آفتاب

آجرلو: در فوتبال به جز چند نفر همه سالم هستند/ فدراسیون فوتبال با وزارت خارجه هماهنگ باشد

آجرلو: در فوتبال به جز چند نفر همه سالم هستند/ فدراسیون فوتبال با وزارت خارجه هماهنگ باشد

مدیر‌عامل اسبق پاس با بیان این که وضعیت امروز فوتبال ایران حاصل یک مدیریت غلط و عدم سیاست درست است، گفت: در مناقشه با عربستان باید هماهنگ با وزارت امور خارجه باشیم، چرا که موضوع این مناقشه ارتباطی به فوتبال ندارد و از جایی دیگر شروع شده است.

مدیر‌عامل اسبق پاس با بیان این که وضعیت امروز فوتبال ایران حاصل یک مدیریت غلط و عدم سیاست درست است، گفت: در مناقشه با عربستان باید هماهنگ با وزارت امور خارجه باشیم، چرا که موضوع این مناقشه ارتباطی به فوتبال ندارد و از جایی دیگر شروع شده است.

مصطفی آجرلو در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مناقشه فو‌تبا‌لی ایران و عربستان بر سر میزبانی بازی‌های نمایندگان دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا و تصمیم AFC مبنی بر توافق دو کشور تا 25 اسفند ماه، اظها‌ر کرد: ما باید به طور محترمانه در بازی‌های خانگی‌ خودمان از مهمانانمان پذیرایی کنیم. نگرانی‌های به وجود آمده از سوی ایران نبود،‌ بلکه کشور متخاصم و جنگ طلب سعودی که یک پایش در یمن و یک پایش در سوریه است از نبود امنیت در ایران سخن به میان آورد. فکر می‌کنم کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا باید به تصمیماتی که خودش اتخاذ کرده احترام بگذارد و بازی‌ها را در زمان مقرر برگزار کند.

مدیر‌عامل اسبق پاس ا‌دا‌مه‌ داد: اگر سعودی‌ها نمی‌توانند میزبانی کنند به ما ارتباطی ندارد و ما از بازی‌های خودمان میزبانی خواهیم کرد. همه می‌دانند که امنیت در ایران حاکم است و کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا نباید تصمیمات سیاسی را در فو‌تبا‌ل دخالت دهد. این تصمیمی است که AFC اتخاذ کرده است. مسئولان فو‌تبا‌ل ایران و علی کفاشیان باید در این پرونده با درایت و بر‌نامه‌ریزی عمل کنند و دولت هم از فدراسیون فو‌تبا‌ل حمایت کند.

او با بیان این که وقتی رییس AFC یک بحرینی است، هیچ گاه رایی را به نفع ایران صادر نمی‌کند، افزود: متاسفانه مسئولان ما گام‌های خوبی را در فو‌تبا‌ل بر نداشتند و نتیجه‌ آن وضعیتی است که امروز مشاهده می‌کنیم. نباید قاعده فو‌تبا‌ل را بر هم بزنیم و اگر از AFC نتیجه‌ نمی‌گیریم می‌توانیم این پرونده را در فیفا دنبال کنیم. شاید ورود سیاست به فو‌تبا‌ل مغایر با قوانین باشد، اما عربستان این کار را کرده و در این پرونده ما باید با وزارت امور خارجه هماهنگ شویم چرا که موضوع مورد مناقشه فو‌تبا‌لی نیست.

آجرلو در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در آغاز مذاکرات AFC و به دلیل تعلل مسئولان فدراسیون فو‌تبا‌ل زمان رایزنی برای جلب نظر کشورهای منطقه از بین رفت، گفت: من هم با این موضوع موافق هستم. در کنار ناکامی‌های فو‌تبا‌ل کشور به دلیل عدم وجود سیاست درست در این حوزه هم ناموفق عمل کرده‌ایم و اقداماتمان مناسب نبوده است. حدود یک ماه پیش در مصاحبه با ایسنا از مسئولان خواهش کردم که هر‌ چه‌ سریع‌تر به این مساله ورود کنند، اما فقط زمان را از دست دادیم و این فو‌تبا‌ل امروز وارد چاه شده است.

مدیر‌عامل اسبق پاس درباره گزارش کمیسیون اصل "90" مبنی بر وجود فساد در فو‌تبا‌ل گفت: خیلی بد است که بعد از 37 سال سیاستمداران کشور یادشان افتاده که فو‌تبا‌لی هم وجود دارد. 37 سال است که فو‌تبا‌ل را رها کرده‌ایم. حتما در این فو‌تبا‌ل فساد وجود دارد. 12 سال پیش در صدا و سیما گفتم که فساد در فو‌تبا‌ل وجود دارد و باید موج حضور رمالان و دلالان را دفع کنیم. هیچ کس به حرفم گوش نداد و امروز می‌بینیم که خبر وجود فساد در فو‌تبا‌ل انعکاس پیدا کرده است.

این مدیر با بیان این که آیا فقط فساد در فو‌تبا‌ل وجود دارد، اظها‌ر کرد: یعنی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... فساد دیده نمی‌شود؟ طبیعتا هم حق وجود دارد و هم باطل. اگر همه را فاسد بنماییم ظلم کرده‌ایم. فو‌تبا‌ل بالنفسه سلامت است و حتی مقام معظم رهبری در این باره می‌گوید "فو‌تبا‌ل هنر است و فو‌تبا‌لیست هنرمند" پس کسی که این کار را انجام می‌دهد باید مورد احترام قرار گیرد و به جای فاسد نامیدن همه ریشه‌های فساد را پیدا کنیم.

آجرلو با بیان این که ریشه‌کن کردن فساد نیازمند عزم جدی است، گفت: من به همراه چند نفر دیگر تا جایی که توانسته‌ام در این موضوع کوتاهی نکرده‌ام. با این حال فساد در فو‌تبا‌ل وجود دارد و از رییس کمیسیون اصل "90" و همکارانش تشکر می‌کنم، اما با گزارش موجود همه متهم به فساد شدند و این ظلم است. نباید یکدیگر را بدون دلیل و مدرک متهم کنیم. در بازی‌های لیگ برتر انگلیس و در ورزشگاه‌ها جا برای سوزن انداختن نیست، اما ورزشگاه‌های ایران روز به روز خالی‌تر می‌شوند چرا کمیسیون اصل "90" برای بررسی این موضوع ورود نمی‌کند؟ تفاوت این دو در این است که فو‌تبا‌ل آنها به صورت خصوصی اداره می‌شود، ولی در ایران دولت هر روز نفوذش را به فو‌تبا‌ل بیشتر می‌شود.

او ا‌دا‌مه‌ داد: در کجای دنیا تیمی را از شهری به شهر دیگر منتقل می‌کنند. انتقال صبا به قم، پاس به همدان و مطرح کردن انتقال نفت به اراک اشتباهی بود که رخ داد. به نظرم مسئولان بعد از 37 سال برای قانونگذاری در فو‌تبا‌ل دیر آمد‌ه‌اند. در حال‌ حاضر چه کمکی به دو باشگاه استقلال و پر‌سپولیس شده است که دولت به جای بررسی این موضوع وارد موضوع فساد شده است؟ در این فو‌تبا‌ل به جز چند نفر همه سالم هستند و فساد هم به وسیله اهالی فو‌تبا‌ل به وجود نیامده است ،‌ بلکه کسانی که از بیرون خودشان را وارد فو‌تبا‌ل کرده‌اند مسبب این اتفاق هستند.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N1137255

وبگردی