آفتاب
محمد فرنود در گفتگو با مهر:

جشنواره تجسمی فجر موضوع داشته باشد/ کیفیت آثار قابل دفاع است

جشنواره تجسمی فجر موضوع داشته باشد/ کیفیت آثار قابل دفاع است

محمد فرنود با بیان این که رویکرد جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ارائه آثار جای تبریک و خرسندی دارد، به لزوم انتخاب موضوع مشخص برای این جشنواره تأکید کرد.

محمد فرنود عکاس خبری پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثار هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر و رویکرد تازه این دوره گفت: با گذشت حدود ۳۷ سال از عمر انقلاب اسلامی و نمایشگاه های بسیاری که دیده ام، سراغ ندارم که نمایشگاهی باکیفیت همچون هشتمین جشنواره تجسمی فجر از سوی وزارت ارشاد برگزار شده باشد چراکه آثار از چیدمان بسیار خوبی برخوردار بود و در هر گالری که قدم می گذاشتید با رویکرد تازه ای روبرو می شدید.

وی افزود: با حضور آقای ملانوروزی و فعالیت هایی که در موزه هنرهای معاصر و بخش بین المللی انجام می دهد، این انتظار می رفت که شاهد چنین نمایشگاهی باشیم که البته این فقط نظر من نیست و همه هنرمندان دیگر در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی در این زمینه متفق القول هستند.

این عکاس خبری مهمترین نقطه قوت این نمایشگاه را تغییر رویکرد آن ذکر کرد و یادآور شد: در برخی زمینه ها از جمله عکس جای کار بیشتری وجود دارد.

فرنود به ضرورت اعلام موضوع نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: برای برگزاری چنین نمایشگاهی با عنوان فجر باید از یک سال قبل موضوع و عنوان نمایشگاه به جامعه هنری داخلی و بین المللی اعلام شود تا هنرمندان در طول این یک سال فرصت کافی برای ارائه آثارشان داشته باشند.

وی ادامه داد: نمی توان فقط تعدادی هنرمند که در ژانرهای مختلف هنری فعالیت دارند، شناسایی کرد و آثار آنها را با هر موضوعی به نمایش گذاشت. شاید هر کدام از این آثار به تنهایی بسیار زیبا باشد که هست اما باید به عنوان یک خانواده و در کنار هم بتوان مجموع این نمایشگاه را تعریف کرد.

وی تصریح کرد: وقتی دبیر نمایشگاه از یک سال قبل حکم خود را دریافت می کند، می تواند در طول این سال علاوه بر اعلام فراخوان عمومی، هنرمندانی را که شناخته شده اند و آثاری در ژانرهای مختلف دارند، با توجه به موضوع جشنواره برای حضور در نمایشگاه دعوت کرد و از آنها خواست با توجه به سیاست های نمایشگاه، آثار تازه ای را ارائه کنند و به این ترتیب هم دست هنرمند برای ارائه اثرش باز است و هم سیاست های نمایشگاه اعلام شده است.

فرنود تأکید کرد: در این نمایشگاه آثار بسیار زیبایی را شاهد بودیم که برخی از آنها با هم پیوند داشتند و برخی هم چنین ارتباطی با دیگر آثار نداشتند. بنابراین اعلام موضوع برای آثار نمایشگاهی که با عنوان فجر و انقلاب برگزار می شود، بسیار مهم است و باید علاوه بر محتوای معاصر آثار، محتوایی از انقلاب را نیز در آن مشاهده کرد و این مستلزم آن است که موضوع نمایشگاه از یک سال قبل به اطلاع جامعه هنری داخلی و بین المللی برسد و در این صورت شاهد نتیجه بهتری از کلیت نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر خواهیم بود.

وی افزود: وقتی هنرمندان موضوعی برای ارائه آثارشان نداشته باشند، هر اثری را که خودشان دوست دارند، به جشنواره ارائه می کنند و کنار هم گذاشتن این آثار خروجی متناسبی برای جشنواره نخواهد داشت.

این عکاس خبری اظهار کرد: با دیدن آثار این دوره از جشنواره تجسمی فجر این خروجی حاصل می شود که هنر معاصر ایران پیشرفت کرده است اما در چه زمینه این پیشرفت حاصل شده است، مشخص نیست.

فرنود در پایان سخنانش تأکید کرد: در مجموع به مرکز هنرهای تجسمی و آقای ملانوروزی و مجتبی آقایی دبیر این جشنواره تبریک می گویم که کار متفاوتی را انجام دادند و نمایشگاهی با نقاط مثبت بسیار زیاد برگزار کردند اما به هر حال نقاط ضعفی هم وجود دارد که یکی از آنها نداشتن موضوع مشخص برای جشنواره است که البته می توان به جای یک موضوع مشخص، چندین موضوع انتخاب کرد و در این صورت شاهد تنوع آثار هم خواهیم بود.

کد N1136767

وبگردی