آفتاب

لزوم توانمندسازی ماماها در تشخیص زودرس سرطان پستان

لزوم توانمندسازی ماماها در تشخیص زودرس سرطان پستان

یک فوق تخصص جراحی پستان، توانمندسازی ماماها در تشخیص سرطان پستان را باعث تشخیص زودرس بیماری و افزایش کیفیت و طول عمر بیمار دانست.

دکتر محمد هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در خصوص تاثیر توانمندسازی ماماها در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان گفت: پیش از صحبت درباره پیشگیری از سرطان سینه، باید مردم را آگاه کرد که بدانند چگونه زندگی کنند. مرحله اول پیشگیری، مبتلا نشدن به آن است. مرحله دوم آن نیز تشخیص زودرس در بیمارانی است که مبتلا به بیماری هستند ولی از آن اطلاعی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه نقش ماما در مرحله دوم پیشگیری بسیار پررنگ است، ادامه داد: ماماها ارتباط نزدیکی با خانم‌ها دارند و می‌توانند معاینات ناحیه پستان را انجام دهند. در نتیجه اگر ماما توانمند شود می‌تواند مشاوره را در راستای کار خود انجام دهد.

وی افزود: در حال حاضرماماها این معاینه را می‌دانند ولی در راستای کارشان نیست. اگر توانمند شوند می‌توانند به مردم مشاوره دهند و سطح آگاهی آنها را بالا برند. در نتیجه تشخیص زودرس اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود.

هادی‌زاده، درمان بهتر، کاهش هزینه‌ها و نیاز کمتر به شیمی درمانی، کاهش درد بیمار، کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بیشتر را از نتایج تاثیر نقش ماما در تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه بیماری عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N1134166

وبگردی