آفتاب
روایت شعرخوانی ایرانیان وتاجیک ها؛

کاروان«شعر فجر»به تاجیکستان رسید

کاروان«شعر فجر»به تاجیکستان رسید

محفل ادبی بخش بین‌الملل دهمین جشنواره شعر فجر با حضور مسئولان این جشنواره و نیز شاعرانی از ایران و تاجیكستان در شهر دوشنبه پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محفل شعرخوانی و نشست بررسی چشم‌انداز شعر امروز ایران با شركت گروهی از شاعران و ادیبان ایران و تاجیكستان، همزمان با بزرگداشت روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در روز دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان و با همكاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و با حضور نویسندگان تاجیكستان برگزار شد.

در این نشست كه در قالب «سومین نشست مشترك ادبی دل تاجیك و ایرانی» و برگزاری محفل ادبی «بخش بین‌الملل دهمین جشنواره شعر فجر» در محل اتفاق نویسندگان تاجیكستان برگزار شد، ابراهیم خدایار، رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، عطا میرخواجه، جانشین اتفاق نویسندگان تاجیكستان، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی جشنواره، اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و دبیر علمی جشنواره، عبدالجبار كاكایی، شاعر و ترانه سرا، علیرضا بدیع، نامزد نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، پونه نیكویی، شایسته تقدیر جایه ادبی پروین، فریبا یوسفی، برنده جایزه ادبی پروین، قریبی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی تاجیكی و گروه زیادی از شاعران و ادیبان تاجیكستان حضور داشتند.

عطا میرخواجه در ابتدای نشست با ابراز سپاس از تشكیل این نشست، دیدار شاعران ایران و تاجیكستان را موجب همدلی بیشتر بین فارسی زبانان دانست و خواهان تداوم اینگونه برنامه‌ها شد.

در ادامه ابراهیم خدایار رایزن فرهنگی كشورمان در تاجیكستان با اشاره به پیوندهای نژادی، فرهنگی و زبانی گفت: با كمال خوش وقتی نشست‌های مشترك شاعران ایران و تاجیكستان در سال جاری به پله سوم رسید. می‌توان ادعا كرد اگر این نشست‌ها به پله سی و سیصد و بالاتر نیز برسد، هیچگاه طراوت و تازگی خود را از دست نخواهد داد؛ زیرا به گفته صائب تبریزی: یك عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت / دربند آن مباش كه مضمون نمانده است. به راستی روایت عاشقی و دلدادگی این مردمان هم خون و هم نژاد پایان ناپذیر و بی تكرار است.

خدایار در ادامه افزود: این نشست مصادف شده است با ایام بزرگداشت دهه فجر و حضور گروهی از شاعران دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر. من اطمینان دارم این نشست‌ها در راه تقویت و تعالی ادبیات دو كشور و همدلی فرهیختگان و ادیبان آنها ثمربخش خواهد بود و همانند گذشته موجبات شناسایی بیشتر مردمان هم زبان این دو كشور را فراهم خواهد كرد.

در ادامه نشست علاوه بر شاعران ایرانی حاضر در نشست، گل نظر كلدی،سراینده سرود ملی تاجیكستان، عسكر حكیم، رحمت نذری، رستم وهاب، محمدعلی عجمی، و عطا میرخواجه از شاعران تاجیك شعرهای خود را برای حاضران قرائت كردند. پایان بخش این قسمت از برنامه شعرخوانی پنج تن از شاعران جوان تاجیك شامل بهرام رحمت زاده، شهریار عالمی، بزرگمهر بهادر، مهرالدین صبوری و تاج الدین بود كه با استقبال حاضران مواجه شد.

بخش دوم برنامه نشست به گفتگوی مدیران و مسئولان نشریات ادبی اتفاق نویسندگان و دبیر علمی و اجرایی بخش بین‌الملل دهمین جشنواره شعر فجر اختصاص یافت .

در ادامه مهدی قزلی، دبیر اجرایی و اسماعیل امینی، دبیر علمی جشنواه به تفصیل درباره اهداف، كیفیت و نحوه برگزاری جشنواره شعر فجر سخن گفتند. در این برنامه اعلام شد از سال آینده بخش ویژه‌ای برای گزینش كتاب‌های شعر فارسی شاعران غیر ایرانی تدارك دیده خواهد شد.

کد N1138855

وبگردی