آفتاب
معاون پژوهشی وزیر علوم:

فضای پساتحریم فرصت خوبی جهت گسترش تعاملات صنعت و دانشگاه است

فضای پساتحریم فرصت خوبی جهت گسترش تعاملات صنعت و دانشگاه است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه پیام نور و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست ما در وزارت علوم سیاست دانشگاه کارآفرین است، ما باید حوزه تقاضا را به دانشگاها مرتبط کنیم.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتروحید احمدی با بیان اینکه فضای پسا تحریم فرصت خوبی جهت گسترش تعاملات صنعت و دانشگاه است، گفت: دانشگاه و صنعت باید از ظرفیت بوجود آمده نهایت سود را ببرند و در این راستا موضوع شراکت دو دستگاه مد نظر قرار بگیرد. امیدواریم در روزها و هفته‌های جاری شاهد انعقاد قراردادهای بزرگ بین‌المللی در بسیاری از صنایع همچون ناوگان هوایی و خودروسازی باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه اگر ارتباطات بین‌المللی ما بر مبنای دانش‌بنیان و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها نباشد، قطعا دچار خسارت خواهیم شد، ادامه داد: این تعاملات و قراردادها باید به انتقال دانش فنی، انتقال فناوری و تحقیق و توسعه به داخل کشور و استفاده از فضای سرمایه‌گذاری‌های خارجی منجر شود.

وی تصریح کرد: اگر ازاین ظرفیت‌ها و فضای فراهم شده با هوشمندی استفاده کنیم، صنعت ما پیشرفت خواهد کرد.

دکتر احمدی گفت: صنعت در ایران، سابقه زیادی در منطقه دارد؛ اما شاکله آن برپایه استفاده از توانمندی‌های دانشگاهی نبوده است و در صورت تداوم این روند، تحقیقات دانشگاه‌ها بدون استفاده می‌ماند و کتابخانه‌ای خواهد شد که در این راستا صنعت ما نیز بهره مناسبی از این تحقیقات نخواهد برد.

وی با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه سراسری کشور و با توجه به حجم وسیع دانشجویی و اعضای هیات علمی که دارد، چنانچه از این سرمایه به خوبی استفاده و ارتباطات موجود نیز به درستی حفظ شود، می‌تواند صنعت کشور را همراهی کند.

دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی، رییس دانشگاه پیام نور نیز در این مراسم گفت: جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه به منظور پاسخگویی به نیازهای صنعت در دستور کار است.

وی افزود: هرچند سابقه ارتباط دانشگاه و صنعت به دهه 60 برمی‌گردد؛ اما این ارتباط آن گونه که باید و شاید، به صورت منسجم و تنگاتنگ شکل نگرفته بود.

وی آمادگی کامل دانشگاه پیام نور را برای همکاری با صنایع، معادن و بخش‌های تجاری اعلام کرد و گفت: به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله، قوانین و برنامه‌های توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور و در اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توسعه صنعت، معدن و تجارت کشور بر آن شدیم تا همکاری‌های مشترک خود با وزارت صنعت را در قالب تفاهم‌نامه رسمی گسترش دهیم.

دکتر رستمی ابوسعیدی، اعتلای بخش علمی و ارتقای سطح تحقیقاتی، ایجاد ارتباط موثر و فعال بین صنعت و دانشگاه، تامین شرایط و فعال‌سازی امکانات، منافع و سرمایه‌های علمی و فرهنگی با نگاه تجاری‌سازی نتایج پژوهش، توسعه کارآفرینی و سرلوحه قرار دادن پیشتازی در مدیریت جهادی را از دیگر اهداف انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه پیام نور و وزارت صنعت ذکر کرد.

رییس دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در جوار صنایع، برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت برای تمام کارکنان و اصناف بویژه کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت و برگزاری کلاس‌های تخصصی مهارتی و کارآفرینی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به سوی کارآفرینی حرکت کنند، افزود: در این راستا دانشگاه پیام نور با ایجاد مراکز دانش‌بنیان متناسب با اهداف جامعه، توجه به آموزش‌های میان رشته‌ای، جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور به منظور پاسخگویی به نیازهای صنعت و آموزش‌های الکترونیکی در رسیدن به این مهم تلاش می‌کند.

دکتر رستمی ابوسعیدی وجود بیش از 500 مرکز و واحد، 700 هزار دانشجو و چهار هزار عضو هیات علمی در سراسر کشور را یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد این دانشگاه برای همکاری با بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری در اقصی نقاط کشور برشمرد.

انتهای پیام

کد N1137704

وبگردی