آفتاب
مدیر عامل فرابورس اعلام کرد:

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اسناد خزانه اسلامی

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اسناد خزانه اسلامی

مدیر عامل فرابورس ایران از ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار اسناد خزانه اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر هامونی عصر امروز در جمع خبرنگاران گفت: سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی خارجی از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید اسناد خزانه اسلامی کرده اند. این سرمایه گذاران از کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه بودند. اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مالی است که مبتنی بر بدهی دولت به نظام بانکی، ذی نفعان و تامین کنندگان منابع بوده و به وسیله خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می شود.

وی با بیان اینکه اسناد خزانه اسلامی تنها ابزاری است که ضمانت دولت و وزارت اقتصاد را دارد گفت: این امر از نگاه سرمایه گذاران خارجی جذاب بوده و با ورود به این بازار اقدام به سرمایه گذارای کرده اند.

به گفته هامونی، سرمایه گذاران خارجی بیش از چند میلیارد تومان در نمادهای مختلف این اسناد سرمایه گذاری کردند.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهارداشت: فرابورس در این هفته شاهد پذیرش ۵۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی بود که متعلق به پیمانکاران طلبکار از دولت است، البته پنج هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال (۵۱۲ میلیارد تومان) از این اوراق توسط پیمانکاران در بازار ثانویه عرضه و تامین مالی شده است.

به گفته هامونی، ۱۰ درصد از ۵۰ هزار میلیارد ریال در بازار معامله شده که رقم مناسبی است؛ بنابراین بازار اسناد خزانه اسلامی در حال شکل گیری است، ضمن اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و بانک‌ها، استقبال مناسبی از آن کرده اند.

مدیرعامل فرابورس ایران، نظم بخشی به بدهی های دولت و جذب سرمایه گذاری خارجی را مهمترین هدف از انتشار اسناد خزانه اسلامی اعلام کرد و بیان داشت: اندازه بازار بدهی حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که ۲.۵ بار از معاملات ثانویه این رقم انجام شده که با توجه به مقایسه آمارها نسبت به منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) بعد از ترکیه و مصر با ۷ میلیارد دلار جایگاه سوم را در منطقه و کشورهای اسلامی داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که به خریداران چه توصیه‌ای می‌کنید؟ گفت: برخی از از خریداران با نگاه درازمدت این اوراق را خریداری کرده و برخی دیگر نیز بنا به احساس نیاز در ماه‌های آینده اقدام به فروش و تامین مالی می کنند.

هامونی درباره نرخ سود این اوراق بیان داشت: نرخ‌های بازار حدود ۲۲.۵ تا ۲۳ درصد است، همچنین براساس لایحه بودجه ۹۵، ابزار جدیدی مانند صکوک اجاره اسناد تسویه خزانه به عنوان اوراق بهادار اسلامی منتشر می‌شوند که طبق قانون، رفع موانع تولید معاملات ثانویه آن باید در فرابورس انجام شود. فهرست پیمانکاران طلبکار از دولت توسط وزارت اقتصاد به صورت روزانه به فرابورس ارائه می‌شود و براساس آن، انجام معاملات ثانویه امکان‌پذیر است.

کد N1134663

وبگردی