آفتاب
یک تحلیل‌گر روس:

اعزام نیروی زمینی ترکیه و عربستان اوضاع سوریه را پیچیده می‌کند

اعزام نیروی زمینی ترکیه و عربستان اوضاع سوریه را پیچیده می‌کند

یک تحلیل‌گر روسی گفت: ظاهرا ترکیه و عربستان آماده‌اند تا نیروهای زمینی به میدان جنگ سوریه اعزام کنند اما اگرچه یک تهاجم مستقیم هنوز انجام نشده،‌ یک جنگ غیرمستقیم در حال حاضر در حال رخ دادن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، یوری پوچتا، دانشمند علوم سیاسی در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک گفت: واقعیت امر این است که تهاجم در حال حاضر رخ می‌دهد اما غیرمستقیم است. ترکیه و عربستان سعودی از طریق گروه‌های شورشی که در حال جنگ با دمشق هستند، عمل می‌کنند. این شبه نظامیان پس از این که روسیه عملیات هوایی خود را آغاز کرد، فعالیت‌شان کم‌تر شده است.

در واقع ارتش عرب سوریه، با حمایت جنگنده‌های روسی و جنگجویان حزب الله در ماه‌های اخیر روند حوادث جنگ را به سود خود تغییر داده‌اند و اکنون در موقعیت تهاجمی قرار دارند. در سال جاری نیروهای به رهبری دمشق در لاتاکیه و دیگر استان‌ها پیروزی‌های بزرگی به دست آورده است در حالی که شبه نظامیان داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در حال عقب‌نشینی هستند. ترکیه و عربستان سعودی از برخی از این گروه‌ها حمایت کرده‌اند.

او اضافه کرد: آنکارا و ریاض در ظاهر تصمیم گرفتند تا از به‌هم خوردن اوضاع جلوگیری کنند. یک عملیات زمینی مستقیم در سوریه برگزار و بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه را سرنگون کنند.

شواهدی که از این نظریه حمایت می‌کند در هفته جاری نمایان شد. روز پنج شنبه وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که آنکارا فعالانه اما پنهانی در حال آمده شدن برای انجام یک عملیات نظامی در سوریه است.

در همان روز عربستان سعودی بر آمادگی‌اش برای حضور در عملیات نظامی زمینی در صورت حمایت ائتلاف به رهبری ایالات متحده تاکید کرد.

پوچتا هشدار داد که اگر ترکیه و عربستان سعودی تصمیم به اعزام نیروهای زمینی به میدان نبرد در حال حاضر شلوغ سوریه بگیرند، این کشورها اوضاع را در سوریه پیچیده‌تر خواهند کرد.

این تحلیل‌گر ادامه داد: آن‌ها با چه کسانی جنگ خواهند کرد؟ آیا این اقدام به جنگی واقعی با حضور عربستان سعودی، ترکیه و سوریه بدل نخواهد شد؟ بعد روسیه قرار دارد و ترکیه نیز عضو ناتو است. این وضعیت به طور فزاینده‌ای وخیم‌تر می‌شود زمانی که صدها گروه شورشی مختلف دراین جنگ حضور یابند. بازیگران محلی، منطقه‌یی و جهانی همگی به دنبال منافع خود هستند. اکثرا خواهان نابودی کشور و جامعه سوری هستند. این موضوع غم‌انگیز است.

انتهای پیام

کد N1136594

وبگردی