آفتاب

ناکامی اسرائیل در تحمیل یک شهرک‌نشین به عنوان سفیر در برزیل

ناکامی اسرائیل در تحمیل یک شهرک‌نشین به عنوان سفیر در برزیل

یکی از مسئولان بلند پایه رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که تلاش‌های اسرائیل برای انصراف دولت برزیل از مخالفتش با تعیین رئیس سابق شورای شهرک سازی‌های این رژیم به عنوان سفیر در برزیل، شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الحیاة، رئیس کمیته امنیت و روابط خارجه پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) خطاب به اعضای این کمیته گفت: نباید این توهم را برای خود ایجاد کنیم که برزیل از موضع‌گیری خود در مخالفت با دانی دیان، (رئیس سابق شورای شهرک سازی در کرانه باختری) به عنوان سفیر در برازیلیا دست برخواهد داشت باید فورا مساله را خاتمه داد و یک سفیر جدید برای برزیل تعیین کرد و پست دیپلماتیک جایگزینی را برای دیان در نظر گرفت.

وی افزود: پیامی که باید به برزیل ابلاغ کنیم این است که هر کس با دیان به عنوان سفیر مخالفت کند به زودی خواهد دید که وی در پایتختی با اهمیت به عنوان سفیر تعیین می‌شود.

برخی نمایندگان کنست از سخن این مسئول رژیم صهیونیستی خوشنود نشدند. عنات بارکو از نمایندگان کنست و عضو حزب لیکود گفت: معنای این سخنان آنست که برخی کشورها به زودی برای اسرائیل تعیین خواهند کرد که چه کسی سفیر اسرائیل در آنجا باشد.

نماینده وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در نشست مذکور گفت: برزیل به شکل رسمی موافقت یا مخالفت خود با دیان را به اسرائیل ابلاغ نکرده و ما از پنج ماه قبل تاکنون منتظر موضع‌ برزیل هستیم. توافقنامه ژنو به دولت‌ها برای تصمیم گیری درباره قبول یا رد یک سفیر یک سال کامل فرصت می‌دهد.

رئیس بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اسرائیل با مسئولان عالی رتبه برزیل در راستای تایید دیان رایزنی کرده و تماس‌هایی داشته است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در همین راستا با مسئولان برزیل دیدار کرده است.

وی ادامه داد: موشه یعالون، وزیر جنگ اسرائیل نیز تلفنی با همتای برزیلی خود گفت‌وگو کرده و همواره پاسخ برزیل آن بود که اسرائیل باید منتظر باشد.

دیان نیز به تل آویو نسبت به عواقب برخورد ملایم با این موضع‌گیری برزیل به این دلایل که وی یک شهرک نشین است هشدار داده و گفته بود: این مساله پیشینه خطرناکی ایجاد می‌کند و بدان معناست که صدها هزار شهرک نشین اسرائیل امکان اشتغال در سمت‌های دیپلماتیک را از دست می‌دهند.

برخی محافل در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کردند مخالفت برزیل با تعیین دیان به عنوان سفیر "حرکت موفقیت آمیز" ابراهیم الزبن، سفیر فسلطین در برزیل است که آن را هدایت می‌کند.

الزبن در برقراری روابط دیپلماتیک با کارمندان عالی رتبه وزارت خارجه برزیل موفق بوده و توانسته تصمیم گیرندگان این موضوع را برای مخالفت با دیان تحت فشار قرار دهد.

این محافل با اشاره به اینکه برزیل از جمله اولین کشورهایی است که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت، افزودند، رئیس جمهوری برزیل با موضع‌گیری‌هایش در حمایت از مساله فلسطین شناخته شده است.

انتهای پیام

کد N1137317

وبگردی