آفتاب

عدم اعتبار کافی، سد راه پروژه‌ 11 ساله‌ «قزوین - الموت - تنکابن»

عدم اعتبار کافی، سد راه پروژه‌ 11 ساله‌ «قزوین - الموت - تنکابن»

اتوبان «قزوین - الموت - تنکابن»، پروژه‌ای است که این روزها توسط همه‌ مسئولان از اهمیت آن گفته می‌شود و هنوز پس از گذشت سال‌ها به اتمام نرسیده است.

پروژه‌ی اتوبان «قزوین - الموت - تنکابن»، در سفر مقام معظم رهبری در سال 82 مطرح و تصویب شد، اما پس از گذشت 11 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، پروژه «قزوین - الموت - تنکابن» پروژه‌ای دو فاز است که فاز اول آن به طول 148 کیلومتر از اتوبان قزوین به کرج حوالی روستای حصار خروان آغاز می‌شود و پس از طی 62 کیلومتر به روستای شهرک واقع در الموت می‌رسد و پس از طی 32 کیلومتر از روستای شهرک به انتهای حوزه‌ی استحفاظی استان می‌رسد.

اهمیت پروژه از نگاه مدیریت ساخت و توسعه‌ راه‌ها

«جعفر قزوینیان» می‌گوید: این پروژه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تنها کاهش حجم ترافیک از مزایای پروژه نیست، بلکه مزایای بسیار زیادی دارد و در مقابل نیز مشکلات اجرایی زیادی را نیز دارا است.

وی با اشاره به نقش پدافند غیرعامل بودن این جاده نسبت به راه‌های شمالی کشور بیان می‌کند: در ایام تعطیل و زمانی که مشکلاتی برای عبور از جاده چالوس و رشت به وجود می‌آید می‌توان از این جاده استفاده کرد.

قزوینیان اضافه می‌کند: کاهش حجم 40 درصدی ترافیک جاده «قزوین - کرج» نیز از دیگر مزایای این پروژه است و پیش‌بینی‌شده 15 درصد از حجم ترافیکی سایر جاده‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

مدیر ساخت و توسعه‌ی راه‌ها اعلام می‌کند: مطابق با پیش‌بینی‌های انجام‌شده این پروژه با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم مواجه می‌شود و موجب می‌شود تا حجم صدمات مالی و جانی نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: این پروژه در بخش کاهش مصرف سوخت نیز اهمیت دارد و مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مصرف 100 میلیون لیتر سوخت در سال اول افتتاح آن کاهش پیدا می‌کند.

قزوینیان کاهش مصرف سوخت را عاملی برای تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل زیست‌محیطی می‌داند و می‌گوید: این مسأله می‌تواند در بخش گردشگری منطقه‌ی الموت و اقتصاد کشاورزی نیز تأثیر داشته باشد.

وی تأکید می‌کند: این پروژه مسیر قزوین به تنکابن را 180 کیلومتر کاهش می‌دهد و موجب صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.

کمبود اعتبار یا عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی

با همه‌ی مزایای مطرح‌شده در خصوص پروژه، لازم است بدانیم علت تأخیر در بهره‌برداری و پیشرفت کم این پروژه چیست و چگونه جبران می‌شود؟

مدیر ساخت و توسعه‌ی راه‌ها در این خصوص می‌گوید: تقریباً همه دستگاه‌های اجرایی اعم از محیط‌زیست، منابع طبیعی، اداره راه و شهرسازی و کلیه‌ی دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را جهت ساخت این پروژه داشته‌اند.

وی می‌افزاید: بنابراین نمی‌توان عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی را از علل دیرکرد این پروژه دانست، بلکه کمبود اعتبار علت اصلی این تأخیر می‌تواند باشد.

وی از پیشرفت 60 درصدی فاز اول این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: فاز اول این پروژه که 62 کیلومتر اول مسیر را شامل می‌شود، پیشرفت 60 درصدی داشته و 32 کیلومتر بعد آن‌که فاز دوم را اختصاص می‌دهد 10 درصد پیشرفت داشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به شرایط خاصی که اعتبارات یکی دو سال گذشته داشته، اعتبارات کم شده اما از ردیف اعتباری سالیانه برای این پروژه، امسال 28 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

قزوینیان یادآوری می‌کند: از منابع مختلف پیگیری‌هایی انجام‌شده که مطالبات پیمانکاران را تسویه کنیم تا در ادامه‌ی پروژه با مشکل مواجه نشویم.

مجریان پروژه چه کسانی هستند

قزوینیان می‌گوید: فاز اول این پروژه را شرکت سامان بیس گوهر در دست دارد و اجرای فاز دوم آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: اعتباراتی نیز از طریق فروش سهام فولاد خوزستان به این پروژه اختصاص پیدا می‌کند که در هفته‌ی گذشته اعتباری بالغ‌بر 58 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

مدیر ساخت و توسعه‌ی راه‌ها با صراحت بیان می‌کند: منابع فروش فولاد خوزستان می‌تواند نقطه‌ی قوتی برای تأمین بخشی از مطالبات پیمانکاران باشد.

قزوینیان اشاره می‌کند: واقعیت این است که در کشور تعداد پروژه‌های زیادی کلنگ‌زنی شدند و اعتباراتی که هر سال به این پروژه‌ها اختصاص می‌دهند واقع پاسخگوی این نیازها نیست.

وی می‌افزاید: در خصوص اجرای پروژه، مشکل خاص دیگری وجود ندارد بلکه 90 درصد این تأخیر مرتبط با بحث کمبود اعتبارات است.

مدیر ساخت و توسعه‌ی راه‌ها اضافه می‌کند: پروژه‌ی «الموت - تنکابن» پروژه‌ای بسیار سنگین در کشور است و جز 10 پروژه‌ی سنگین کشور محسوب می‌شود و به جهت سنگینی، این پروژه از دست اداره‌ی راه و شهرسازی خارج و به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد.

وی توضیح می‌دهد: مطابق با مطالعات اولیه‌ی انجام‌شده 26 تونل در نظر گرفته‌شده بود که بازنگری‌هایی در این خصوص انجام شده است.

مدیر ساخت و توسعه‌ی راه‌ها می‌گوید: اگر اعتبارات لازم در اختیار قرار گیرد ظرف مدت یک سال می‌توان فاز اول این پروژه را افتتاح کرد.

وی ادامه می‌دهد: احداث راه آبادی، اشتغال و بهبود سیستم حمل‌ونقل را به همراه دارد، به‌طوری‌که کارشناسان اقتصادی معتقدند حدود 6 درصد از ارزش تولید ناخالص ملی از طریق توسعه راه‌ها اتفاق می‌افتد.

قزوینیان خاطرنشان می‌کند: به‌هرحال برای این پروژه در وزارت راه و اداره‌ی راه و شهرسازی خیلی انرژی گذاشته‌شده و به اهمیت این جاده، هم در سطح ملی، هم برای استان به‌صورت منطقه‌ای واقف هستیم، بنابراین انتظار داریم همه کمک کنند تا پروژه به انجام برسد.

انتهای پیام

کد N1133605

وبگردی