آفتاب
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان:

مرمت بناهای تاریخی بدون هماهنگی اداره کل پیگرد قضایی دارد

مرمت بناهای تاریخی بدون هماهنگی اداره کل پیگرد قضایی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: اقدام به هر گونه مرمت بناهای تاریخی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان بر خلاف مقررات و قابل پیگیرد قضایی است.

فریدون الهیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، در خصوص مرمت‌های بدون اطلاع میراث فرهنگی در بناهای میراثی استان اصفهان، اظهار کرد: آنچه مسلم است در برخی از مناطق استان و شهر اصفهان افرادی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی و یا ادارات میراث فرهنگی دست به انجام مرمت‌های دستی، تزئین و یا تعمیر می‌زنند.

وی افزود: این اتفاق بیشتر برای بناهایی رخ می‌دهد که به صورت هیئت امنایی و یا مدیریتی اداره می‌شود و گاهی هیئت امنا اقدام به چنین کارهایی می‌کنند که البته این فعالیت‌ها از نظر سازندگی مفید است، اما متاسفانه ضوابط میراثی در آن رعایت نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: برخی افراد اطلاعی از ضرورت رعایت ضوابط میراثی ندارند اما علاقه‌مند به تزئین، مرمت و تعمیر برخی بناهای تاریخی هستند که متاسفانه مشکلاتی را ایجاد می‌کند در حالی که انجام همین فعالیت‌ها با هماهنگی میراث فرهنگی در مسیر درست قرار می‌گیرد و به حفظ میراث فرهنگی کمک می‌کند.

الهیاری گفت: برای اداره کل میراث فرهنگی افراد دلسوز و یا غیردلسوز فرقی نمی‌کند و در صورتی که در بناهای تاریخی اشخاص یا هیئت‌های امنا هر گونه عملیات عمرانی بدون هماهنگی با این اداره کل انجام دهند ابتدا اخطار دریافت می‌کنند و درصورت ادامه فعالیت،‌ از نظر قضایی پیگیری می‌شود.

هم‌چنین ناصر طاهری در خصوص مرمت‌های بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی در تکیه "واله" گفت: شخصی اقدام به مرمت این بنا کرده است و همین شخص مرمت‌هایی در سردر مسجد حکیم نیز انجام داده که متاسفانه هر دو اقدام بدون هماهنگی با میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: بیشتر اقداماتی که از سوی این فرد در حال انجام است مورد تایید این اداره کل است اما خطاهایی نیز در مرمت انجام شده وجود دارد که ممکن است موجب تخریب آثار شود به همین دلیل اخطارهایی به این فرد داده شده است.

انتهای پیام

کد N1137073

وبگردی