آفتاب

تدوین نسخه پیش نویس الگوی جدید مقررات هوانوردی

تدوین نسخه پیش نویس الگوی جدید مقررات هوانوردی

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايی كشوری از تدوين نسخه پيش نويس الگو و پيكره جديد مقررات هوانوردی در حوزه عمليات پرواز مقارن با دهه مبارک فجر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد تقوایی اظهارداشت: با آغاز فصل نوین در صنعت هوانوردی كشورمان در دوران پساتحریم و به منظور توسعه همگون و متوازن ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری صنعت، ارتقای ایمنی و كاهش نرخ حوادث و سوانح هوایی، نسخه پیش نویس الگو و پیكره جدید مقررات هوانوردی در حوزه عملیات پرواز مبتنی بر ساختار مقررات آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) جهت بهره برداری ذینفعان و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات بر روی پایگاه اینترنتی سازمان هواپیمایی كشوری قرار گرفت.

وی با اشاره به ضرورت و ایجاب بازنگری و به روز رسانی مقررات هوانوردی كشور، گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون نقش و جایگاه صنعت هوانوردی كشور ذیل اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ و دیگر اسناد بالادستی در خصوص اخذ رتبه نخست منطقه به جهات كمی و كیفی، ضرروی است همزمان با تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی كشور درحوزه عملیات پرواز، محتوا و ساختار قوانین و مقررات نیز با توجه به اقتضائات و الزامات ملی و بین المللی صنعت به روز رسانی شود.

رئیس كارگروه تدوین مقررات و شیوه نامه های هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: از سوی دیگر با توجه به رهایی كشور از قیود تحریم‌ها و همچنین فرصت‌های پیش رو در دوران پسابرجام برقراری و حفظ تعادل و تناظر منطقی فی مابین زیرساخت‌ها همگام با رشد كمی تجهیزات و سخت افزارها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

تقوایی تصریح كرد: بازنگری و به روزرسانی قالب و ساختار مقررات و شیوه نامه ها نقش راهبردی در نحوه اجرا، نظارت و پایش امور صنعت هوانوردی خواهد داشت.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری ادامه داد: حسن انجام و اجرای امور در حوزه فناوری های برتر نیازمند ارائه تعریف و تصریح مقررات و دستورالعمل های كارآمد و جامع است كه متعاقبا در مرحله پایش و نظارت نیز میزان انطباق و افتراق عملكرد مجریان و متصدیان مبتنی بر قوانین و مقررات موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: به همین منظور ضمن تشكیل كارگروه تدوین مقررات و شیوه نامه های هوانوردی فرآیند تدوین و اصلاح مقررات و رویه های عملیات پرواز براساس رویكرد تطبیقی با بومی سازی الگو و ساختار مقررات آژانس ایمنی هوانوردی اروپا جهت انطباق حداكثری مقررات ملی كشور با الزامات و قوانین بین المللی و به حداقل رساندن وجه افتراق با حضور مدیران و كارشناسان مجرب سازمان و مشاركت نخبگان و خبرگان صنعت آغاز شد.

تقوایی با بیان اینكه هم اكنون بازنگری و تدوین مقررات عملیات پرواز در حال انجام و پیگیری است، افزود: بدون شک مشاركت فعال مدیران و كارشناسان صنعت هوانوردی فارغ از تعلقات صنفی و ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده، فرآیند اصلاح رویه ها و ارتقای استانداردهای عملیات را تسریع و تسهیل می كند.

کد N1134589

وبگردی