آفتاب
یک روزنامه یونانی فاش کرد:

دلیل کرنش اروپا در برابر اردوغان

دلیل کرنش اروپا در برابر اردوغان

یک روزنامه یونانی در گزارشی به افشاگری درباره کوتاه آمدن اتحادیه اروپا در برابر ترکیه در خصوص موضوع مهاجرین و اهدای کمک سه میلیارد یورویی به آنکارا پرداخت.

به گزارش خبرزاری مهر، پس  از آنکه در سال گذشته میلادی اروپا با سیل بی سابقه مهاجرینی مواجه شد که اغلب آنها با عبور از ترکیه پای در قاره سبز می گذاشتند مجبور شد تا برای مهار این بحران با پرداخت کمک مالی سه میلیارد یورویی به ترکیه موافقت کند.

اما چرا اروپا با وجود انتقادهای گسترده ای که به ترکیه داشت حاضر به پرداخت این کمک به ترکیه شد؟

رویترز در این رابطه می نویسد: سایت روزنامه یونانی «یورو تودی» در گزارشی به افشاگری در این رابطه پرداخته و می نویسد: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، تهدید کرده بود که اروپا را با سیل مهاجرین غرق می کند و از همین رو بود که سران اروپا در برابر ترکیه کوتاه آمدند.

کوتاه آمدن اروپا در برابر ترکیه مربوط به قبل از انتخابات ژوئن سال گذشته در این کشور است که قرار بود گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در ترکیه منتشر شود اما بعد از نشستی که در اروپا برگزار شد انتشار این گزارش به بعد از انتخابات سال گذشته موکول گردید و سپس اعلام شد که اتحادیه اروپا برای کمک به ترکیه برای مقابله با بحران مهاجران با اهدای کمک سه میلیارد یورویی به آنکارا موافقت کرده است.

به نوشته این روزنامه یونانی، برای اهدای این کمک به ترکیه بحث و اختلاف نظر شدیدی میان دو مقام ارشد اتحادیه اروپا یعنی «دونالد تاسک» و «ژان کلود یونکر» وجود داشت و آنها در کمال بی اعتمادی به ترکیه با اهدای این کمک به آنکارا موافقت کردند.

به گزارش مهر، در آبان ماه سال گذشته در پایان کنفرانس سران اتحادیه اروپا و ۳۰ کشور آفریقایی در مورد مهاجرت به اروپا، با پرداخت مبلغ سه میلیارد یورو به هزینه مهاجران در ترکیه و لغو مقررات روادید برای شهروندان این کشورموافقت گردید.

به گفته سازمان ملل، تقریباً ۹۰۰ هزار نفر که از مناقشات و فقر در خاورمیانه، آفریقا و آسیا گریخته‌اند، طی سال جاری وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که بیش از ۶۰۰ هزار تن از ترکیه از طریق دریا وارد یونان و از آنجا به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا رفته‌اند.

بیش از دو میلیون پناهجو و آواره سوری نیز در ترکیه به سر می‌برند اما سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از هر ۱۰ نفر تنها یکی از دولت ترکیه کمک مالی دریافت می‌کند و بقیه به حال خود رها شده‌اند. دولت ترکیه اما شکایت داشته که بار سنگین کمک به پناهجویان بر دوش این کشور بوده است.

کد N1138699

وبگردی