیم. چرا که کاروان خدمت رسانی متوقف نمی‌شود اما کسانی که از این غافله عقب بمانند ممکن است با گذشت زمان به نبودشان عادت شود.

وی تصریح کرد: به افرادی که به دنبال سیاسی و سیاست بازی هستند برادرانه توصیه می‌کنم در عرصه پرستاری با پخش دام و دانه به دنبال شکار نگردند زیرا همه پرستاران جز ایثار، معرفت و علم و هنر چیزی نیاموخته‌اند و از سیاست به ویژه در معنای سیاست‌زدگی هیچ نمی‌دانیم. ما با سلامت مردم شادیم و با درد مردم ناراحتیم. بنابراین دام و دانه خود را در جای دیگری پهن کنند و بگذارند پرستاری اصیل بماند.

انتهای پیام

کد N1143127

وبگردی