آفتاب
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

نگران مسائل بهداشتی و خودمراقبتی سالمندان هستیم

نگران مسائل بهداشتی و خودمراقبتی سالمندان هستیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سالمندان کوله بار گرانبهایی از تجربه‌اند و حفظ توان و سلامت آنان علاوه بر نشاط بخشی به خانواده، اقدام مهمی در جهت انتقال این تجربیات به نسل جوان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر طباطبایی در همایش کشوری سالمندان افزود: طبق تحقیقات وزارت بهداشت، جمعیت سالمند ایران در سال 2015، حدود 10 درصد است و این رقم در سال 2050 به بالای 30 درصد می‌رسد.

وی بیان کرد: در حال حاضر امید به زندگی در میان مردان ایرانی به سن 72 و در بین زنان ایرانی به 74 سال رسیده است و این جای امیدواری دارد که امید به زندگی در میان زنان و مردان ایرانی افرایش پیدا کرده اما از سوی دیگر باید نگران مسائل بهداشتی و خودمراقبتی این قشر بود.

معاون بهداشتی دانشگاه، هدف از ایجاد دانشگاه نسل سوم را ارتقاء عزت نفس و مشارکت سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی و همچنین افزایش آگاهی‌های آنها در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرد و از سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست در راستای راه‌اندازی این دانشگاه در شهر خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

طباطبایی در مورد نقش خود مراقبتی بیان کرد: خود مراقبتی یک تجربه موفق در کل دنیا است و وقتی صحبت از خود مراقبتی می‌کنیم منظور مسئولیت پذیری افراد در حفظ سلامت خودشان است.

وی افزود: در بحث خود مراقبتی دو موضوع مهم پیشگیری و درمان بیماری‌ها مطرح می‌شود در مرحله اول افراد باید راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری را بدانند.

وی همچنین با اشاره به اینکه باور داریم خدمت به مردم سن و جنس و نژاد نمی‌شناسد، افزود: سالمندان کوله بار گرانبهایی از تجربه‌اند و حفظ توان و سلامت آنان علاوه بر نشاط بخشی به خانواده، اقدام مهمی در جهت انتقال این تجربیات به نسل جوان خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1137397

وبگردی