آفتاب

باستان‌شناسان برای چهاردهمین بار گردهم می‌آیند

باستان‌شناسان برای چهاردهمین بار گردهم می‌آیند

چهاردهمین همایش باستان شناسی ایران به منظور ارائه آخرین پژوهش‌های باستان‌شناسی اسفند ماه سال جاری توسط پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این همایش به ارائه مقاله‌های علمی درباره کاوش‌های میدانی، بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی و تاریخی و بازنگری اطلاعات گذشته و نمایشگاه یافته‌های باستان شناختی سال 93 می‌پردازد.

همایش امسال علاوه‌بر کارشناسان و پژوهشگران فعال در پژوهش‌های میدانیِ سال گذشته، میزبان جمعی از متخصصان غیرایرانی از مراکز پژوهشی کشورهای مختلف نیز خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علاقمندان شرکت در این همایش که 16 تا 18 اسفند ماه برگزار می‌شود، می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به بخش فراخوان سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (richt.ir) مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، دهم اسفند ماه سال گذشته نیز سومین همایش باستان‌شناسی ایران یا همان گردهمایی سالانه باستان‌شناسان برگزار شد.

اما این همایش از کی و کجا شکل گرفت؟

گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسی ایران با پیشینه‌ای که پیش‌درآمد آن برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی هنر و باستان‌شناسی ایران (International Congress Iranian Art & Archaeology) با دستاورد معرفی فراگیر جایگاه فرهنگ و تمدن والای ایران به جهانیان بود، باید به گونه‌ای مناسب به احیای فرهنگ ایران می‌پرداخت.

بنابراین نخستین کنگره بین‌المللی هنر و باستان‌شناسی ایران، حدود 90 سال پیش در سال 1304 در فیلادلفیا، دومین در سال 1309در لندن، سومین در سال 1313 در لنینگراد، چهارمین در سال 1338 در نیویورک، پنجمین در سال 1346 در تهران و شیراز ، ششمین در سال 1350 در آکسفورد و هفتمین در سال 1351 در تهران برگزار شد.

بعد از آن تا پیش از انقلاب اسلامی این کنگره هر ساله با حضور باستان شناسان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف میان دانشی باستان‌شناسی برگزار شد و با وقفه‌ای پس از انقلاب اسلامی، نخستین‌بار در سال 1373 در شوش با شور و استقبال جامعه باستان شناسی برگزار شد.

پس از آن تا سال 1391 این گردهمایی‌ها به گونه‌ای پراکنده و نامنظم برپا می‌شد تا در سال 1391 پس از وقفه‌ای چهار ساله و انتقال دوباره‌ی پژوهشکده از شیراز به تهران، یازدهمین گردهمایی تشکیل شد.

دوازدهمین همایش باستان‌شناسی نیز از 29 تا 31 اردیبهشت 1393 در تهران برگزار شد و به حاصل فعالیت‌های باستان‌شناسان در سال 1391 پرداخت.

سیزدهمین گردهمایی نیز در روزهای 10 تا 12 اسفند ماه امسال در تالار همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد تا فرصتی برای ارایه‌ی دستاوردهای باستان‌شناسی سراسر کشور باشد.

چهاردهمین همایش یا همان گردهمایی سالانه باستان‌شناسی نیز قرار است 16 تا 18 اسفند ماه امسال برگزار شود.

انتهای پیام

کد N1137249

وبگردی