آفتاب
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

توسعه گردشگری روستایی نیازمند برنامه‌ریزی هوشمند است

توسعه گردشگری روستایی نیازمند برنامه‌ریزی هوشمند است

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: توسعه گردشگری روستایی نیازمند برنامه ریزی هوشمند است به این منظور نیازمند اجماع و باور محلی، منفعت متقابل و مشاکت در روستاها هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، حسین زارع صفت امروز 15 بهمن ماه در دوره آموزشی توانمندسازی دهیاران روستایی با رویکرد توسعه گردشگری روستایی، ضمن تاکید بر اینکه نگاه به روستاها باید نگاه توسعه پایدار باشد نه نگاه موقتی، گفت: اولین و مهمترین مسأله در بحث توسعه گردشگری تقویت هویت تاریخی و پیشینه روستایی است، به طوری که اگر روستاییان در مورد هویت و پیشینه روستای خود اطلاع کافی در اختیار داشته باشند این عامل می‌تواند به عنوان موتور محرک توسعه پایدار روستاها عمل کند.

وی همچنین هدف از دوره آموزشی توانمندسازی دهیاران روستایی با رویکرد توسعه گردشگری روستایی را توجه به داشته‌ها و منابع روستایی عنوان کرد و افزود: کاری که باید در حوزه توسعه گردشگری در روستاها انجام داد این است که باید توجه کافی به چیزهایی که به طور طبیعی و نه مصنوعی در اختیار داریم، داشته باشیم و به خوبی از آنها استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: برجسته کردن زیبایی‌های روستا، توجه به بافت تاریخی، ارایه مناسب داشته‌های روستا به گردشگران، مخاطب شناسی و بازارشناسی، اولویت بندی مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی مناسب برای گردشگران از جمله عواملی هستند که اگر به آنها توجه شود می‌توان اثر آنها را در حوزه توسعه گردشگری در روستاها به خوبی مشاهده کرد.

وی با اشاره به نقش مهم دهیاران توسعه پایدار روستاها گفت: توسعه روستاها باید درون زا و از خود روستاها شکل گیرد.

زارع صفت در بخش دیگری از سخنان خود به نقش جوانان و ایده‌های نو در زمینه توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و افزود: در زمینه توسعه گردشگری روستایی ابتدا باید رفت و آمدهای محلی را به روستاها زیاد کنیم و همچنین از شهرهای مجاور و دیگر شهرها بخواهیم که در این بوم گردی شرکت کنند.

وی در پایان با اشاره به توسعه گردشگری روستایی در دوران پسابرجام گفت: با وضعیت مناسبی که در دوران پسابرجام در زمینه گردشگری در کشور به وجود آمده است انتظار می‌رود که بتوانیم گردشگران خارجی را نیز در روستاها جذب کنیم.

در ادامه این همایش همچنین معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی بر تلاش جهت تبلیغات و شناساندن جاذبه‌های گردشگری روستاها به دیگران تاکید کرد.

سید جواد موسوی خواستار تبلیغ همگانی جاذبه‌های گردشگری در روستاها شد و افزود: از دهیاران می‌خواهیم که در زمینه گردشگری در روستاها از میراث فرهنگی و گردشگری کمک بگیرند.

همچنین در بخش دیگری از این برنامه دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور‌ هدف انجمن‌های فرهنگی بخش و روستاها را آشنایی و مراقبت مردم روستاها از منابع طبیعی و چیزهایی که در اختیار دارند عنوان کرد.

رحمت‌الله رئوف اظهار کرد: اگر قرار است در روستاها گردشگری اتفاق بیفتد باید از محیط روستاها و آثار تاریخی آن مراقبت به عمل آید و اگر خود مردم به این مهم واقف باشند خودشان از آنها مراقبت می‌کنند و میراث فرهنگی هم در زمینه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تدارک دیده است.

وی طرح‌های هادی روستاها را دلیل از بین رفتن بافت قدیمی و تاریخی روستاها دانست و افزود: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا بافت قدیمی روستاها را تخریب نمی‌کنند، بلکه امکانات را در بیرون روستاها ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1132387

وبگردی