آفتاب
یک روانشناس:

وسواس والدین ارثی است

وسواس والدین ارثی است

یک روانشناس بالینی گفت: اگر پدر و مادر دچار اختلال وسواس باشند حتما به کودکان آنان نیز این اختلال منتقل می‌شود.

حمید نجات در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، تصریح کرد: اگر پدر و مادر دچار اختلال باشند حتما به کودکان آنان نیز این وسواس منتقل می‌شود و زوجین پیش از اینکه پدر و مادر شوند باید ببینند این اختلال را دارند یا خیر.

وی ادامه داد: وسواس نیز مانند بیماری‌های دیگر است و باید درمان شود، همچنین در وسواس نیز روان فرد دچار اشکال شده بنابراین باید پیش متخصص رفته و اقدام به درمان کند.

این روانشناس در خصوص اختلالات وسواس فکری- عملی، افزود: هر چیزی که ما در مورد آن سماجت و شدت داشته باشیم تبدیل به وسواس می‌شود یعنی وسواس یک عمل یا فکری است که شدت و تکرار دارد و به نوعی طرف مقابل نمی‌تواند از آن خلاص شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال موضوعی مانند تمیزی از فکر هر یک از ما می‌گذرد و با یک یا دو بار شستشوی دست، تمیز می‌شود، اما کسی که فکر کند بارها باید این کار را انجام دهد، وسواس دارد یعنی نکته مهم وسواس در این است که شخص در کارش شدت دارد و اصطلاحا همراه با اضطراب و استرس نیز هست.

این روانشناس در خصوص روش تشخیص اختلالات وسواس فکری- عملی، عنوان کرد: به طور کلی اختلالات وسواس را خود فرد نیز می‌تواند تشخیص دهد و ما نیز در کلینیک با آزمون تشخیص می‌دهیم.

وی با بیان اینکه وسواس فرد را از عملکردهایش دور می‌کند، افزود: وسواس برای هر فردی راحت قابل تشخیص است زیرا بعضی از اختلالات را فقط متخصص می‌تواند تشخیص دهد، اما برای بعضی از اختلالات مانند وسواس خود فرد نیز قابلیت تشخیص دارد.

نجات در خصوص درمان این اختلالات، تصریح کرد: به طور کلی وسواس یک نوع بیماری "سمج" است و به راحتی از بین نمی‌رود و اعتقاد بر این است که ریشه وسواس به عادت‌ها و رفتارهایی که والدین برای کودک به وجود می‌آورند، باز می‌گردد.

این روانشناس با اشاره به اینکه معمولا از سن چهار سالگی وسواس به وجود می‌آید، افزود: اینکه وسواس تغییر کند به دلیل اینکه ریشه قدیمی دارد بنابراین کار با دشواری همراه است، اما ابتدا توصیه می‌کنیم دارودرمانی انجام شود که اضطراب و نگرانی کم شود و بعد روان‌درمانی‌های طولانی انجام گیرد.

وی با توجه به اینکه وسواس بیشتر ریشه آموزشی و تربیتی دارد، خاطرنشان کرد: افرادی که در خانواده‌های کمال‌گرا و خانواده‌هایی که پدر و مادر به طور مثال خیلی نسبت به ماجرای شست‌وشو، حساس هستند معمولا در این خانواده‌ها بیشتر انتظار می‌رود وسواس در فرزندان نیز به وجود بیاید.

نجات افزود: وسواس در مورد مرگ عزیزان، موردهای مذهبی از رایج‌ترین وسواس‌های فکری بوده و وسواس بیماری، شست‌وشو، نظم و ترتیب و ‌چک کردن نیز از رایج‌ترین وسواس‌های عملی است.

وی در خصوص اینکه وسواس فکری آزاردهنده‌تر است یا عملی، خاطرنشان کرد: هر دو وسواس برای فرد اذیت‌کننده است، اما وسواس عملی تبدیل به عمل می‌شود و فرد راحت می‌شود بنابراین وسواس فکری به دلیل اینکه همیشه با شخص خواهد بود، آزاردهنده‌تر است.

وی عنوان کرد: افراد نباید خوددرمانی کنند زیرا وسواس بیماری‌ای است که با خوددرمانی جواب نمی‌دهد و حتما باید زیرنظر متخصص باشد و بعد از آن خود فرد نیز می‌تواند یکسری کار انجام دهد، اما حتما باید با متخصص در ارتباط باشد.

انتهای پیام

کد N1140026

وبگردی