آفتاب
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی:

افغان‌ها استفاده از کالای ایرانی را ترجیح می‌دهند

افغان‌ها استفاده از کالای ایرانی را ترجیح می‌دهند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی گفت: اعزام هیأت تجاری اتاق اصناف خراسان به افغانستان پیشرفت قابل توجه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، علیرضا ارزانی ممقانی امروز 20 بهمن در نشست خبری پیرامون دستاوردهای عزیمت هیأت تجاری اصناف خراسان به افغانستان، اقدام اتاق اصناف را اقدامی بی‌سابقه تلقی کرد و اظهار کرد: اتاق اصناف مشهد الگویی برای اتاق‌های کشور شده است زیرا همان طور که کشورهای توسعه یافته مانند چین عمل می‌کنند پیش رفته است.

وی اعزام هیأت تجاری اتاق اصناف خراسان به افغانستان را شروع خوبی دانست و ادامه داد: خوشبختانه اقدامات را از کشوری شروع کردیم که مشترکات فرهنگی و زبانی بسیاری با ایران دارد که این مسأله می‌تواند در توسعه تجارت تاثیرگذار واقع شود.

ارزانی ممقانی با بیان اینکه افغان‌ها استفاده از کالای ایرانی را نسبت به دیگر کشورها ترجیح می‌دهند، افزود: این کشور امروز به نقطه امنیت رسیده است، می‌توان در زمینه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی فعالیت‌های خوبی انجام داد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با اشاره به بازدید میدانی صورت گرفته توسط هیأت تجاری اتاق اصناف خراسان از بازارهای افغانستان اضافه کرد: در این بازدید میدانی به وضوح دیده شد که مردم و دولت افغانستان خواستار توسعه تجارت با ایران است.

وی با بیان اینکه افغانستان به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای دارد، گفت: اگر حضور ایران در این زمینه در افغانستان کمرنگ بوده به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی است که از طرف دولت اعمال شده مانند مشکلات گمرکی و روادید که امروز خوشبختانه در راستای رفع این مشکلات رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

ارزانی ممقانی با اشاره به ممنوعیت صادرات آجیل و خشکبار خام اظهار کرد: این یکی از محدودیت‌های جدیدی است که گمرک اعمال کرده است که کاملا غیر کارشناسی است و امید است با رایزنی اتاق اصناف این مشکل رفع شود.

حیدر ساکن رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان رضوی نیز در این نشست، با اشاره به اینکه هیأت 12 نفره تجاری اتاق اصناف خراسان به افغانستان به نمایندگی از 106 اتحادیه در این سفر حضور یافت، خاطرنشان کرد: هدف ما گرچه صادرات است اما امکان سنجی و تسهیل صادرات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد از واردات افغانستان از کشور انجام می‌شود که 32 درصد از آن به استان خراسان برمی‌گردد و ما خواستار افزایش این مقدار هستیم در حوزه میوه و تره‌بار اقداماتی انجام شده است. ایران در زمینه افزایش این تعاملات امکانات بسیاری دارد که اگر از همه آنها استفاده کند، به نتیجه قابل توجه‌ای دست خواهد یافت.

ساکن با تاکید بر اینکه استفاده از تعرفه ترجیحی در زمینه تعرفه تجاری منافع زیادی به همراه دارد، گفت: در بخش صادرات به افغانستان با مشکلاتی از قبیل مسافت زیاد مانند صادرات به روسیه روبه‌رو نیستیم؛ به طور مثال چون مسافت کمتر است استفاده از ماشین‌های یخچال‌دار ضروری نیست.

سعید خباز عضو اتحادیه پوشاک خراسان رضوی در ادامه این نشست با تاکید بر هدف اعزام هیأت تجاری به افغانستان عنوان کرد: بیشتر بر مسأله صادرات و بررسی شرایط مبادلات تمرکز شده بود.

وی افزود: با توجه به نزدیکی سلیقه مردم افغانستان به ایران می‌توان در بازار این کشور جایگاه خوبی به دست آورد.

انتهای پیام

کد N1139393

وبگردی