آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

فضای بصری مخدوش مدارس در قزوین/۲۷هزارکلاس نیازمند نوسازی

فضای بصری مخدوش مدارس در قزوین/۲۷هزارکلاس نیازمند نوسازی

قزوین- معماری، چیدمان محیطی و فضای بصری در بسیاری از مدارس قزوین با استانداردهای فرح‌بخش آموزشی و تربیتی سازگاری ندارد و تداوم آن در اذهان کودکان تاثیر نامطلوب دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سازگاری محیط فیزیکی و فضای بصری اماکن با ماهیت‌های آنان یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اصول در طراحی بناها و ساختمان‌هایی از این نوع است چنانکه هرگز طراحی و دکوراسیون یک بیمارستان با یک ورزشگاه یکسان نیست و حتی از این موارد ریزتر و جزئی‌تر در بخش‌های مختلف یک بیمارستان نیز به کارکردهای مختلف و تناسب معماری این بخش‌ها با کارکردهایشان توجه شده است.

مشابه نبودن معماری، تنوع و جذابیت داشتن آن ازنظر بصری یکی از مواردی است که بسیار مورد تأکید روانشناسان و متخصص اعصاب و روان قرار دارد چراکه انسان می‌تواند به‌عنوان موجودی زنده همواره تحت تأثیر محیط خود باشد.

بر همین اساس مدارس کشور و به‌ویژه مدارس قزوین نیز در همین راستا قرار دارند و توجه به  معماری و فضای بصری مناسب با رسالت آموزشی، تفریحی و تعلیمی این اماکن یکی از اصول اولیه و ضروری در ساخت بنای مدارس است.

بااین‌حال به دلایل مختلف تعدادی از مدارس قزوین تناسب چندانی با رسالت‌های این اماکن و گروه سنی دانش آموزان ندارند چنانکه نمی‌توان ازنظر بصری و معماری میان یک مدرسه ابتدایی که به گروه سنی کودکان ۷ تا ۱۰ سال تعلق دارد و یک سازمان و اداره رسمی تفاوت‌های چندانی قائل شد موضوعی که می‌تواند در بلندمدت آثار ناهنجار زیادی بر ذهن وزندگی کودکان قزوینی برجای بگذارد

کد N1143028

وبگردی