آفتاب
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد

35 هزار میلیارد دلار حجم ذخایر موجود در کشور

35 هزار میلیارد دلار حجم ذخایر موجود در کشور

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در حال حاضر حجم ذخایر موجود در کشور 35 هزار و 100 میلیارد دلار است که در صورت بهره‌برداری مناسب این میزان برای زندگی در شرایط عالی طی 350 سال کفایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در قزوین، محمدرضا واعظ مهدوی در مراسم جشن دهه‌ فجر که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با اشاره به کارکردها و دستاوردهای انقلاب از منظر سیاست‌های اجتماعی تصریح کرد: در دوران انقلاب، رهبری امام امت، مکتب اسلام و ملت مثلثی را تشکیل دادند که دستاوردهای عظیمی به همراه داشت، اگر به گذشته نگاه کنیم دستاوردها و نتایج ارزنده‌ای را مشاهده می‌کنیم.

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی سیاست اجتماعی در ایران از ابتدای پیروزی انقلاب با پیدایش نهادهایی در جهت تحقق اهداف انقلاب، از قبیل حساب 100 امام خمینی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نظام تأمین اجتماعی، گسترش سازمان‌های علم و فناوری، گسترش دانشگاه‌ها و خدمات اجتماعی، آغاز شد.

وی افزود: تاکنون کارکرد سیاست اجتماعی در کشور پیشرفت چشم‌گیری داشته است، به‌طوری‌که تعداد دانشجویان قبل از انقلاب در کشور حدود 130 هزار دانشجو بوده؛ این در حالی است که هم‌اکنون تعداد دانشجویان قزوین با این میزان برابر است، که این امر نشان‌دهنده گسترش علم و دانش در کشور است.

واعظ مهدوی خاطرنشان کرد: امروزه یکی از عوامل ارتقا بخش کیفیت زندگی در شبکه جهانی توسعه، رشد و ارتقا شاخص انسانی است؛ که طبق گزارش شبکه‌ی جهانی، میزان شاخص انسانی ایران طی سال‌های 1972 تا سال 2014 با رشد 2 برابری نسبت به میانگین رشد جهانی روبه‌رو است که این آمار منحصربه‌فرد است.

وی تأکید کرد: میزان امید به زندگی کشور در آغاز انقلاب، 51 سال و در شرایط فعلی به 72 سال رسیده است، علی‌رغم درگیر بودن در جنگ این میزان رشد مخدوش نشده است که این امر نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالای زندگی است.

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: جمعیت زیرخط فقر نسبی قبل از انقلاب 40 درصد بود و این میزان در اوایل انقلاب و بعد از دوران دفاع مقدس 27 درصد بود که این میزان به کمتر از 14 درصد کاهش پیدا کرده و میزان فقر مطلق در کشور کمتر از 0.5 درصد کاهش پیداکرده است.

مهدوی تصریح کرد: علاوه بر شاخص رشد، توسعه‌ی اقتصادی و توسعه‌ی انسانی، شاخص کیفیت زندگی نیز در کشور افزایش داشته است؛ در شرایط فعلی که به نهایی شدن برنامه ششم توسعه‌ نزدیک هستیم، دانشجویان باید نقش و جایگاه خود را بازبینی کنند.

وی تأکید کرد: در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم، ارزش‌افزوده در جهان را بر اساس سرمایه‌های فیزیکی قراردادند به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بر اساس داشته‌ها و سرمایه‌های فیزیکی ارزش‌گذاری می‌شدند؛ اما امروزه سرمایه‌های انسانی دنیا بر دانش و علم استوار است.

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: کشور ایران نیز هم‌اکنون در زمینه دانش و علم به دستاوردهای مختلفی از قبیل صنعت الکترونیک، تکنولوژی، هوش مصنوعی، ارزش اقتصادی و اجتماعی دست پیداکرده که امروزه دانشجویان حاملان این دستاوردها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش علم و دانش اگرچه مشکل‌داریم، اما در بخش پتانسیل بالقوه با محدودیت روبه‌رو نیستیم، نسل جوان تحصیل‌کرده و دانشگاه‌های آینده، مجموعه‌های متفاوت ایجادشده در زمینه‌ی خلاقیت خانواده، سرمایه عظیمی برای کشور محسوب می‌شود.

مهدوی تاکید کرد: کشور ما کشوری بالقوه پرتوان و پر پتانسیل و ثروتمند است، حجم ذخایر موجود در کشور 35 هزار و 100 میلیارد دلار است، این در حالی است که در پردرآمدترین سال‌های تاریخی کشور 100 هزار دلار منابع داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: درآمد 3 هزار دلاری یعنی 350 سال زندگی با بیشترین شرایط رفاهی است، این ثروت زیر پای ما است که باید دانشجویان و جوانان این ثروت بالقوه را به ثروت بالفعل برسانند، دانشجویان باید توانایی و شایستگی خود در بهره‌برداری از این ثروت افزایش دهند.

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: شرایط کشور ما نسبت به دیگر کشورها متفاوت است، چراکه ملت ما مثل خانواده هستند؛ بنابراین برای حفظ این ثروت و منابع باید تمام جامعه تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N1137698

وبگردی