آفتاب
روز تشکر از ملت بزرگ ایران

حاشیه‌های مراسم تجلیل از دستاندرکاران برجام

حاشیه‌های مراسم تجلیل از دستاندرکاران برجام

صبح امروز (دوشنبه) از سوی نهاد ریاست جمهوری در مراسمی خانواده‌های شهدای هسته‌ای و دست‌اندرکاران مذاکرات و برجام مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، این مراسم در سالن اجلاس سران برگزار و با خوش‌آمدگویی محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهور آغاز شد. مجری این برنامه رضا رشیدپور بود که در ابتدای این مراسم آمارهایی را از تعداد روزها و ساعت‌ها و دور مذاکرات و جلسات صورت گرفته و پروازهای انجام شده ارائه کرد.

او اظهار کرد که مذاکرات در17 شهریور 1392 آغاز و تا 24 تیر 94 به طول انجامید و مجموعا 388 روز کاری صرف مذاکرات شد.

وی گفت: در 388 روز مذاکرات (روز کاری) بیش از 4 هزار ساعت مذاکره صورت گرفت و در این 4 هزار ساعت مذاکرات بیش از 200 مسافرت هوایی انجام شد.

مجری این برنامه هم‌چنین اظهار کرد: 29 دور مذاکرات در وین، 17 دور در سوییس، 5 دور در نیویورک، 4 دور در مسقط، دو دور در استانبول و یک دور در مونیخ انجام شد که در مجموع مذاکرات صورت گرفته 58 دور بود.

رشیدپور گفت: در این مذاکرات دو تن از خانم‌های دیپلمات حاضر در مذاکرات از گروه 1+5 مادر شدند و بودند کسانی که از جمله آقای روحانی، آقای ظریف و آقای تخت‌روانچی که در طی مذاکرات مادران خود را از دست دادند و همه ما درگذشت مادر آقای روحانی و بازگشت آقای فریدون از مذاکرات لوزان به کشور را به خاطر داریم.

به گزارش ایسنا، مجری این برنامه به هنگام معرفی مذاکره کننده برای اعطای نشان‌ها از سوی رییس‌جمهور در رابطه با هریک از مردان دیپلماسی، دفاعی و هسته‌ای کشور جملاتی را بیان می کرد.

او از ظریف به عنوان مرد لبخند و صلح و قوی‌ترین وزیر کابینه دولت یاد کرد و محمد جواد ظریف از سوی رییس جمهور نشان درجه یک لیاقت دریافت کرد.

هم‌چنین مجری برنامه به هنگام معرفی علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد که او مردی است که با وجود توصیه پزشکان برای انجام ندادن پروازهای بیش از یک ساعت و با وجود بیماری اما بنا به تکلیف در مذاکرات شرکت کرد و مایه تاثیرات بسیار مهم و اثربخشی در مذاکرات بود.

صالحی از سوی رییس‌جمهور نشان درجه یک شجاعت دریافت کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی پیش از این در دولت گذشته از سوی رییس‌جمهور وقت نشان درجه یک لیاقت دریافت کرده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی در سخنانش پس از دریافت نشان به خاطر خدمات صادقانه آقایان نهاوندیان و فریدون از آن‌ها قدردانی کرد و گفت: نزدیک بودن جایگاه این افراد به دفتر رییس‌جمهور باعث شده است که آن‌ها در لیست دریافت نشان قرار نگیرند.

پس از آن مجری برنامه با نامبردن از حسین فریدون و درخواست از حاضران برای تشویق وی از زحمات و خدمات برادر رییس‌جمهور در مذاکرات قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بعد از اعطای نشان به ظریف و صالحی نوبت به سردار سرلشکر حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح رسید که مجری برنامه اعلام کرد: لبخند مقتدرانه ما و پیروزی دیپلماسی ناشی از اقتدار نظامی و دفاعی کشور بوده است.

سردار دهقان پس از دریافت نشان از دست رییس‌جمهور در بخشی از سخنانش اظهار کرد: به همه مردم و تمامی دنیا اعلام می‌کنیم از تقویت توان دفاعی کشور غفلت نخواهیم کرد به ویژه در زمینه اقتدار موشکی که خار چشم دشمنان است.

برگزارکنندگان مراسم برای سه مقام ارشد کابینه میکروفونی قرار داده بودند تا سخنانی را پس از دریافت نشان ایراد کنند و بعد از آن میکروفون برداشته شد و مراسم اعطای نشان دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای که شامل نشان شجاعت و لیاقت درجه دو، نشان معتبر خدمت، لوح سپاس زرین و سیمین بود انجام شد.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، پژمان رحیمیان، حمید بعیدی‌نژاد، غلامحسین محمدنیا، بهروز کمالوندی، مشکان مشکون، رسول دری اصفهانی، اسماعیل بقایی، سید حسین سادات میدانی، بهزاد صابری، محمد امیری، محمد حسن دریایی، حمید قدیریان، علی موجرلو، حسین خلفی، امیر رضا میریوسفی و عباس باقرپور کسانی بودند که با اعطای نشان از آن‌ها قدردانی شد.

مجری برنامه از سید عباس عراقچی به عنوان مرد خستگی‌ناپذیر و مرد اخم‌ها و لبخندها یاد کرد که کاریزمای اخم و لبخند دارد.

رشیدپور، مجید تخت روانچی را وزنه آرامش تیم مذاکره کننده که حضور رسانه‌یی کم اما پراثر داشت خواند. دیپلماتی که با وجود از دست دادن مادر گرامی‌اش در اوج روزهای مذاکرات باعث نشد او کار را ترک کند.

مجری از حمید بعیدی نژاد، عضو دیگر تیم مذاکره کننده و رییس هیأت کارشناسی ایران به عنوان زبان بَیِن گزارشات هسته‌ای یاد برد و گفت: او قلمی نافذ و روان دارد که در اواخر مذاکرات با گزارش‌هایش در فضای مجازی به ملت در اطلاع‌رسانی نقش داشته است.

مجری از پژمان رحیمیان از دیگر اعضای تیم مذاکره کننده و مشاور رییس سازمان انرژی اتمی مدیر بسیار از شرکت‌ها و موسسات در ارتباط با سازمان متبوعش نام برد.

رشیدپور به هنگام معرفی بهروز کمالوندی و در حالی که وی سه روز است پدر خود را از دست داده است دعوت کرد تا با صلوات به یاد پدر گرامی‌شان یاد و خاطره او را گرامی دارند و سپس به افتخار خدماتش حاضران برای او دست زدند.

در میان اعضای تیم مذاکره کننده که مورد تجلیل رییس‌جمهور قرار گرفتند محمد امیری تنها عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای طی یک دهه گذشته همواره از دور مذاکرات را همراهی می کرده است و در دو سال گذشته نیز تیم را همراهی کرده حضور داشت.

امیری تابستان سال جاری پس از سال‌ها خدمت بازنشسته شد و از آن پس جای خود را در تیم مذاکره کننده هسته‌ای به همکاران خود در سازمان انرژی اتمی داد.

بنا به گزارش خبرنگار ایسنا طی بیش از دو سال گذشته از شروع مذاکرات در دولت یازدهم افراد و دیپلمات‌ها و حقوقدانانی بودند که تیم مذاکره کننده هسته‌ای را همراهی کردند اما این همراهی مقطعی بوده است از جمله دو تن از حقوقدانان برجسته کشورمان که در آغاز مذاکرات برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک تیم مذاکره کننده را همراهی کردند که باید به نام دکتر جمشید ممتاز و امیرحسین رنجبری اشاره کرد و علاوه بر این دیپلمات‌ها و افرادی دیگر از وزارت خارجه به ویژه در بخش رسانه و مطبوعات طی دو سال گذشته همواره همراه تیم مذاکره کننده بودند اما با توجه به تغییر سمت سازمانی در پایان راه از همراهی تیم مذاکره کننده بازماندند.

در مراسم تجلیل از دستاندرکاران برجام هم‌چنین از خانواده شهدای هسته‌ای و با حضور همسران داریوش رضایی‌نژاد، رضا قشقایی و مسعود علیمحمدی از آن‌ها تجلیل شد.

بنابر گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود به نکات قابل توجهی از روند مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد از جمله این که وی گفت: شب توافق ژنو برای ما سخت بود. از سر شب تا 5 صبح بین ما و گروه مذاکره کننده حرف رد و بدل می‌شد و در تماس بودیم اما هیچ وقت راه را گم نکردیم و خدا ما را تنها نگذاشت و دست یاریش بر شانه مذاکره کنندگان به عیان دیدیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت رهبری از روند مذاکرات گفت: هرگاه جلسه یا مشورت خواستیم و یا خواستیم جمعی یا فردی در خدمت ایشان باشیم هیچ‌گاه دریغ نکرد. ایشان همه تجربه‌های ذی‌قیمت خودش را در اختیار ما گذاشت و ما را هدایت کرد و چارچوب‌های مشخص و دقیقی پیش پای مذاکره کنندگان قرار داد و چقدر اعضای تیم مذاکره کننده تلاش کردند سخنی از ایشان به زمین نماند. اگر 10 یا 17 شبانه روز مجبور بودند تلاش کنند باز هم سعی می‌کردند تا منویات ایشان محقق شود.

روحانی ادامه داد: نه من و نه آقای ظریف این حرف را یادش نمی‌رود. من به آقای ظریف گفتم از تو می‌خواهم حرف آقا روی زمین نماند و او ( ظریف) با توانمندی، شهامت،‌ ایستادگی و کاردانی‌اش این کار بزرگ را انجام داد.

رییس‌جمهور در بخشی از سخنانش با اشاره به کمک و حمایت بخش‌های مختلف کشور از جمله اقتصادی، اطلاعاتی، امنیتی و اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر ایثار و از خودگذشتگی و تلاش سرداران شهید ما در بغداد، سامرا، فلوجه،‌ تکریت و رمادی نبود و در دمشق و حلب به ملت سوریه کمک نمی‌کردند و اگر شهامت ارتش،‌ سپاه،‌ بسیج‌، ناجا و وزارت اطلاعات نبود امنیتی نداشتیم که به این خوبی مذاکره کنیم.

روحانی در سخنانش امروز 19 بهمن 1394 را روز سپاس از همه دانست و با تکرار و نامبردن از تمامی دولت‌های گذشته، اشخاص، شخصیت‌های سیاسی، نخبگان، روشنفکران، مردم در اقشار مختلف، زن و مرد، حزبی و غیرحزبی، قدردانی و تشکر کرد و پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای و برجام را پیروزی متعلق به ملت بزرگ ایران دانست.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ناملایمتی‌ها و انتقادات بسیار در دو سه سال گذشته از تیم مذاکره‌کننده خاطرنشان کرد: اعضای تیم مذاکره کننده همواره با سعه صدر و با آرامش سعی کردند پذیرای انتقادات باشند. البته یک جاهایی هم ناراحت می‌شدند و در یک جایی آقای صالحی به ظاهر عصبانی شد که البته آن هم قشنگ بود اما به هر حال اعضای تیم مذاکره کننده هیچ‌گاه عصبانی نشدند و از سخن ناروا نترسیدند و من به نمایندگی از ملت ایران و به عنوان رییس‌جمهور از تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از پایان مراسم و از آن‌جایی که رییس‌جمهور فراموش کرد از خبرنگاران و رسانه‌هایی که در این سال‌ها منعکس‌ کننده اخبار مذاکرات بودند تقدیر کنند، اعضای تیم مذاکره کننده به طور فردی و جمعی از خبرنگاران تقدیر و تشکر کردند.

در این مراسم خانواده‌های اعضای تیم مذاکره کننده نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N1137630

وبگردی